عصر خودرو

مدیرعامل گروه توسعه مالی مهرآیندگان:

صنعت پتروشیمی قابل اتکاترین صنعت کشور است

عصر بازار- مقایسه صنعت پتروشیمی با سایر صنایع فعال در داخل کشور نشان می دهد که با توجه به موجود بودن مواد اولیه و خوراک در داخل کشور و همچنین متناسب بودن حدودی قیمت حامل های انرژی مورد نیاز این صنعت، گروه پتروشیمی از رشد خوبی برخوردار خواهد بود.

صنعت پتروشیمی قابل اتکاترین صنعت کشور است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، مصطفی امید قائمی، مدیرعامل گروه توسعه مالی مهرآیندگان، با اشاره به اثر قابل ملاحظه تک نرخی شدن ارز بر صنعت پتروشیمی اظهار کرد: تک نرخی شدن یکباره ارز موجب کاهش سودآوری در این صنعت می شود.

    وی همچنین به کاهش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی اشاره کرد و گفت: کاهش قیمت های جهانی نیز برای شرکت های این گروه مشکلاتی ایجاد کرده است و سبب شده تا واحدهای پتروشیمی نتوانند با افزایش سودآوری مواجه شوند.

    مدیرعامل گروه توسعه مالی مهرآیندگان با اشاره به اتفاقات خوبی که در صنعت پتروشیمی رخ داده است، تصریح کرد: قیمت محصولات پتروشیمی به اندازه قیمت نفت کاهش پیدا نکرده است و کاهش قیمت خوراک پتروشیمی ها بیشتر از محصولات پتروشیمی بوده و این موضوع به نفع صنعت پتروشیمی شده است.

    وی ادامه داد: شرکت های پتروشیمی در زمان حاضر برای تهیه قطعات مشکلات کمتری دارند و تامین مالی و سرمایه گذاری خارجی با برطرف شدن تحریم ها میسر شده است. در عین حال، با کاهش قیمت فولاد و مواد اولیه، اکنون واحدهای پتروشیمی خیلی ارزان تر ساخته می شوند.

    امید قائمی صنعت پتروشیمی را از جمله صنایع پر درآمد در کشور دانست و تاکید کرد: محصولات این صنعت در کشور از نظر تولید دارای مزیت نسبی هستند و از همین رو می توان گفت که این رشته از صنعت قابل اتکاترین صنعت در میان سایر صنایع است که از حاشیه سود مطمئنی برخوردار است.

    وی افزود: کماکان به نظر می سد که در حال حاضر قابل اتکاترین صنعت از جهت سودآوری، صنعت پتروشیمی باشد و تا این صنعت حرکت خودش را آغاز نکند ما شاهد رونق در بازار سرمایه نخواهیم بود.

    به باور مدیر عامل سابق شرکت فرابورس، شرکت های موجود در صنعت پتروشیمی از نظر بنیادی، جز آخرین شرکت هایی هستند که سوددهی آنها تحت تاثیر قرار می گیرد و از این روی، قابل اتکاترین سود را دارند.

    وی با اشاره به اینکه صادرات محصولات پتروشیمی همواره بیشترین سهم از صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داده است، گفت: در صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی معمولا مشکلاتی در فروش و مشکلاتی از این دست نداریم، چرا که محصولات صادر می شوند.

    امیدقائمی قیمت محصولات پتروشیمی را قیمت های جهانی خواند و خاطرنشان کرد: عمده محصولات پتروشیمی، محصولات صادراتی هستند و به لحاظ صادراتی بودن، از معافیت مالیاتی برخوردارند.

     

    تاثیر کاهش قیمت نفت بر صنعت پتروشیمی

    وی با اشاره به تاثیر نوسانات قیمت نفت بر صنعت پتروشیمی گفت: کاهش قیمت جهانی نفت یکی از مشکلات این صنعت است و باعث کاهش قیمت محصولات پتروشیمی می شود که در سودآوری این شرکت ها تاثیر گذار است.

    به گفته مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری مهرآیندگان، قیمت نفت خواسته و ناخواسته روی صنعت پتروشیمی تأثیر می گذارد و در کوتاه مدت باعث کاهش سودآوری شرکتهای پتروشیمی می شود.

    امیدقائمی با بیان اینکه با افت قیمت نفت، قیمت خوراک پتروشیمی ها و محصول نهایی نیز کاهش پیدا می کند، گفت: در دل این افت قیمت همه جانبه، مزایا و معایبی نهفته است که باید برای تحلیل و بررسی آینده صنعت پتروشیمی به هر دوی آنها توجه کرد.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه درباره معایب افت قیمت خوراک و محصولات پتروشیمی گفت: این افت قیمت ها در صنعت پتروشیمی در کوتاه مدت حاشیه سود ناخالص این صنعت را کم می کند.

    وی در مقابل، به محاسن افت قیمت خوراک و محصولات پتروشیمی اشاره کرد و افزود: محاسن این افت قیمت ها این است که مصرف این مواد افزایش پیدا می کند و در دنیا این مواد خریداران بیشتری پیدا می کند.

    مدیرعامل سابق فرابورس خاطر نشان کرد: مزیت دیگر افت قیمت نفت و خوراک پتروشیمی ها در این است که کاهش قیمت محصولات از کاهش قیمت خوراک کمتر است در نتیجه حاشیه سود این شرکت ها افزایش پیدا می کند.

     

    صندوق پروژه، ابزاری کارآمد در صنعت پتروشیمی

    امید قائمی  با اشاره به ضرورت ایجاد و راه اندازی صندوق پروژه در صنعت پتروشیمی، عنوان کرد: صندوق پروژه یک ابزار بسیار کارآمد است و می تواند در بازار پتروشیمی بسیار موثر واقع شود.

    وی ادامه داد: نباید انتظار داشته باشیم که با راه افتادن نخستین صندوق پروژه یا اولین پروژه ای که صندوق می شود، این ابزار تمام انتظارات تامین مالی را برآورده سازد.

    مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری مهرآیندگان فرهنگ سازی در زمینه صندوق های پروژه را یک پیش نیاز مهم تلقی کرد و گفت: به نظر من نخست باید فرهنگ صندوق پروژه راه اندازی شود و فعالان بازار سرمایه باید شرایط صندوق پروژه را درک کنند تا سابقه ذهنی و تاریخ  منطقی از آن داشته باشد و این موضوع نیاز به صرف زمان کافی دارد که شاید سال ها به طول بیانجامد تا بتوانیم صندوق پروژه را یک ابزار مناسب و موثر در تامین مالی قلمداد کنیم.

    وی راه اندازی ابزارهای تامین مالی کارآمد همچون صندوق پروژه را راهگشای توسعه صنعت پتروشیمی دانست و تصریح کرد: در سرمایه گذاری در پروژه های پتروشیمی و پالایشگاهی، مبالغ هنگفتی است، ایجاد صندوق پروژه یک ابزار تامین مالی کارآمد در این زمینه و راهگشای توسعه صنعت پتروشیمی خواهد بود.

    به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، عمده سرمایه گذاری های صنعت پتروشیمی در زمان احداث طرح ها است و افزایش سرمایه از طریق ابزارهای تامین مالی نوینی همچون صندوق های پروژه می تواند گزینه اثربخشی در تامین منابع مالی باشد.

    برچسب ها