عصر خودرو

توافق روسیه و عربستان بازار نفت را تکان می دهد؟

عصر بازار- با نزدیکی به نشست غیر رسمی اوپک در الجزایر،تحلیل‌گران می گویند، تولیدکننده‌های بزرگ نفتی آماده تعامل با یکدیگر هستند.

توافق روسیه و عربستان بازار نفت را تکان می دهد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین،عربستان سعودی و روسیه تفاهم نامه ای امضا کردند تا بتوانند بازار نفت را به ثبات و تعادل برسانند.

    این دو کشور آماده شده‌اند تا یک گروه همکاری ایجاد کنند و بازار نفت را که ازسال 2014 با کاهش شدیدقیمت ها رو به رو بوده و بهم ریخته است، به ثبات برسانند.

    براساس گزارش بازارهای جهانی،قیمت نفت در روز گذشته 3 درصد افزایش پیدا کرده است.

    به گفته کارشناسان این توافق بین عربستان و روسیه که در حاشیه نشست G20  در چین اعلام شد،کمک می کند تا در نشست اعضای اوپک با روسیه که اواخر این ماه برگزار می شود، مواضع مشخص تر شود.

    در واقع همکاری صمیمانه بین دو تولید کننده بزرگ جهان باعث می شود که به توافق فریز نفتی بقیه اعضای اوپک در نشست الجزیره امیدوارتر بود. ایده ای که تولید نفت را کاهش می دهد، باعث می شود که قیمت نفت که به 26 دلار در فوریه رسیده بود، جبران شود و روندی افزایشی را دنبال کند.

    برخی کارشناسان معتقدند که طرح فریز نفتی تنها یک اتفاق نمایشی است و کمکی به بازار نخواهد کرد. زیرا اوپک بیش از همیشه در حال تولید نفت است،در نتیجه توقف تولید در بالاترین حد،حالا دیگر تاثیر چندانی بر بازار نخواهد گذاشت.

    به دنبال کاهش بهای نفت در دوسال گذشته که به دلیل افزایش تولید نفت در جهان صورت گرفت،عرضه نفت بیش از تقاضا شد و در نتیجه قیمت‌ها رو به کاهش گذاشت.چسبندگی قیمت ها به سمت سقوط تا جایی پیش رفت که بسیاری از اقتصادهای وابسته به نفت با مشکل کمبود منابع مالی برای اداره خود روبرو شدند.

    در حال حاضر عربستان سعودی تولید نفت خود را به بالاترین حد ممکن رسانده و10.5 میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند.

    برچسب ها