عصر خودرو

غول اوکراینی به آسمان بازگشت;

قرارداد چین با اوکراین برای تولید بزرگترین هواپیمای جهان

عصر بازار- چین قرارداد تولید بزرگ ترین هواپیمای جهان را با اوکراین بست تا پس از سال ها توقف، این پروژه دوباره کلید بخورد.

قرارداد چین با اوکراین برای تولید بزرگترین هواپیمای جهان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از فارس، چین قرارداد تولید آنتونوف AN225 را با اوکراین در حالی به به امضا رساند که بسیاری فکر می‌کنند هواپیمای ایرباس A380 فرانسه، بزرگ ترین هواپیمای جهان است، این لقب در حقیقت به آنتونوف  مریا اوکراین AN225 تعلق دارد.

    این هواپیما بر خلاف دیگر هواپیماهای غول پیکر موجود در جهان به جای 4  موتور از 6 موتور پیشران بر بالهای های خود بهره می گیرد که این مسئله احتمال سقوط این هواپیما را بر اثر از دست رفتن موتورهای آن  به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

    نخستین مدل این هواپیما با اهداف نظامی تولید شده است و اولین پرواز این هواپیما در 21 دسامبر سال 1988 صورت گرفته است.

    پس از خروج این هواپیما از چرخه حمل و نقل نظامی، با وقفه ای 8 ساله این هواپیما به خطوط هوایی اوکراین پیوست.

    آنتونوف AN-225 مریا با هدف حمل تجهیزات سنگین و به ویژه ادوات نظامی و همچنین حمل فضاپیمای روسیه با نام" بوران اوربیتر" تولید شد.

    این هواپیما توان پرواز با بیشینه وزن 640 تن را در هنگام بر خاستن از زمین دارد که بیشترین میزان این شاخص در بین هواپیماهای غول پیکر جهان محسوب می شود.

    آنتونوف AN-225 مریا همچنین طولانی ترین طول بال ها را در جهان از آن خود کرده است. طول این هواپیما 84 متر و طول بالهای آن 88.4 متر است.

    بیشترین وزن باری که تا کنون توسط این هواپیما جابجا شده است 253.820 تن بوده است.

    هزینه تولید هر فروند آنتونوف مریا در سال 2013 بین 200 تا 250 میلیون دلار برآورد شده است.

    به دلیل هزینه های بالای تولید این هواپیما و مشکلات اقتصادی اوکراین پس از جدایی از شوری، پس از تولید اولین فروند از آن، تولید دومین فروند نیمه کاره رها شد.

    ساخت این هواپیما به پیش از فروپاشی شوروی باز می‌گردد و به نظر می رسد چین با عقد این قرارداد با اوکراین قصد دارد به بازار تولید هواپیماهای پهن پیکر نیز نفوذ کند.

    به گزارش راشاتودی، این پروژه مشترک بین چین و اوکراین، از یک طرف منافع مالی قابل توجهی را نصیب چین خواهد کرد و از سوی دیگر یکبار دیگر به اوکراین این فرصت را می دهد تا فنآوری های شاخص خود را به رخ جهان بکشد.

    از سوی دیگر چین برای پاسخگویی به نیاز داخل خود اقدام به خرید این هواپیما کرده و قصد دارد تا برخی نمونه های آن را به دیگر کشورها صادر کند.

    یکی دیگر از دلایلی که این قرارداد بین اوکراین و چین بسته شد این است که اجرایی شدن این قرارداد به اوکراین این فرصت را می دهد تا وابستگی خود را به غرب کاهش دهد.

    از سوی دیگر به نظر نمی رسد کشورهای غربی تمایلی به در اختیار گرفتن چنین فنآوری از اوکراین را داشته و یا برای هواپیماهای با چنین حجم بالایی بازاری در غرب وجود داشته باشد.

    از سوی دیگر چین نیز با دستیابی به فنآوری تولید چنین هواپیمایی می تواند دست به ابتکارات قابل توجهی در حوزه تولید هواپیماهای پهن پیکر بزند چرا که بر اساس توافق صورت گرفته چین این اختیار را دارد تا تغییراتی را در ساخت این هواپیما ایجاد کند

    برچسب ها