عصر خودرو

وزیر انرژی الجزایر:

توافق اوپکی‌ها در آستانه نشست الجزیره

نفت ۵۰ دلاری سودآور نیست

عصر بازار- وزیر انرژی الجزایر با اشاره به تلاش و توافق کشورهای عضو اوپک بر تعیین قیمت ۵۰ تا ۶۰ دلاری برای فروش نفت، گفت: عرضه نفت ارزان‌تر از بشکه ای ۵۰ دلار سود ندارد و ضامن سرمایه گذاری‌ها نیست.

توافق اوپکی‌ها در آستانه نشست الجزیره
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، نورالدین بوطرفه، وزیر انرژی الجزایر که کشورش تا چند روز دیگر میزبان نشست غیررسمی کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) خواهد بود، برای رایزنی با وزیر نفت کشورمان به تهران سفر کرده است. نمایندگان 73 کشور جهان در روزهای 26 تا 28 سپتامبر، در انجمن بین‌المللی انرژی (IEF) در الجزایر گردهم می‌آیند تا درباره مسائل مربوط به قیمت نفت با یکدیگر بحث و تبادل‌نظر کنند. اعضای اوپک نیز قرار است در حاشیه این اجلاس نشستی غیررسمی داشته باشند که بیشتر بر محور طرح فریز نفتی می‌گردد. این نشست غیررسمی وچگونگی اجرای طرح فریز نفتی، بررسی وضعیت بازار نفت و مشورت درباره چگونگی مدیریت قیمت نفت خام از مهمترین محورهای گفتگوی نورالدین بوطرفه با بیژن نامدار زنگنه در تهران بوده است. به همین بهانه و در حاشیه سفر وی به تهران، گفت‌وگویی با وی انجام داده ایم که از نظرتان می گذرد:

    بعد از ملاقات با آقای «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت ایران، پیشنهاد شما برای بازگرداندن توازن به بازار نفت چه بوده است؟  آیا آقای زنگنه موافق نظر شما هستند یا خیر؟ علاوه بر این ما مطلع شده ایم که شما برای فروش هر بشکه نفت به قیمت 60 دلار به توافق رسیده اید. آیا این موضوع صحت دارد؟

    این صحت دارد که من و آقای زنگنه درباره نشست غیررسمی آینده کشورهای تولید کننده نفت در الجزایر (که البته خود این کشور هم در شمار آنهاست) بحث و تبادل نظر کردیم. ما همچنین درباره بازار نفت و وضعیت آن صحبت کرده و در مجموع به این نتیجه رسیدیم که قیمت زیر 50 دلار مناسب نیست و اینکه اعضای اوپک برای تعیین قیمتی بین 50 تا 60 دلار تلاش خواهند کرد. این موردی است که ما برای حصول آن تلاش می کنیم. همچنین ما به تشدید هماهنگی ها برای حصول توافق همه جانبه بر سر مسائل مورد اختلاف اتفاق نظر داشتیم تا به این ترتیب وضعیت مناسب برای حصول توافق نهایی با همه اعضا در خصوص آنچه که بر روی آن مذاکره می کنیم، فراهم شود.

    به نظر شما، قیمت معقول نفت در بازار چه میزان است؟
    همانطور که می دانید بهای نفت به عوامل متعددی در سطوح تولید و بازار بورس بستگی دارد و در این میان مسئله نفت حاصل از سنگ شیل وهمچنین رسیدن به سطح مقبول برای تضمین همه جانبه سرمایه گذاری در این مورد را نیز باید در نظر گرفت. اما آنچه که مشخص است بهای نفت با رقمی کمتر از 50 دلار برای افزایش سرمایه گذاری در این بخش و به طور کلی دیگر زمینه های توسعه نفتی قابل قبول نیست و به اندازه کافی سودآوری ندارد.

    نظر شما در باره نشست غیررسمی کشورهای تولید کننده نفت که در ماه میلادی جاری (سپتامبر) در الجزایر برگزار می شود، چیست؟ قرار است چه نتایجی از این نشست حاصل شود؟
    پیش از همه باید بگویم که این نشست بسیار مثبت خواهد بود و همه اعضا هم در آن حضور دارند از جمله الجزیره و ایران؛ درباره ایران باید بیش از هر چیز بگویم که تصمیم این کشور به حضور در این نشست مثبت است. همچنین ایران تحت وزارت آقای زنگنه که در این نشست حضور خواهد داشت در خط مقدم عرصه بین المللی انرژی فعالیت داشته است. در هر صورت ما توافق کردیم که ایران با همه وجود در پای میز مذاکره حضور داشته باشد. آنچه که اهمیت دارد مذاکره ای با حضور همه بازیگران اصلی در باره همه موضوعات مهم است. شاید بتوان گفت که نشست الجزایر درباره بازار نفت به مذاکره بسیار بسیار جالبی تبدیل می‌شود و آنچه که اهمیت زیادی دارد رغبت همه اعضا به انجام این کار است. همچنین ما در این نشست شاهد حضور اعضای غیر اوپک نیز خواهیم بود و شاید این فرصتی باشد برای هر دو بخش از تولید کنندگان نفتی اوپک و غیر اوپک تا با حضور در الجزایر به بحث و تبادل نظر بپردازند.

    چقدر امیدوار هستید که ایران با دیگر کشورهای عضو اوپک برای اتخاذ تصمیمی معقولانه که موجب بازگشت توازن به بازار جهانی شود، به توافق برسد؟

    بگذارید پاسخ این سوال را به ایران واگذار کنیم.

    این به ایران بستگی دارد؟ 
    ‌من جوابگوی آن نخواهم بود. ترجیح می دهم که پاسخ را به ایران واگذار کنم.

    آیا ممکن است الجزایر به ویژه شرکت «سوناتراک»، در مرحله ما بعد تحریم ها در ایران، در صنعت نفت و گاز این کشور سرمایه گذاری کند؟ 

    در مرحله مابعد از تحریم ها در ایران، دوره جدیدی آغاز شده است؛ دوره ای که به نهادهای الجزایر از جمله شرکت «سوناتراک» این اجازه را می دهد تا روابط خود با ایران را تقویت کنند.

    در هر صورت ایران و الجزایر در مرحله ما بعد از تحریم در زمینه‌های مربوط به برق و گاز می توانند با یکدیگر همکاری بیشتری داشته باشند.

    برچسب ها