عصر خودرو

در گفتگو با چند نفر از مدیران و صاحب نظران در صنعت پتروشیمی بررسی شد؛

شفاف شدن معاملات پتروشیمی در بورس کالا؛ پلی برای تداوم عرضه پایدار

عصر بازار- بحث ماندن یا خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران این روزها در گفتگو با چند نفر از مدیران و صاحب نظران در صنعت پتروشیمی ، که متن کامل این این گفتگو ها در ادامه می آید.

شفاف شدن معاملات پتروشیمی در بورس کالا؛ پلی برای تداوم عرضه پایدار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به  نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بحث ماندن یا خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران این روزها دوباره در محافل مختلف مرتبط با صنعت پتروشیمی مطرح شده و موافقان و مخالفان را از زوایای مختلف به چالش کشیده است.

    نکته ای که باید در ماندن و یا خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا مورد توجه متولیان امر قرار بگیرد، این مطلب است که هرگونه تصمیم گیری باید با خرد جمعی و همدلی انجام شود تا بازار دچار نوسان و بی نظمی نشود.

    ذکر این موضوع لازم است، تا پیش از سال 90 عرضه‌ محصولات پتروشیمی در بازار آزاد صورت می‌گرفت و تولیدکنندگان این محصولات شیوه عرضه و قیمت را تعیین می‌کردند. در ماه پایانی سال 1390 پس از اعتراض های زیاد به وجود برخی رانت های موجود در بازارمحصولات پتروشیمی ستاد هدفمندی یارانه‌ها عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران را اجباری کرد. در سال های گذشته عرضه‌ محصولات پتروشیمی در بورس کالا، به کشف و قیمت‌گذاری هرچه شفاف‌تر و تبعیت از مکانیزم‌های بازار کمک کرد و توانست تا حد قابل قبولی پای واسطه‌ها را از بازار کوتاه کند و خریدار و فروشنده را مستقیماً در برابر هم قرار دهد اما این روش معامله نیز مخالفانی دارد که دلایل مختلفی را برای عدم رضایت از لزوم عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا ابراز می دارند.

    پیام پتروشیمی با هدف تبیین دیدگاه های موجود دراین زمینه گفتگو هایی را با چند نفر از مدیران و صاحب نظران در صنعت پتروشیمی انجام داده است که متن کامل این این گفتگو ها در پی می آید:

    غلامرضا سلیمانی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر به عنوان یکی از هلدینگ های فعال در صنعت پتروشیمی درباره اینکه "آیا خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا  با توجه شرایط کنونی اقتصاد ایران می تواند اقدامی موثر تلقی شود؟" اینگونه پاسخ داد:

    تلاش برای خروج معاملات پتروشیمی ها از بازارشفاف بورس کالا و بازگشت به معاملات درب کارخانه ای، رفتن به بیراهه است. و در این شرایط اقدامی مطلوب تلقی نمی شود. بنده روی نظرم در خصوص الزام عرضه پتروشیمی ها در بورس کالای ایران مصر هستم چراکه عرضه و معاملات پتروشیمی ها در بورس کالا، شفافیت را به این بازار آورده و اتخاذ سیاستی جدید در این زمینه اشتباه است.

    دلیل اصرار وزیرصنعت، معدن و تجارت بر خروج پتروشیمی ها از بورس، وجود مشکلاتی در عرضه و معاملات است، است  که باید مشکلات با همفکری فعالان صنعت پتروشیمی در خود بورس کالا مرتفع شود، اما خروج پتروشیمی ها از بورس راهی عاقلانه نیست.

    -آیا اقدام های جدید بورس کالا برای تنوع در نحوه فروش می تواند بر تنظیم بازار تاثیر گذار باشد؟

    همانطور که اشاره شد ضروری است برای شفافیت بازار پتروشیمی ها، معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا انجام شود و پتروشیمی ها و صنایع پایین دست از طریق بورس اقدام به خرید و فروش محصولات خود کنند؛ همچنین در حال حاضر معاملات در بورس کالا به صورت نقدی، سلف و قراردادهای بلندمدت پیگیری می شود که قراردادهای بلندمدت می تواند برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان جذابیت بالایی داشته باشد.

    شفافیت و ارزشمند بودن آمارهای بورس کالا  نشان از تنطیم بازار دارد و در این مسیر عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا منجر به نظارت بر عملکرد مجتمع های پتروشیمی در تامین نیاز داخلی و رعایت قیمت ها با هدف جلوگیری از پدید آمدن  مشکلات مختلف ار جمله رانت می شود.

