عصر خودرو

معاون وزیر نفت;

الزام تمام شرکت‌های نفتی و پیمانکاران برای حضور در سامانه نظارت خرید کالا

عصر بازار- مقدم گفت: در وندورلیستی که وزیر به تازگی ابلاغ کرده ذکر شده که شرکت‌های EPC برای هرگونه معامله‌ای باید از این لیست و تحت این سامانه رفتار کند.

الزام تمام شرکت‌های نفتی و پیمانکاران برای حضور در سامانه نظارت خرید کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایلنا، صبح امروز در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از شهرک صنعتی شمس‌آباد معاون پژوهشی و فناوری وزیر نفت با اشاره به توان صنایع داخل و تولید تجهیزات مورد نیاز در صنعت نفت گفت: وقتی توان فنی و کیفیتی در داخل کشور وجود دارد دیگر هیچ توجیهی برای واردات ماشین‌آلات، قطعات و تجهیزات وجود ندارد.

    محمدرضا مقدم ادامه داد: در خصوص تجهیزات سرچاهی مخصوصاً شیرآلات با وجود تولید داخل و کیفیت بالا واردات آنها توجیهی ندارد و این کم‌لطفی به صنعت و تولید داخل است.

    وی ادامه داد: در تولیدات این شیرها کمتر از 10 درصد از لوازم مصرفی وارداتی است و این به معنای توانمندی متخصصین داخلی ما است.

    معاون وزیر نفت درپاسخ به این سوال که این وزارتخانه چه اقداماتی را در حمایت از تولید داخل انجام داده است گفت: ما مکاتباتی را با وزارت صنایع داشته‌ایم و به دنبال ممنوعیت واردات شیرهای سرچاهی هستیم. به طوری که شیرهای 5هزار را توانستیم از سال گذشته واردات آن را ممنوع کنیم و امسال نیز به دنبال ممنوعیت واردات شیرهای 10هزار و 15هزار هستیم.

    مقدم در مورد میزان تولیدات کارخانجات صنایع نفت گفت:‌در این مجموعه 26 کالای اصلی تولید می‌شود و توانایی تامین نیاز داخل به هر مقدار وجود دارد و ما برای حمایت از این تولیدات به دنبال بالا بردن تعرفه‌ها هستیم.

    وزیر نفت در پاسخ به پرسشی در مورد وجود رانت در مناقصه‌ها و برنده شدن شرکت‌های خارجی علی‌رغم وجود شرکت‌های ایرانی و قیمت‌های پایین‌تر اظهار داشت: به تازگی ما سامانه یکپارچه کالا را طراحی کردیم که از زمان درخواست خرید تا فروش و تحویل آن به مصرف‌کننده تمام اتفاقات بر روی این سیستم ضبط می‌شود. این یک کار فوق‌العاده در صنعت نفت است و در راستای شفافیت هرگونه فعالیت اقتصادی انجام گرفته.

    وی ادامه داد: در این سیستم امکان هرگونه تخلف به صفر رسیده است. ما تاکنون این سامانه را برای شرکت‌های عملیاتی استفاده می‌کردیم اما در وندورلیستی که وزیر به تازگی ابلاغ کرده ذکر شده که شرکت‌های EPC برای هرگونه معامله‌ای باید از این لیست و تحت این سامانه رفتار کند که این دستور از هفته گذشته اجرایی شده است.

    مقدم در خصوص میزان تعرفه بر روی تولیدات شیرآلات سرچاهی نفت گفت: کمیته ای برای بررسی میزان تعرفه تشکیل شده اما هنوز میزان آن مشخص نشده است. اما به طور حتم در آن حمایت از تولیدات داخل لحاظ خواهد شد. این کمیته متشکل از بخش‌های مختلف صنعت است و در راستای حمایت از صنعتگران و حمایت از تولیدات داخل فعالیت می کند.

    شرکت صنایع تجهیزات صنعت نفت ایران

    در ادامه این بازدید مدیرعامل شرکت صنایع تجهیزات صنعت نفت ایران در خصوص همکاری های بانکی با شرکت‌های زیرمجموعه گفت: متاسفانه سیستم بانکی اعم از دولتی و خصوصی همکاری مناسبی در زمینه تامین ارتباط و گشایش LC وجود ندارد.

    محمد خادمی ادامه داد: در حال حاضر مطالبات ما از دولت 400 میلیارد ریال است که 50 درصد این مطالبات مربوط به سه سال گذشته است.

    وی واردات کالاهای صنعتی مشابه آنچه که در داخل تولید می‌شود را از مشکلات عمده مجموعه خود دانست و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و مشکلات به وجود آمده دولت نباید اجازه دهد که این کالاها از کشورهای دیگر وارد شود.

    خادمی وزارت صنعت را متولی اصلی اهمال تعرفه ذکر کرد و گفت: تعرفه تجهیزات نفتی و خصوصاً شیرآلات بسیار پایین است. به طور مثال در تجهیزات سرچاهی فقط 5 درصد تعرفه اعمال می‌شود. این در حالی است که در فازهای 12، 14، 19، 20 و 21 تمام اقلامی که در داخل تولید می‌شد از خارج از کشور واردشده است.

    برچسب ها