عصر خودرو

مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ بررسی می کند ؛

تحلیل بنیادی شرکت رادیاتور ایران

عصر بازار- شرکت رادیاتورسازی ایران در اردیبهشت سال ۱۳۴۱ موفق به اخذ پروانه تاسیس وزارت صنایع و معادن ایران جهت تولید ۱۵ تا ۳۰ هزار عدد رادیاتور به نام رنا (برگرفته از حروف اول اسامی موسسین آن)گردید.

تحلیل بنیادی شرکت رادیاتور ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، این شرکت در آبان همان سال شرکت سهامی ایران رادیاتور ایران تحت شماره 8435 در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسید. علاوه بر این، در دی ماه سال 1375 شخصیت حقوقی آن از سهامی خاص به سهامی عام تغییر و تعداد اعضا هییت مدیره از سه نفر به پنج نفر افزایش یافت و در اسفند همان سال موفق به اخذ پذیرش از سازمان بورس تهران گردیده است.

    این در حالی است که موضوع فعالیت شرکت شامل: تاسیس کارخانه برای ساخت انواع رادیاتور های مخصوص از قبیل کامیون، تراکتور و سایر وسایل نقلیه موتوری، ساخت انواع رادیاتورها سنگین جهت صنعت برق، گاز، نفت و همچنین ساخت انواع کولر گازی خودرو، واردات ماشین آلات مخصوص و مواد اولیه مورد مصرف کارخانه و فروش فرآورده‌های خودرو و همچنین صادرات آنها سرمایه گذاری و فعالیت بازرگانی، تولیدی و طراحی و ساخت قسمت های مختلف خودرو می‌باشد.

    شرکت در یک نگاه:


    * ترکیب سهامداران شرکت در تاریخ 06/08/1394 به شرح جدول زیر است.

    سرمایه شرکت:

    شرکتهای تابعه و وابسته:

    شرکت تینا صنعت مبدل«سهامی خاص» : شرکت تینا صنعت مبدل در سال 1381 به صورت سهامی خاص تاسیس شده است. فعالیت اصلی شرکت، تاسیس کارخانه برای ساخت انواع مجموعه های مرتبط با مبدلهای حرارتی آلومینیومی مورد استفاده در انواع خودرو نظیر مجموعه رادیاتور، مجموعه کولر، مجموعه بخاری و ساخت انواع مبدلهای حرارتی سنگین مورد استفاده در صنایع مختلف می‌باشد. که صد درصد سهام مذکور با سرمایه 30000 میلیون ریال متعلق به شرکت ایران رادیاتور می‌باشد. 

    شرکت کول اور «LCC» : در سال 1372 شرکت اقدام به ایجاد فروشگاهی در شارجه به نام شرکت کول اور به میزان 49% مشارکت شرکت رادیاتور ایران به نمایندگی مدیریت عامل و 51% شریک محلی نمود و طی یک توافقنامه جداگانه کلیه حقوق شریک محلی به شرکت واگذار گردید. از سال 1379 فروشگاه شارجه به صورت یک شرکت مستقل عمل می‌نماید و فعالیت اصلی شرکت واردات و صادرات مواد اولیه، رادیاتور خودرو و کلیه عملیات بازرگانی مورد نیاز شرکت رادیاتور ایران و سایر شرکتهای طرف معامله با آن می باشد. صدر در صد سهام شرکت مزبور متعلق به شرکت رادیاتور ایران است. 

    شرکت تینا سامانه«سهامی خاص» : شرکت تینا سامانه در سال 1378 تاسیس شد. موضوع شرکت عبارت است از ارائه و اجرای خدمات مدیریت مشاوره ساماندهی در زمینه طراحی، پیاده سازی سیستمهای کاربردی، علمی و تجاری و صنعتی به صورت مکانیزه و غیر مکانیزه، تهیه سیستمهای کنترل آنالوگ و دیجیتال تجهیزات کارخانه و بهره‌برداری از دستگاههای پردازشگر الکترونیکی و ... و همچنینی تامین و توزیع کلیه کالاهای مجاز از منابع داخلی و خارجی می‌باشد که صد در صد سهام مذکور با سرمایه 1 میلیون تومان متعلق به شرکت ایران رادیاتور می‌باشد.

    اطلاعات طرحها و پروژه‌های توسعه‌ای شرکت:

    1. راه‌اندازی خط تولید لوله های آلومینیومی مورد مصرف در تولید رادیاتورهای آلومینیومی(در انتهای سال 1392 به بهره برداری رسید).

