عصر خودرو

فعال بخش پایین دستی صنعت پتروشیمی اعلام کرد:

مخالفت دست اندرکاران نساجی با خروج پتروشیمی از بورس و بازگشت دلالان

عصر بازار- یک فعال بخش پایین دستی پتروشیمی خروج محصولات این صنعت از بورس را «تکرار تجربه های تلخ گذشته» دانست و گفت: با انتقال معاملات پتروشیمی به بازار غیررسمی، نبض بازار به دست عده ای خاص و دلال می افتد و امکان پنهان کاری و سوءاستفاده به دلیل نظارت ناکافی وجود دارد.

مخالفت دست اندرکاران نساجی با خروج پتروشیمی از بورس و بازگشت دلالان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، در چند ماه گذشته بحث های زیادی درباره چگونگی عرضه محصولات پتروشیمی به مصرف کنندگان بخش های پایین دستی مطرح شده است و برخی فروش این محصولات در بازار آزاد و گروه دیگر عرضه آنها از طریق بورس را خواستارند.

    منتقدان عرضه محصولات پتروشیمی در بازار آزاد می گویند، تجربه سال های گذشته نشان داده است این بازار با دلال بازی، سفته بازی و سوءاستفاده همراه بوده است و باعث می شود قیمت این محصولات بسیار افزایش پیدا کند.
    آنان می گویند پیش از عرضه محصولات پتروشیمی در بورس، نبض بازار در اختیار دلالان قرار داشت؛ به طوری که محصولات پتروشیمی پس از عبور از دست چندین دلال، با چند برابر قیمت اولیه به دست مصرف کنندگان بخش های پلاستیک سازی، نساجی و... می رسید.
    بتازگی دوباره با طرح موضوع خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا، شماری از تولیدکنندگان عمده، عرضه در بازار آزاد را خواستار شده اند که البته با واکنش برخی فعالان بخش پایین دستی روبرو شده است.
    در همین پیوند، «محمدمهدی رئیس زاده» درباره وضع عرضه محصولات پتروشیمی برای بخش های پایین دستی این صنعت گفت: در چند ماه گذشته اقدام هایی در بورس کالا برای کمک به فعالان صنعت پتروشیمی انجام شد که فراهم آمدن امکان تامین مالی کوتاه، میان و بلندمدت از طریق معاملات سلف و «سلف موازی استاندارد» و همچنین انعقاد قراردادهای بلندمدت میان پتروشیمی ها با صنایع پایین دستی از جمله آنها به شمار می رود.
    دبیر انجمن صنعت نساجی ایران درباره خروج پتروشیمی ها از بورس کالا افزود: دلیل طرح این موضوع را درک نمی کنم، مسوولان اقتصادی و نهادهای مختلف بارها با این امر مخالفت کرده اند و انجمن نساجی نیز به عنوان یکی از مصرف کنندگان مواد اولیه پتروشیمی، قاطعانه مخالف خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالاست.
    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تاکید کرد بخش پایین دستی حتی با عرضه مقادیر اندک محصولات در بازار آزاد پتروشیمی مخالف است و اضافه کرد: عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا از شفافیت بالایی برخوردار است؛ زیرا با اصلاحیه قانون مالیات ها، فاکتور رسمی صادر می شود و در معاملات بورس، همه ارقام خرید و فروش، میزان عرضه و تقاضا و حتی بازیگران بازار مشخصند.
    به گفته وی، در صورت انتقال معاملات پتروشیمی به بازار غیررسمی، نبض بازار به دست عده ای خاص و دلال قرار می گیرد و امکان هر گونه پنهان کاری و رفتارهای غیرقانونی به دلیل نظارت ناکافی وجود دارد.
    این فعال بخش پایین دستی صنعت پتروشیمی اضافه کرد: در بورس کالا همه معاملات قابل رصد شده و شرایط خریداران در این بازار، یکسان و برابر است. عرضه کنندگان نیز محصول را بدون انحصار و انتخاب خریدار بر تابلو معاملات عرضه می کنند.
    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: از نکاتی که فعالان صنعت پتروشیمی باید به آن توجه کنند، ظرفیت های بورس کالا برای برآورده کردن خواسته های قانونی این صنعت است.
    رئیس زاده ادامه داد: از جمله این اقدام ها تامین مالی کوتاه، میان و بلند مدت از طریق معاملات سلف و همچنین انعقاد قراردادهای بلند مدت میان پتروشیمی ها با صنایع پایین دستی در بورس کالاست.
    دبیر انجمن صنعت نساجی ایران درباره میزان رضایت واحدی های تولیدی نساجی از خرید مواد مورد نیاز از بورس کالا، اضافه کرد: صنعت نساجی در چند سال گذشته با رکود روبرو بود و فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرد. حتی در برخی مقاطع زمانی، به مشکلاتی برای خرید مواد اولیه برخورد که آن هم به شرایط بازار ارتباط داشت.
    این فعال بخش پایین دستی صنعت پتروشیمی تاکید کرد روند کلی تامین مواد اولیه از بورس کالا رضایت بخش است و یادآوری کرد: اگر دورانی را به یاد بیاوریم که مواد اولیه این صنعت در خارج از بورس تامین می شد متوجه می شویم بورس کالا کمک زیادی به این صنعت و تولیدکنندگان کرده است.
    رئیس زاده به پیگیری اقتصاد رقابتی و آزاد در کشور اشاره کرد و گفت: باید با همکاری تشکل ها و انجمن های صنفی بخش خصوصی به فکر انسجام بخشی به بازار کالای کشور برپایه چارچوب های بازار آزاد بود که عرضه محصولات در بورس یکی از بهترین ابزارها برای تحقق آن به شمار می رود.
    چندی پیش رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به مخالفت قاطع دولت و مجلس با خروج پتروشیمی ها از بورس کالا اشاره کرد و گفت: همچنان خبرهایی درباره ادامه تلاش برخی افراد برای خروج معاملات محصولات پتروشیمی از بورس کالا به گوش می رسد که این تلاش ها جای تعجب دارد.
    «محمدرضا پورابراهیمی» افزود: بحث پذیرش کالاها در بورس کالای ایران بر اساس قانون بازار اوراق بهادار مصوب سال 1384 انجام شده است و از آن زمان تاکنون همه مسئولان اقتصادی تلاش کرده اند برای رسیدن به شفافیت در این بازار کالا، حاکمیت سازوکار عرضه و تقاضا بر نظام اقتصادی و تخصیص بهینه منابع از ظرفیت های بورس کالای ایران بهره ببرند.
    به گفته وی، چارچوب معاملات در بورس کالای ایران روشن است و این بازار کالایی منسجم، بر پایه شفافیت بنا شده است و اینکه عده ای با بهانه های مختلف به دنبال خروج بخشی از محصولات از بورس کالا هستند به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
    قرار است با تشکیل نشستی در شورای رقابت با حضور نمایندگان بخش های بالادستی و پایین دستی صنعت پتروشیمی درباره وضع عرضه در بورس، تصمیم گیری شود.

    برچسب ها