عصر خودرو

دلار بالای مرز روانی ماند

مبارزه قیمتی در سطح ۳۵۵۰

عصر بازار- صبح دوشنبه، دلار در مقطعی به زیر مرز ۳ هزار و ۵۵۰ تومان رفت، ولی در ادامه روز توانست با تحرکات معامله‌گران فردایی به بالای مرز یاد شده بازگردد. در ساعات ابتدایی سومین روز هفته، قیمت دلار تحت‌فشار عرضه بازارساز و افت نرخ حواله درهم تا قیمت ۳ هزار و ۵۴۵ تومان افت کرد، اما نهایتا با رشد از کف روزانه با قیمت ۳ هزار و ۵۵۰ تومان به کار خود پایان داد.

مبارزه قیمتی در سطح ۳۵۵۰
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این قیمت 6 تومان کمتر از روز یکشنبه بود. با توجه به جنس عوامل اثرگذار در روز دوشنبه می‌توان گفت که اتفاقات و عوامل واقعی در بازار بیشتر گرایش به کاهش قیمت داشتند، ولی عوامل غیربنیادی مانند تحرکات معامله‌گران آتی و انتظارات آنها در برابر این افت مقاومت می‌کردند. پیروز نبرد این دو گروه در مرز 3 هزار و 550 تومان، سطح جدید قیمت دلار را معرفی خواهد کرد. در این شرایط، قیمت دلار یا به دامنه‌ای بازخواهد گشت که 30 روز در آن حبس بود (دامنه 3530 تا 3545 تومان) یا در همین دامنه فعلی به نوسانات خود ادامه خواهد داد.

    روز دوشنبه، افت قیمت دلار، بهای سکه تمام بهار آزادی را نیز تحت‌تاثیر قرار داد. در سومین روز هفته، سکه تمام 3 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 116 هزار تومان رسید. این افت در شرایطی ثبت شد که بهای اونس تا ساعت 3 بعدازظهر در بازارهای جهانی کاهش قیمت را تجربه نکرده بود. در نتیجه، عامل اصلی افت سکه، افت قیمت دلار در بازار داخلی بود.

    شکست لحظه‌ای مرز

    در سومین روز هفته، قیمت دلار در مقاطعی به زیر مرز 3 هزار و 550 تومان رفت، ولی در نهایت با کمک معامله‌گران فردایی توانست در محدوده 3 هزار و 550 تومان به کار خود پایان دهد. روز دوشنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 554 تومان آغاز کرد که کاهشی 2 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. شدت فشار کاهشی در ابتدای روز چنان زیاد بود که پیش از رسیدن به ساعت 12 بعدازظهر، قیمت به زیر مرز 3 هزار و 550 تومان رفت. حتی پیش از ساعت یک بعدازظهر، قیمت 3 هزار و 545 تومان نیز در بازار ثبت شد و این انتظار در میان تعداد محدودی از معامله‌گران شکل گرفت که این ارز احتمال دارد وارد محدوده 3 هزار و 530 تومان نیز شود.

    با این حال، از حدود ساعت 14 بعدازظهر، مقاومت معامله‌گران فردایی به شکل آشکاری در بازار نمودار شد و دلار توانست از مرز 3 هزار و 550 تومان بالا بیاید. قیمتی که تا ساعت 3 بعدازظهر برای این ارز ثبت شد، 3 هزار و 550 تومان بود که همچنان 6 تومان کمتر از روز یکشنبه بود. این قیمت در حالی ثبت شدکه برخی صرافی‌های بانکی در همان مقطع زمانی (ساعت 3بعدازظهر) نرخ فروش خود را 3 هزار و 539 تومان تعیین کردند.

    فشار عرضه بازارساز

    به گفته فعالان، عرضه بازارساز مهم‌ترین عاملی بود که قیمت دلار را در روز دوشنبه تحت‌تاثیر قرار داد. به گفته حاضران در بازار، برخی از صرافی‌های بانکی در همان ابتدای روز دوشنبه و پیش از ساعت 11 ظهر، نرخ فروش خود را 3 هزار و 548 تومان تعیین کردند. این موضوع جریان معاملاتی بازار را تحت‌تاثیر قرار داد و موجب شد که بخشی از معامله‌گران تصمیم بگیرند که خود را در موقعیت فروش قرار دهند. در واقع، تعیین نرخ فروش زیر مرز 3 هزار و 550 تومان، انتظارات کاهشی معامله‌گران را فعال‌تر کرد. در این میان، کاهش نرخ حواله درهم زمینه‌ساز افت بیشتر شد. روز دوشنبه، نرخ حواله درهم در مقاطعی از روز حتی به زیر محدوده 970 تومان رفت و سیگنال کاهشی به معامله‌گران بازار داخلی داد. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و کاهش یکی منجر به افت دیگری می‌شود. در کنار این، برخی از فعالان، افت قیمت دلار را به تحرکات تعدادی از معامله‌گران نسبت داده‌اند.

     

    مقاومت فردایی‌ها

    به گفته فعالان، روز دوشنبه، معامله‌گران فردایی در برابر افت دلار به زیر مرز 3 هزار و 550 تومان مقاومت زیادی کردند. در سومین روز هفته، در بیشتر مقاطع روز، قیمت دلار در معاملات فردایی به زیر مرز یاد شده نیامد؛ این در حالی بود که قیمت در معاملات نقدی چنانکه اشاره شد تا نرخ 3 هزار و 545 تومان پایین رفته بود. به این ترتیب، یکی از نشانه‌‌های مقاومت معامله‌گران آتی بالا ماندن قیمت این ارز در معاملات فردایی بود، به گونه‌ای که بعضا نرخ فردایی 5 تومان بالاتر از قیمت نقدی بود.

    فعالان بازار ارز، علت مقاومت معامله‌گران آتی را به عامل انتظارات نسبت داده‌اند. به گفته آنها، معامله‌گران آتی انتظار دارند که در نیمه دوم شهریورماه، با افزایش تقاضای مسافرتی، قیمت دلار افزایش بیشتری را تجربه کند، در نتیجه سعی کرده‌اند در برابر افت قیمت مقاومت زیادی از خود نشان دهند. به گفته این دسته، به‌طور سنتی این انتظار در بازار وجود دارد که در نیمه دوم شهریورماه و در انتهای تابستان، تقاضا برای خرید ارز در بازار افزایش پیداکند؛ چراکه تعداد سفرهای خارجی در این مقطع زمانی افزایش پیدا می‌کند.

    این در حالی است که عده دیگری اعتقاد دارند که از هفته آینده و با نزدیک شدن به تعطیلات اعیاد قربان و غدیر، تقاضا برای خرید ارز از کشورهای همسایه کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه قیمت افت بیشتری را تجربه خواهد کرد.

    برچسب ها