    2. تولید محصولات جدید از جمله اواپراتور و کولر خودرو؛ گفتنی است که خط تولید کولر خودرو به بهره برداری رسیده است و این محصول در گام اول تولید و جهت ارزیابی به مشتری عمده تحویل داده شده است. پس از دریافت جواب و تقاضا از سوی مشتری شرکت رادیاتور ایران این محصول را به تولید انبوه خواهد رساند. شایان ذکر است که حاشیه سود حاصل از فروش این محصول چند برابر محصول رادیاتور خواهد بود.

    3. اجرای پروژه ردیابی محصولات

    *با توجه به اطلاعات مطرح شده در فوق و همچنین با در نظر گرفتن نقاط قوت وضعف شرکت رادیاتور ایران به تحلیل و برآورد سود هر سهم شرکت در سال جاری پرداخته شده است.

    صورت سود و زیان برآوردی:

    برآورد سود سالجاری:

    1- پیش بینی: سود شرکت برای سالجاری با سرمایه 300000 میلیون ریال به ازای هر سهم 610 ریال در محتمل‌ترین حالت  برآورد شده است. ریز محاسبات در جدول زیر آمده است:
    صورت سود و زیان برآوردی سال 1395:

    مفروضات در نظر گرفته شده در برآورد سود هر سهم:

    برآورد تولید و فروش در سال جاری: محصولات تولیدی شرکت رادیاتورسازی ایران عبارتند از انواع رادیاتورهای برنجی و مسی، انواع رادیاتورهای آلومینیومی و مجموعه کولر خودرو.  گفتنی است؛ فروش انواع رادیاتورهای برنجی و مسی بیشترین سهم را در درآمد حاصل از فروش شرکت دارد پس از آن فروش انواع رادیاتورهای آلومینیومی با اختلاف کمی در رتبه بعدی قرار دارد.

    در دی ماه سال 1376 ظرفیت اسمی شرکت 2800 تن برای انواع رادیاتور خودرو و رادیاتور صنعتی در 2 شیفت و در ادامه در اسفند 1380 نیز با تولید انواع مبدل های حرارتی آلومینیومی با ظرفیت 58000 عدد در سال و در یک شیفت موافقت شد. نهایتا در آبان سال 1389 با ظرفیت 2000 تن رادیاتور مسی و برنجی و 1920 تن رادیاتور آلومینیومی در 2 شیفت به مدت شش ماه موافقت شد.
    شرکت رادیاتور ایران میزان فروش انواع رادیاتورهای برنجی و مسی را نسبت به سال گذشته با 22% کاهش معادل 999 تن و  تولید انواع رادیاتورهای آلومینیومی را با 2% افزایش معادل 513 هزار عدد به فروش رسانده است. این در حالی است که میزان فروش شرکت در سال مالی 1393 به ترتیب برای رادیاتورهای برنجی و مسی و آلومینیوم معادل  1277 تن و 495 هزار عدد بوده است. 
    میزان فروش شرکت در رادیاتورهای مسی و برنجی درعملکرد سه ماهه نخست سال جاری معادل 161 تن و میزان فروش رادیاتورهای آلومینیومی نیز در همان دوره معادل 86205عدد می باشد. گفتنی است که شرکت رادیاتور ایران دارای بازار قطعات یدکی (after market) مناسبی می‌باشد و دربه طور معمول در نیمه دوم سال در رابطه با فروش محصولات رادیاتور خود، عملکرد بهتری نسبت به نیمه اول آن داشته است. 

    علاوه بر موارد فوق با توجه به بهره برداری رسیدن خط تولید کولر خودروی این شرکت، رادیاتور ایران می‌تواند پس از انجام ارزیابیها توسط مشتری، این محصول خود را با حاشیه سود خوبی که از حاشیه سود محصولات رادیاتور شرکت بیشتر است را به تولید انبوه و فروش برساند.

    *در ذیل جداول مربوط به برآورد مقدار، نرخ و میلغ فروش برای سال مالی جاری و مقایسه آن با سال گذشته ارائه شده است.

    * از آنجا که اطلاعات بیشتری جهت همگن نمودن واحد فروش محصولات در دسترس نبود از اطلاعات موجود در صورتهای مالی استفاده شده است.

