عصر خودرو

فریز نفتی به ضرر تولیدکنندگان سنتی نفت تمام می‌شود

عصر بازار- تولیدکنندگانی نظیر عربستان و روسیه اگر از طریق کاهش تولید قیمت ها را بالا ببرند، صرفا به فعال شدن مجدد سکوهای نفتی تعطیل شده در نقاط دیگر نظیر آمریکا منجر خواهد شد و نهایتا قیمت ها را بیشتر کاهش خواهد داد.

فریز نفتی به ضرر تولیدکنندگان سنتی نفت تمام می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، در حالی که انتشار خبرهایی از توافق روسیه و عربستان در مورد همکاری در بازار جهانی نفت، در روز دوشنبه موجب تقویت قیمت ها شد و تجار بار دیگر به گمانه زنی ها درباره احتمال فریز نفتی پرداختند، اما این اخبار فاقد هرگونه اهمیت واقعی بود.
    هیچ تعهد واقعی ای نسبت به فریز تولید نفت از سوی تولید کنندگان دیده نمی شود، و خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان گفته، آنها عجله ای برای محدود کردن تولید ندارند، هرچند که احتمال محدود شدن تولید در آینده وجود دارد.
    امادر شرایط فعلی می توان این سوال را مطرح ساخت که همکاری مشترک عربستان و روسیه برای رصد وضعیت بازار نفت چه معنا و مفهومی می تواند داشته باشد؟
    در واقع، آنها احتمالا هیچ نیازی به همکاری در این زمینه ندارند و از قبل می دانند که اگر قیمت جهانی نفت افزایش یابد، زمان زیادی طول نخواهد کشید تا تولید کنندگان دیگری نظیر شرکت های نفت شیل آمریکا شروع به بازگشت به بازار کنند.
    در واقع، حتی در سطح فعلی قیمت ها، یعنی رقم 47 دلاری نفت برنت، نفت تولیدی در آمریکا و کانادا در بازار چین دارای قدرت رقابتی است.
    ارزیابی های جدید موسسه آرگوس مدیا نشان می دهد که نفت خام وست تگزاس اینترمدییت آمریکا و نفت سنگین غرب کانادا که با احتساب هزینه های حمل و نقل به چین تحویل داده می شود، دارای قابلیت رقابتی است.
    آلخاندرو بارباجوسا، معاون موسسه آرگوس در این باره گفت، لغو ممنوعیت صادرات نفت خام آمریکا پتانسیل لازم را برای ارسال نفت بیشتر از آمریکا به سمت بازار آسیا فراهم کرده است.
    بارباجوسا گفت، نفتی خام آمریکا که از هیوستون به چین ارسال می شود، با محاسبه هزینه حملو نقل، از برخی انواع نفت سبک و شیرین غرب آفریقا و جنوب شرق آسیا ارزان تر است.
    وی افزود، نفت سنگین کانادای غربی نیز با قیمت های فعلی نسبت به برخی انواع نفت های تولید شده در خاورمیانه نظیر نفت سنگین بصره عراق و محموله های ارسالی از آمریکای لاتین به چین، قابلیت رقابتی دارد.
    از این رو، تولید کنندگانی نظیر عربستان و روسیه در شرایط بدی قرار گرفته اند. اگر آنها از طریق کاهش تولید قیمت ها را بالا ببرند، صرفا به فعال شدن مجدد سکوهای نفتی تعطیل شده در نقاط دیگر نظیر آمریکا منجر خواهد شد و نهایتا بار دیگر قیمت ها را به ارقام پایینی نظیر 30 دلار سوق خواهد داد.

    برچسب ها