    تامین نیاز به مراتب بهتر و آسان تر واحدهای پایین دستی از طریق بورس کالا به نسبت بازار آزاد،‌ بر اثبات ناکارآمدی معاملات حواله‌ای و منسوخ بودن اینگونه خرید و فروش‌ها در دنیا حکایت دارد و تنظیم بازار گامی مهم در توسعه فعالیت های اقتصادی تلقی می شود.

    -بورس کالای ایران آیا توانسته است رضایت طرفین معامله را در بحث کمیت و کیفیت جلب کند؟

    کیفیت و کمیت کالاهای مورد معامله در بورس کالای ایران به دلیل کنترل نظارت کالای عرضه شده از نظر دارا بودن استانداردهای لازم از تضمین برخوردار است، همچنین در بورس کالا از انحصار خرید یک یا چند خریدار با نفوذ جلوگیری می شود و این موارد از ویژگی های بارز بورس کالا به شمار می رود و شرکت عرضه کننده و نیز خریداران با اطمینان اقدام به معامله می کنند.

    گفتنی است که عرضه و معامله محصولات پتروشیمی در بازارهای خارج از بورس کالا، عدم شفافیت در قیمت و فروش محصولات توسط تولیدکنندگان را پدید می آورد، مساله ای که درنهایت امکان به وجود آمدن انحصاردر خرید از سوی یک خریدار را در بر دارد؛ با همه این تفاسیر باید سعی کرد معاملات محصولات پتروشیمی با رفع نواقصی که در روند فعلی وجود دارد، در بورس کالا انجام شود.

    -با توجه به موارد مطرح شده، آیا شرکت های پتروشیمی هلدینگ غدیر محصولاتشان را در بورس کالای ایران عرضه می کنند؟

    بله، شرکت های پتروشیمی ما با عرضه محصولاتشان در بورس کالا، به این بازار شفاف استناد کرده و در واقع بورس کالا می تواند بازاری قابل اتکا برای هلدینگ غدیر باشد. همچنین در حال حاضر بورس کالا برای تامین مالی روش های خوبی رو ارائه داده و کمک کرده تا تولید کنندگان بتوانند در شرایط دشوار نیز به راه خود ادامه دهند؛ به این ترتیب یکی از روش های تامین مالی هلدینگ غدیر علاوه بر سیستم بانکی و استفاده از منابع خارجی، بورس کالا است.

    در پایان باید تاکید کنم که بورس کالا از بورس های فعال کشور و برای صنایع مختلف ثمرات زیادی دارد، از این رو مسوولان باید با حمایت بیشتر از این بورس نوپا، جایگاه داخلی و بین المللی آن را ارتقاء دهند.
    موضع انجمن نساجی  ایران

    محمد مروج حسینی رئیس هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان صنایع نساجی ایران  نیز با تاکید بر این جمله که با خروج پتروشیمی ها از بورس مخالفیم دیدگاه های خود را به شرح ذیل ارائه کرد:

    -دلیل مخالفت شما با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا چیست؟

    انجمن صنایع نساجی ایران به شدت با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا مخالف است و بارها نیز اعلام کرده که اگر بورس کالا نبود، امروز مواد اولیه صنایع پایین دستی در دست دلالان قرار داشت و باید دست به دامن آنها می شدیم. ضوابط و قوانین مشخص در بورس کالا مانع کسب سود و رانت خواری منفعت طلبان شده است و انجمن تولیدکنندگان صنایع نساجی از ابتدا مواد مورد نیاز خود را از بورس کالای ایران تهیه کرده و می کند و سایر صنایع پایین دستی نیز از بورس کالا مواد موردنیازشان را تامین می کنند؛ چراکه صنایع پایین دست اعتقادی به سیستم حواله ای و رانتی گذشته ندارند.

    نباید گذشته پتروشیمی ها و معاملات حواله ای را فراموش کنیم افزود: اوضاع معاملات محصولات پتروشیمی پیش از تاسیس بورس کالا غیر قابل توصیف است؛ معاملاتی بدون پیگیری و رصد رفتار خریداران و فروشندگان، صدور حواله ها و امکان وجود رانت از ویژگی های بارز بازار پتروشیمی در گذشته بود که خوشبختانه امروز با وجود بورس کالا آن معضلات تا حدود زیادی برطرف شده است.

