عصر خودرو

مدیرعامل فرابورس ایران خبر داد:

تلاش فرابورس برای ثبات قیمتی اوراق مسکن

بازارگردانی «تسه»ها برای روزهای پرتقاضا

عصر بازار- مدیرعامل فرابورس ایران بااشاره به اینکه ارکان بازارسرمایه درتلاشند تا ثبات قیمتی برای اوراق تسهیلات مسکن برقرار شود گفت: دراین راستا بانک مسکن نیز درحال طراحی برنامه‌ایست تا برای «تسه»ها بازارگردانی و در مواقع بحران و افزایش تقاضا بازار را کنترل کند.

تلاش فرابورس برای ثبات قیمتی اوراق مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، امیر هامونی با اشاره به این که فرابورس و سایر ارکان بازار سرمایه در تلاشند تا ثبات قیمتی برای اوراق تسهیلات مسکن برقرار شود گفت: برای دستیابی به این مقصود راهکارهایی درنظر گرفته شده است.

    مدیرعامل فرابورس ایران افزود: به همین منظور در راستای از بین رفتن سفته بازی در اوراق تسهیلات مسکن، قانونی اتخاذ شده است که بر اساس آن معامله‌گرانی که اوراق مربوط به ما‌ های آبان 94 و پیش از آن را خریداری کرده باشند به مدت دو ماه با محدودیت عدم فروش این اوراق روبه‌رو هستند و اگر اوراق تسه آذر 94 به بعد را نیز خریداری کنند به مدت 4 ماه قادر به فروش این اوراق در بازار نخواهند بود.
    وی در خصوص افزایش قیمت اوراق تسه به دلیل کاهش عرضه اوراق در هفته‌های گذشته نیز گفت: مهمترین موضوع در این زمینه منابع بانکی است؛ چرا که منابع بانک مسکن محدود است و باید نقدینگی لازم وجود داشته باشد تا بتوانیم این اوراق را به دست مردم برسانیم.
    هامونی اضافه کرد: از سوی دیگر تعادل اوراق تسهیلات مسکن در بازار سرمایه موضوعی زمانبر است؛ چرا که سپرده گذار باید پول بگذارد و منبع «تسه»‌ها مشخص شود و سپس آنها را وارد بازار کند. در این میان یک فاصله زمانی بین فضای عرضه و تقاضا وجود دارد و بانک مسکن به خودی خود نمی‌تواند تسه تولید کند، بلکه بر اساس سپرده‌گذاری‌ها تسه‌ها تولید می‌شود و بانک مسکن از سپرده گذاران بزرگ تقاضا می‌کند تا سپرده‌گذاری کنند تا با آن منابع بانک بتواند اوراق جدید منتشر کند.
    مدیرعامل فرابورس ایران ادامه داد: با وجود همه این موارد، بانک مسکن در حال طراحی برنامه‌ای است تا بتواند برای «تسه»ها بازارگردانی کند تا در مواقع بحران و افزایش تقاضا بازار را کنترل کند.
    وی همچنین با اشاره به این که سال گذشته برای نخستین‌بار در تاریخ بازار سرمایه کشور، اوراق اسناد خزانه را در فرابورس منتشر کردیم اضافه کرد: دولت بر اساس اوراق اسناد خزانه می تواند از مردم برای تسویه بدهی‌های خود استقراض کند.
    هامونی ادامه داد: پس از روی کار آمدن دولت یازدهم راه‌اندازی اسناد خزانه اسلامی بصورت جدی در بازار سرمایه مطرح شد و تیم اقتصادی دولت نیز با جدیت تمام، تصمیم به اجرای این طرح گرفت که در نهایت در نیمه سال گذشته سازوکار انتشار این اوراق در فرابورس عملی شد.
    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر روزانه چند ده میلیارد تومان از این اوراق مورد معامله قرار می‌گیرد، گفت: سررسید مراحل سوم تا پنجم اسناد خزانه اسلامی نیز متناسب با زمان انتشار آنها در روزهای 21 مهر، 21 آبان و 9 آذر 1395 صورت خواهد گرفت، ضمن آنکه یکشنبه 21 شهریورماه شاهد سررسید اسناد خزانه اسلامی مرحله دوم هستیم.
    مدیرعامل فرابورس ایران با بیان این که انتشار اسناد خزانه، اقدامی بزرگ برای اقتصاد کشور است اذعان داشت: به دلیل بازدهی مناسب، این اوراق مطلوبیت خود را با گذر زمان از دست نمی‌دهند؛ چرا که با توجه به تغییراتی چون کاهش نرخ سود بانکی، جذابیت این اوراق افزایش یافته است.
    وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که دولت برای بهبود شرایط بازار سرمایه چه اقداماتی باید انجام دهد اظهار داشت: دولت مهم‌ترین تصمیم‌گیرنده در حوزه‌های مختلف اقتصادی است که این تصمیمات بر بازار سهام اثرگذار هستند. بر این اساس مشکلاتی همچون بحث نرخ‌گذاری خوراک پتروشیمی و بهره مالکانه کماکان وجود دارد که باید برای رفع این ابهامات اقداماتی انجام شود.
    هامونی در خصوص اقدامات انجام شده در راستای پذیرش شرکت‌های دانش بنیان فرابورس در بورس نیز گفت: بحث شرکت‌های دانش بنیان ذیل موضوع شرکت‌های کوچک قرار دارد و بر این اساس تابلوی ویژه برای «‌های‌تک» راه‌اندازی شده است که شرکت‌های دانش بنیان در آن فعال خواهند شد و پذیرش این شرکت‌ها نیز با تشکیل جلسه هیات پذیرش شرکت‌های کوچک مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
    مدیرعامل فرابورس ایران اضافه کرد: از سوی دیگر موافقت اصولی صندوق‌های جسورانه نیز اخذ شده است و شرکت تامین سرمایه و شرکت‌های سرمایه‌گذاری به عنوان ضامن در این زمینه هستند و در حال حاضر مراحل ثبت شرکت‌ها را طی می‌کنند.

    برچسب ها