عصر خودرو

مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ بررسی می کند ؛

تحلیل بنیادی شرکت توکاریل

عصر بازار- شرکت توکاریل با استفاده از۱۶۴۱ دستگاه واگن باری لبه بلند ۶ محوره ویژه با ظرفیت بارگیری هر واگن ۱۰۵ تن می تواند سالیانه بیش از ۱۰ میلیون تن مواد خام را از معادن به مقصد مجتمع فولاد مبارکه حمل نماید.

تحلیل بنیادی شرکت توکاریل
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، در این تحلیل به محاسبه سود شرکت توکاریل و ارائه ریز محاسبات برای برآورد سود پرداخته شده است.

    1. پیش بینی

    سود شرکت توکاریل برای سال 95 با سرمایه 2,000,000 میلیون ریال به ازای هر سهم 360 ریال برآورد شده است. 

     

    2. نحوه برآورد درآمدها

    * درآمد حاصل از فروش و ارائه خدمات به شرح جداول زیر و با مفروضات زیر برآورد شده است.


    • توکاریل با استفاده از1641 دستگاه واگن باری لبه بلند 6 محوره ویژه با ظرفیت بارگیری هر واگن  105 تن می تواند سالیانه بیش از 10 میلیون تن مواد خام را از معادن به مقصد مجتمع فولاد مبارکه حمل نماید.

    • در حال حاضر عمده فعالیت شرکت اجرای قرارداد حمل مواد اولیه از معادن گل گهر، سیرجان ایرانیان، زرند کرمان، چغارت، سنگان،  چادرملو  و کارخانه گندله سازی اردکان به مقصد مجتمع فولاد مبارکه می باشد.
    • در حال حاضر شرکت توکاریل به همراه زیرمجموعه های آن شامل شرکت آسیاسیر ارس و شرکت توکاکشش 35 درصد از کل بار شبکه ریلی را حمل می نماید که این میزان 40 درصد بار معدنی کل کشور می باشد.

    • شرکت در سال 93  اقدام به اجرای برنامه افزایش سرمایه از 653 به 2000 میلیارد ریال نمود. بخشی از این افزایش سرمایه مربوط به خرید 200 واگن شش محوره از شرکت واگن پارس بوده که در سال 1394 شرکت توکاریل این واگن ها را تحویل گرفت.

    • در گزارش های پیش بینی سود و صورت های مالی شرکت تنها مبلغ فروش ذکر شده و میزان تن- کیلومتر حمل مواد اولیه و نرخ حمل مشخص نمی شود. در گزارش های سالانه شرکت نیز علاوه بر میزان فروش، فقط به میزان حمل مواد بر حسب تن اشاره می شود. با این اوصاف از نرخ های حدودی حق دسترسی و نرخ های تبدیل میزان تن- کیلومتر حمل که در گزارش های هیات مدیره و یا سایر گزارش های سالیان شرکت قابل استنباط بوده است جهت برآورد نرخ حمل سه ماهه اول سال جاری استفاده شده است.

    • نرخ حمل برای سال 95 معادل نرخ استنباط شده برای سه ماهه اول درنظر گرفته شده است. میزان حمل اما با توجه به رشد میزان تولید فولاد مبارکه و افزایش خرید مواد اولیه این شرکت در سه ماهه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته، با رشد 5% برآورد شده است.

    3. نحوه برآورد بهای تمام شده

    * بهای تمام شده فروش و ارایه خدمات برای سال مالی 1395 به شرح زیر پیش بینی شده است.

      *ریز محاسبات هزینه های عملیاتی که مهترین بخش از اقلام بهای تمام شده می باشد به شرح زیر است.

    در این بخش هزینه حق دسترسی شبکه ریلی نزدیک به 90% هزینه ها را تشکیل می دهد. هزینه حق دسترسی شبکه ریلی مربوط به قرارداد منعقده با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بابت ایجاد امکان بهره برداری از خطوط ریلی کشور و تامین نیروی کشش به منظور حمل و نقل و جابجایی واگن های شرکت می باشد. حق دسترسی بر حسب تن- کیلومتر محور بیان شده و بر حسب واگن پر و خالی و فشار محوری واگن تفاوت دارد.

    • سیاست دولت فعلی در جهت به صرفه کردن حمل و نقل ریلی می باشد و از سال 93 این هزیننه هیچگونه افزایشی نداشته است. در تازه خبر بنابر اعلام معاون امور ناوگان راه آهن، برای اقتصادی کردن فعالیت‌های ریلی بخش خصوصی کاهش حق دسترسی از اول تیرماه به میزان 30% اجرایی خواهد شد.

    •در این تحلیل نرخ حق دسترسی برای نه ماهه پایانی سال با 30% کاهش به ازای هر تن کیلومتر برآورد شده است.

    4. برآورد سایر درآمدها و هزینه های عملیاتی

    هزینه های فروش، عمومی و اداری شرکت در سال 95  با رشد 15% نسبت به سال قبل برآورد شده است.

    5. برآورد درآمدها و هزینه های غیر عملیاتی
    هزینه های مالی معادل بودجه درنظر گرفته شده است.

    درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها بخش مهمی از درآمد شرکت را تشکیل می دهد. جدول زیر پرتفوی شرکت را نشان می دهد:

    شرکت در یادداشت های همراه صورت های مالی سال قبل جزئیات سود حاصل از سرمایه گذاری ها را مشخص نکرده است. در این تحلیل نیز برای رعایت جانب احتیاط علیرغم رشد سود عملیاتی شرکت های حمل ریلی در اثر مصوبه جدید، درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها معادل بودجه فرض شده است.

    سهام شرکت آسیا سیر ارس که مهمترین شرکت زیرمجموعه توکاریل می باشد، در سال 92 به مبلغ 700 میلیارد ریال خریداری شده است. این شرکت 1400 واگن بار دارد. فعالیت حمل شرکت به شرح جدول زیر است.

    شرکت خدمات توکا کشش نیز دیگر شرکت مهم زیرمجموعه توکاریل است که با 870  دستگاه واگن فله بر و 192 دستگاه واگن مسطح به فعالیت می پردازد.

    6. برآورد مالیات
    با توجه به نرخ مالیات واقعی سال 94  محاسبه شده است.

    برچسب ها