عصر خودرو

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران مطرح کرد:

زورآزمایی دیپلماسی ایرانی و دلار سعودی

عصر بازار- پس از امضای برجام، راه ایران برای جبران عقب ماندگی های طولانی مدت در صنعت نفت باز شد. راهی که با تلاش دولت یازدهم در عرصه دیپلماسی بین المللی به پیچ تخصصی دیپلماسی انرژی رسیده بود.

زورآزمایی دیپلماسی ایرانی و دلار سعودی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ابتکار، هرچند بزرگی ایجاد یک توافق پایدار با برترین قدرت های جهانی در دولت یازدهم بر کسی پوشیده نیست اما، اقدامات انجام شده توسط زیر مجموعه های دولت در استفاده بهینه از فرصت ایجاد شده نیز نباید نادیده گرفته یا کوچک شمرده شود.

     از موفق ترین راه های پیموده شده، برای استفاده حداکثری از فرصت برجام، دیپلماسی انرژی وزارت نفت دولت یازدهم است. دیپلماسی که توانست طی مدت زمان کوتاهی سهم از دست رفته کشور در بازارهای جهانی را پس بگیرد و صنعت نفت ایران را با وجود مشکلات ساختاری و لجستیکی نهادینه شده در زیر مجموعه های آن، با سرعتی باورنکردنی به دوره قبل از تحریم ها برگرداند.

    عزم اروپا برای گسترش مبادلات با ایران نگرانی عربستان را تشدید کرد

    آنچه بر ارزش توفیقات بدست آمده می افزاید، دقت نظر دشمنان منطقه ای جمهوری اسلامی برای وارد کردن ضربه های کاری به صنعت نفت ایران است. دشمنانی که با استفاده از لابی های خود در آمریکا و به پشتوانه دلارهای هنگفت کنارگذاشته شده برای این کار، از هیچ اقدامی برای تطمیع مشتریان نفتی ایران فروگذار نمی کنند. پیروز موسوی  با اشاره به اثرات ملموس برجام در صنعت نفت، گفت: کاهش دامنه ی تحریم ها، سبب آزادسازی مسیر پیشرفت های چشمگیر صنعت نفت ایران شد و دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی موانع پیش روی صادرات نفت خام کشور را برطرف کرد .

    همچنان که بازارهای صادراتی از دست رفته اروپایی و آسیایی در حال بازپس گیری و احیاء است؛ واکنش ها نیز نسبت به پیشرانی صنعت نفت کشور متفاوت بوده است. عربستان سعودی که در راس کشورهای نگران منطقه قرار دارد از هیچ کوششی برای فعال تر نمودن لابی های فشار بر آمریکا به منظور اعمال نفوذ در جامعه مخاطب ایران اسلامی دریغ نکرده و برای فعال نگه داشتن تحریم ها علیه ایران به هر اقدامی متوسل می شود.

    مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران واکنش جامعه جهانی به افزایش صادرات نفت ایران را مثبت ارزیابی کرد و افزود: بسیاری از کشورها که در توسعه اقتصادی جهان نقش مهمی دارند، با شرایط کنونی جمهوری اسلامی در زمینه صادرات نفت خام با اشتیاق استقبال کرده و تعداد معدودی نیز نگرانی خود را ابراز داشته اند. پیشرفت ها و ثبت رکوردهای جدید در زمینه افزایش صادرات در حالی اتفاق می افتد که رقبای جمهوری اسلامی از تمام تلاش خود برای تاثیرگذاری بر مسیرهای جذب مشتری نفت خام ایران استفاده می کنند.

    این مقام مسئول به کارشکنی های منطقه ای علیه ایران اشاره و تصریح کرد: عربستان سعودی که در راس کشورهای نگران منطقه قرار دارد از هیچ کوششی برای فعال تر نمودن لابی های فشار بر آمریکا به منظور اعمال نفوذ در جامعه مخاطب ایران اسلامی دریغ نکرده و برای فعال نگه داشتن تحریم ها علیه ایران به هر اقدامی متوسل می شود. این تلاش ها از آنجایی آغاز شد که نقش منطقه ای و نفوذ اقتصادی جمهوری اسلامی با سرعت خیره کننده ای رشد کرد و در پی آن عربستان سعودی با احساس خطراز این وضعیت، تلاش های بی وقفه ای برای اثرگذاری بر مولفه های قدرت منطقه ای ایران در خاورمیانه را آغاز کرد.

    این تلاش ها به طور عمده بر خنثی سازی بازارهایی متمرکز شده است که در حال فعال شدن از سوی خریداران نفت خام ایران است. نگرانی عربستان سعودی هنگامی تشدید شد که عزم اروپا برای گسترش مبادلات اقتصادی با ایران را بصورت اجرایی به چشم دید.

    صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران به روزانه ٢ میلیون و 600 هزار بشکه رسیده است

    پیروز موسوی گام های وزارت نفت در حوزه دیپلماسی انرژی را موثر دانست و افزود: آنچه مسلم است در اثر فعالیت های دیپلماسی وزارت نفت، گام های مهمی برای حرکت رو به جلو برداشته شده و نتایج مثبت و رکوردهای شاخص و تعیین کننده ای در حوزه صادرات نفت خام طی دولت یازدهم و بعد از امضای برجام رقم خورده است.

    وی در ادامه با ارائه آماری، میزان موفقیت وزارت نفت در باز پس گیری بازارهای عمده جهانی را اینگونه برشمرد: بخش عمده ای از سهم ایران در 4 بازار کلیدی جهان (شامل اتحادیه اروپا، چین، ژاپن و هند) که 36 درصد کل تقاضای جهانی را در بر می گیرد تامین شده است. فهرست خریداران نفت ایران از 5 کشور به 10 کشور رسید و در نتیجه آن، صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران با افزایش 1/1 میلیون بشکه ای به روزانه ٢ میلیون و 600 هزار بشکه رسیده است.

    مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با تاکید بر افزایش آمار صادرات نفت خام و میعانات گازی در چهار ماهه نخست سال جاری، به تایید موفقیت های بدست آمده از سوی وزارت نفت پرداخت و افزود: آمارها و روند فعالیت ها نشان می دهد که جریان تولید و صادرات نفت خام به نفع ایران درحال انجام است به گونه ای که در چهار ماهه نخست سال 1395، میزان صادرات نفت خام از جزیره خارگ با یک رشد چشمگیر به سطح 54 میلیون بشکه رسید که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 28 میلیون بشکه بوده است. همچنین رکورد صادرات میعانات گازی در عسلویه در مدت یاد شده، 13 میلیون بشکه ثبت شد که این میزان در مدت مشابه سال گذشته عدد 8 میلیون بشکه را نشان می داد.

    موسوی در پایان افزود: فارغ از تمامی مانع تراشی ها، روند کنونی جمهوری اسلامی را مصمم تر می کند تا با افزایش موازنه قدرت و فعال تر کردن دیپلماسی منطقه ای و جهانی، پیروز میدان رقابت در بازارهای جهانی نفت خام باشد. با وجود تلاش های عربستان، دیروز محسن قمصری ، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران از فروش و مصرف نفت خام ایران در 40 پالایشگاه جهان خبرداد و گفت: بخش اعظمی از پالایشگاه های که نفت ایران را مصرف می کنند در آسیا و برخی نیز در اروپا قرار دارند.

    برچسب ها