    نرخ فروش انواع رادیاتورهای مسی و برنجی:

    شرکت رادیاتور ایران در سال گذشته هر تن از انواع رادیاتورهای مسی و برنجی خود را به طور میانگین معادل 360 میلیون ریال و هر عدد رادیاتور آلومینیومی خود را به طور میانگین معادل 792 هزار ریال به فروش رسانده است. 

    برای برآورد مبلغ فروش در نه ماهه باقیمانده سال جاری از میانگین نرخهای فروش در سه ماهه اول سال جاری و سالهای قبل  استفاده شده و فرض شده است که شرکت حداقل بتوانند  مقدار فروش محصولات رادیاتور خود را به میانگین مقدار فروش سالهای گذشته خود برساند.

    برآورد بهای تمام شده کالای فروش رفته:

    مهمترین بخش تشکیل دهنده سرفصل بهای تمام شده کالای فروش رفته شرکت رادیاتورسازی ایران مواد مستقیم مصرفی می‌باشد. با توجه به جنس محصولات تولیدی این مواد عمدتا شامل مواد اولیه مس و برنج و همچنین آلومینیوم است. مواد اولیه کمکی که شامل سرب و قلع و... می‌باشد نیز جزء چهار قلم اصلی از مواد مصرفی می‌باشد. بر اساس عملکرد شرکت در سال گذشته مس، برنج، آلومینیوم و مواد اولیه کمکی به ترتیب 21% ، 26%، 26% و 25% از مبلغ مواد اولیه مصرفی را به خود اختصاص داده اند. 

    با توجه به تحولات موجود در نرخهای جهانی محصولات و نوسانات این نرخها در ماههای اخیر نرخ خرید مواد اولیه متناسب با نرخهای سه ماهه اول سال جاری براورد شده است.

    *در جدول ذیل روند قیمت جهانی دو محصول الومینیوم و مس به تصویر کشیده شده است.


    همانطور که در تصویر مشهود است نرخ آلومینیوم جهانی از ابتدای سال میلادی 2016  تا کنون با رشدی 14 درصدی همراه بوده است. 

    در رابطه با نرخهای آلومینیوم مصرفی شرکت رادیاتور ایران، با توجه به قابل اتکا نبودن اعداد موجود ارائه شده در صورتهای مالی این شرکت، نمی توان اظهار نظر مشخصی نمود،  اما آنچه که مسلم است افزایش نرخ جهانی این محصول و تحت تاثیر قرار دادن نرخ آلومینیوم در داخل کشور و خریدهای شرکت رادیاتور ایران می‌باشد.


    نرخ جهانی مس نیز با 5 % افزایش در شش ماهه ابتدایی سال می‌تواند گویای افزایش نرخ این ماده اولیه برای شرکت رادیاتور ایران باشد. اما از آنجاییکه این شرکت مس خود را از داخل کشور و با خریداری از شرکت مس باهنر کرمان تامین میکند به بررسی نرخ فروش محصول این شرکت به شکل تسمه و نوار پرداخته شده است. شایان ذکر است که در سال گذشته سهم رادیاتور ایران در مبلغ کل فروش مس یاهنر کرمان 2.5 درصد بوده است.

    *در ذیل مواد اولیه برآوردی به همراه مبلغ و نرخ مصرف مواد به تصویر کشیده شده است.

    برآورد کارشناسی بهای تمام شده کالای فروش رفته:

    با توجه به نکات ارائه شده در بالا مقدار و مبلغ مواد اولیه مصرفی با توجه به جدول ضریب مصرف مواد و نرخهای مورد قبول برآورد شده است. در ذیل جدول مربوط به برآورد مواد مستقیم مصرفی و بهای تمام شده کالای فروش رفته  به تفضیل ارائه شده است. در این جدول حقوق و دستمزد مستقیم با توجه به افزایشهای اعمال شده مطابق قانون کار برآورد شده است و سربار تولید نیز با در نظر گرفتن نرخ تورم و افزایش در هزینه سوخت و برق محاسبه شده است.

    سایر مفروضات جهت برآورد سود هر سهم:

    هزینه های عمومی و اداری، درآمدهای عملیاتی، هزینه های مالی، درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری، درآمدها و هزینه های متفرقه و ... با توجه به عملکرد سه ماهه اول سال جاری و بودجه ارائه شده برآورد شده اند.

    برآورد مالیات: مالیات سود قبل از کسر مالیات با خارج کردن درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری و غیر عملیاتی از این سرفصل با نرخ 22% محاسبه شده است.

    برچسب ها