عصر خودرو

یک کارشناس اقتصاد مسکن مطرح کرد:

قیمت اوراق وام خرید مسکن کاهش می‌یابد

عصر بازار- یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت که محدودیت های در نظرگرفته شده برای خرید و فروش اوراق تسهیلات خرید مسکن، منجر به تعادل بخشی به بازار این اوراق و همچنین کاهش قیمت اوراق تسهیلات خواهد شد.

قیمت اوراق وام خرید مسکن کاهش می‌یابد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از مهر، علی قائدی افزود: در هفته های اخیر بازار این اوراق به دلیل رونق بازار مسکن و افزایش تقاضا برای تهیه این اوراق، گرم شده و به همراه آن قیمت این اوراق نیز رشد کرده است.

    به گفته این کارشناس اقتصاد مسکن، شرایط جدید اعمال شده از سوی فرابورس بر معاملات صورت گرفته درباره خرید و فروش اوراق تسهیلات خرید مسکن در کوتاه مدت باعث می شود که عرضه اوراق افزایش و تقاضا برای خرید آن تا حدودی کاهش یابد و به تبع آن بازار اوراق متعادل شده و قیمت ها کاهش یابد.

    قائدی، اعمال راهکارهای  بلند مدت برای جلوگیری از نوسانات قیمت اوراق تسهیلات خرید مسکن  را مناسب دانست و گفت: بهترین روش برای کنترل قیمت، رقابتی کردن بازار اوراق تسهیلات خرید مسکن از طریق گسترش امکان انتشار این اوراق از طریق تمامی بانک هاست که طرح آن از سوی شورای پول و اعتبار مورد بررسی قرارگرفته است.

    این کارشناس اقتصاد مسکن، اظهارکرد: باتوجه به آنکه افزایش قیمت اوراق تسهیلات خرید مسکن  باعث می شود تقاضا برای خرید اوراق و تقاضا برای دریافت تسهیلات کاهش یابد و همین موضوع کاهش تقاضا در بازار مسکن را به همراه داشته باشد،  چنین محدودیت هایی بر خریدو فروش اوراق اعمال شد.

    وی بیان کرد: این محدودیت ها موجب کنترل و کاهش قیمت اوراق است و انتظار می رود که این راهکار تاحدودی اثرگذارباشد و از کاهش تقاضا و تعداد معاملات در بازار مسکن جلوگیری کند.

    قائدی ادامه داد: درحال حاضر یکی از متداولترین و سریعترین راه های خرید مسکن، استفاده از اوراق تسهیلات خرید مسکن است که دربازار بورس عرضه می شود و اعمال چنین راهکارهایی می تواند اثرات مثبتی دربازار داشته باشد.

    گفتنی است، معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران روزیکشنبه 14 شهریور ماه از اعمال 9 محدودیت  جدید در خصوص عدم فروش و سقف خرید اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن خبرداده بود.

    برچسب ها