عصر خودرو

ورود به بالادست پتروشیمی تا تکمیل زنجیره ارزش;

فصل مشترک خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی‌

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی گفت: هر ۴ شرکت خارجی که برای سرمایه‌گذاری در ایران ابراز تمایل کردند از بالادست و احداث واحد الفین شروع می‌کنند.

فصل مشترک خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی‌
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از فارس، مرضیه شاهدایی  در پاسخ به پرسشی درباره نوع سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در صنعت پتروشیمی اظهار داشت: هر 4 شرکت خارجی که برای سرمایه‌گذاری در ایران ابراز تمایل کردند از بالادست و احداث واحد الفین شروع می‌کنند.

    وی افزود: همه آنها واحدهای الفین و تولید اتیلین و پروپیلن را خواهند داشت و تا پایان زنجیره پایین خواهند رفت.

    معاون وزیر نفت اضافه کرد: آنها در پایین دستی‌های پروپیلن و اتیلن نیز سرمایه‌گذاری خواهند کرد تا زنجیره ارزش را تکمیل کنند.

    تاکنون با شرکت‌های توتال و لینده تفاهم‌نامه‌هایی برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران امضا شده و این شرکت‌ها قرار است در ماه‌های آینده پینشهادات خود برای سرمایه‌گذاری به ایران ارائه کنند.

    بر اساس اعلام مسئولان دو شرکت دیگر خارجی نیز با ایران برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی وارد مذاکره جدی‌ شده‌اند و به زودی با آنها نیز تفاهمنامه‌های سرمایه‌گذاری امضا خواهد شد اما تاکنون نام آنها به صورت رسمی اعلام نشده است.

    این گزارش حاکی است بیش از این بعضی مقامات مسئول در صنعت نفت از سرمایه‌گذاری شرکت باسف B.A.S.F آلمان به میزان 6 میلیارد یورو خبر داده بودند،اما از سرنوشت این سرمایه‌گذاری که قرار بود با همکاری هلدینگ خلیج‌فارس انجام شود خبر رسمی در دست نیست.

    بر اساس اعلام شاهدایی هنوز میزان سرمایه‌گذاری توتال و لینده در صنعت پتروشیمی ایران مشخص نشده است.

    مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی همچنین از شرط‌های ایران برای شرکت‌های خارجی متمایل به سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی خبر داده و گفته بود:« یکی از این شروط آن است که حتماً شریک ایرانی داشته باشند و حتماً از توانمندی داخلی استفاده کنند، اگرچه درصد آن هنوز مشخص نشده است و همچنین حتماً زنجیره ارزش را تکمیل کنند.

    همچنین صنایع پایین دستی پتروشیمی وابسته به دانش فنی هستند که کسب آن مشکلات زیادی داشته است، چون ارزش افزوده بالا دارد و صاحبان لیسانس آن را دراختیار دیگران قرار نمی‌دهند، که به همین دلیل ما برای انتقال تکنولوژی هم با شرکت‌های خارجی شرط کرده‌ایم.»

    برچسب ها