عصر خودرو

قدردانی دبیرکل اوپک از نقش سازنده ایران در بازار نفت

عصر بازار- دبیرکل اوپک یکی از اهداف سفر به تهران را قدردانی از نقش مثبت ایران در بازار نفت جهان برشمرد.

قدردانی دبیرکل اوپک از نقش سازنده ایران در بازار نفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، محمد بارکیندو روز سه شنبه (١٦ شهریورماه) پس از دیدار با بیژن زنگنه، وزیر نفت در جمع خبرنگاران گفت: سفر به ایران و قدردانی از مسئولان صنعت نفت این کشور از اولویت های در سمت دبیرکلی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بوده است.

    وی افزود: پس از سفر به قطر برای دیدار با محمد بن صالح الساده، رئیس دوره‎ای اوپک و وزیر صنعت و انرژی قطر ایران را به عنوان نخستین مقصد سفرهای خود به کشورهای عضو این سازمان درنظر گرفته است.

    به گفته دبیرکل اوپک، قدردانی از نقش ایران در انتخاب وی به این مقام، نقش تاریخی این کشور به عنوان بنیانگذار اوپک و همچنین رایزنی با مسئولان جمهوری اسلامی ایران درباره شرایط بازار نفت، مهمترین دلایل سفر به تهران به شمار می‎آیند.

    بارکیندو با اشاره به ناکامی اوپک در انتخاب دبیرکل ظرف سه سال گذشته و آسیب این مسئله به وجهه این سازمان در صنعت نفت جهان، گفت: آقای زنگنه برای دستیابی به اجماع در انتخاب دبیر کل اوپک و متقاعد کردن دیگر کشورهای عضو، تلاشی فراتر از انتظار داشت.

    وی همچنین با تمجید از دستاورهای صنعت نفت ایران، بویژه خدمات به مردم در قالب گسترش شبکه داخلی توزیع گاز و پیشتازی ایران در صنعت پتروشیمی، گفت: شاید برای ناظران خارجی مشهود نباشد، اما شما عملکرد خوبی داشته‎اید؛ به باور من، ایران می‎تواند برای دیگر کشورهای عضو اوپک الگو باشد.

    دبیر کل اوپک درباره نشست احتمالی اعضای این سازمان در حاشیه اجلاس سپتامبر مجمع بین المللی انرژی در الجزایر، اعلام کرد: این رویداد پیرو تصمیم وزیران نفت و انرژی اوپک در نشست ماه ژوئن این سازمان برگزار می‎شود و نسبت به موفقیت این نشست، امیدواریم.

    نشست غیر رسمی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک ٢٦ تا ٢٨ سپتامبر (پنجم تا هفتم مهرماه) در حاشیه نشست مجمع بین المللی انرژی (IEF) در الجزایر برگزار می شود.

    برچسب ها