عصر خودرو

جزئیات افزایش تولید نفت سبک

عصر بازار- با بهره‌برداری از توسعه میدان نفتی خشت و افزایش ۲۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید روزانه نفت سبک ایران، امکان صادرات نفت سبک به مجارستان فراهم خواهد شد.

جزئیات افزایش تولید نفت سبک
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، شرکت «او. ام. ال» مجارستان به تازگی با ارائه درخواستی رسمی به شرکت ملی نفت ایران، خواستار واردات روزانه 30 تا 40 هزار بشکه نفت خام سبک از ایران شده؛ اما با این وجود محدودیت تولید نفت سبک و بالا بودن ظرفیت تولید نفت خام‌ سنگین، مانع آغاز صادرات نفت ایران به مجارستان به عنوان یکی از کشورهای مصرف‌کننده نفت در بلوک شرق اروپا شده است.

    سیدمحسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران پیش از این با اشاره به درخواست «او. ام. ال» مجارستان برای واردات نفت سبک از ایران، اعلام کرده است: هم اکنون آمادگی صادرات نفت سبک به این شرکت مجارستانی را نداریم.

    این درحالی است که با آغاز شمارش معکوس بهره‌برداری از فاز اول توسعه میدان نفتی خشت در جنوب کشور، امکان تولید روزانه 20 هزار بشکه نفت سبک و تامین نفت مورد نیاز مجارها فراهم خواهد شد.

    غلامحسین منتظری، درباره آخرین وضعیت توسعه و آغاز بهره برداری از میدان نفتی خشت در استان فارس، گفت: هم‌اکنون پیشرفت ساخت و توسعه فاز اول این میدان مستقل نفتی به حدود 80 درصد رسیده است.

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی با اعلام اینکه هدف از توسعه فاز اول میدان خشت، تولید روزانه 20 هزار بشکه نفت سبک است، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده، قرار است نفت تولیدی میدان خشت از طریق چند راه گناوه به پایانه نفتی خارگ و مبادی صادراتی انتقال داده شود.

    این مقام مسئول با اشاره تولید نفت سبک و مرغوب در میدان خشت، تاکید کرد: نفت این میدان دارای ای پی آی 30 بوده و در ردیف نفت خام‌های سبک کشور قرار می‌گیرد.

    از سوی دیگر، درحالی مدیران شرکت نفت از پیشرفت 80 درصدی توسعه فاز اول میدان نفتی خشت سخن می‌گویند که به نظر می‌رسد به دلیل مشکلات مالی و ضعف پیمانکاران، هم اکنون توسعه فاز اول این میدان نفتی با تاخیرهای متعددی دست و پنجه نرم می‌کند؛ به طوری که دست کم در طول یک سال گذشته تاکنون، پیشرفتی در توسعه این میدان نفتی حاصل نشده است.

    حجم ذخایر نفت خام درجای میدان خشت در ٤٥ کیلومتری جنوب غربی کازرون و در مجاورت شهر کنارتخته، حدود یک میلیارد و 53 میلیون بشکه نفت برآورد شده که در مجموع 270 میلیون بشکه نفت این میدان قابل برداشت است.

    برچسب ها