    - مزیت های بورس کالا برای صنایع پائین دستی چیست؟

    معاملات محصولات پتروشیمی در گذشته به صورت حواله ای بود، از این رو فروشندگان و خریداران قابل پیگیری نبودند، اما در حال حاضر به راحتی میزان عرضه ها، حجم خرید شرکت ها و چگونگی رقابت بر سر قیمت کالاها به دلیل انجام معاملات در بورس کالای ایران شفاف است. تلاش برای خروج محصولات از بورس در حقیقت ضربه به پایه های اقتصادی کشور است و خروج محصولات پتروشیمی از بورس، به واحدهای تولیدی آسیب های جدی می زند و زمینه را برای بازگشت واسطه های قدرتمند و صاحب سرمایه به بازار پتروشیمی فراهم می کند که موضوع عواقب خوبی را برای اقتصاد و تولید کشور به دنبال نخواهد داشت.

    باید ان نکته را مورد توجه قرار دادکه مشکلات برای توزیع مواد اولیه از سمت سایت بهین یاب است و باید آن را در این سایت ریشه یابی کرد و با توجه به این که وزارت صنعت، معدن و تجارت وظایف ارتباط با صنعتگران و تولیدکنندگان را دارد و امکان نظارت و شناسایی واحدهای تولیدی واقعی از سوی این وزارتخانه وجود دارد، باید سامانه بهین یاب وزارت صنعت که در واقع مجوز خرید از بورس کالاست پالایش شود نه آنکه بدون در نظر گرفتن چگونگی ورود برخی مصرف کنندگان غیر واقعی، بورس را متهم کرد. گفتنی است که با پالایش سایت بهین یاب شاهد حذف کامل مصرف کنندگان غیر واقعی و توزیع عادلانه تر محصولات میان صنایع پایین دستی خواهیم بود.

    بورس کالا به معاملات پنهانی بازار پتروشیمی پایان داد

    محمود مجیب، نایب رییس هیات مدیره پتروشیمی امیرکبیر نیز درباره خروج و یا ماندن پتروشیمی ها در بورس کالا با بیان اینکه خروج معاملات پتروشیمی از بورس کالا اشتباه است، گفت: در حال حاضر عرضه و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا سبب شده تا بازار این محصولات شفاف و به دور از پنهان کاری باشد، اما خروج این محصولات می تواند رانت هایی به بازار سرازیر کند. متن این گفتگو در پی می آید:

    -آیا معامله ها در بورس کالا شفاف و دارای نظارت است؟

    پاسخ مثبت است ، شفافیت بورس کالای ایران این اجازه را به فعالان این حوزه می دهد که از قیمت ها، میزان تخفیفات، حجم عرضه و تقاضا و… اطلاعات کافی و مهمی داشته باشند و به نظر بنده خروج برخی از محصولات از بورس کالا معنا و مفهودی ندارد؛ چرا که معیار مشخصی برای این محصولات بیان نشده است و در این صورت بازهم به رواج معاملات غیر شفاف دامن خواهیم زد.

    برخی قراردادهایی که خارج از بورس بین پتروشیمی ها با مصرف کنندگان داخلی بسته می شود و کالاها نیز خارج از بورس به فروش می رسند، باید در بورس کالا ثبت شوند تا همه چیز شفاف و روشن پیگیری شودو و علاوه بر عدم شفاف سازی در بازار پتروشیمی ها که پیامد خروج محصولات از بورس است، این روند به شرکت هایی که با پرداخت مالیات نیز مشکل دارند، کمک می کند تا آنها به راحتی از پرداخت مالیات در امان می مانند.

    - کاهش رانت های موجود را می توان از نکته های مثبت معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران ارزیابی کرد؟

    بورس کالا توانسته بازار پتروشیمی ها را ازرانت های موجود نجات دهد وباید بر این نکته تاکید کرد که عرضه و تقاضا و قیمت گذاری شفاف از پیامدهای ورود محصولات پتروشیمی به بورس کالای ایران است و نباید به راحتی کارکردهای این بورس را نادیده گرفت. اکنون برخی اشکالات در بورس کالا وجود دارد که نیازمند اصلاحات است اما اقدامات و کارکردهای اخیر بورس کالا نشان می دهد که این بورس به شدت در حال اصلاح برخی از اشکالات تحمیل شده به خود در خصوص عرضه محصولات پتروشیمی است، اما در این راه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز باید با آن همراه شوند.

    از سوی دیگرامکان تامین مالی پتروشیمی ها از طریق انتشار اوراق سلف، انعقاد قراردادهای بلندمدت و همچنین راه اندازی معاملات قبض انبار در بورس کالای ایران روش های بسیار مطلوبی به شمار می رود که در کشورهای دیگر نیز مرسوم است و این موارد برای صنعت پتروشیمی کشورمان یک مزیت مطلوب به شمار می رود.

    برچسب ها