عصر خودرو

سپرده گذاری در بانک ها کند شد

عصر بازار- ترازنامه شبکه بانکی حاکی از کند شدن سپرده‌گذاری در سه ماهه ابتدایی سال جاری است، در دوره ای که نرخ سود بانکی از ۲۰ به ۱۸ درصد کاهش یافته و تا حدی از جذابیت این سرمایه گذاری کاسته است.

سپرده گذاری در بانک ها کند شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا،  تازه ترین صورت مالی که بانک مرکزی از عملکرد بانک ها تا پایان خرداد ماه امسال منتشر کرده نشان می‌دهد که حجم سپرده‌های بخش غیردولتی شامل سپرده‌های دیداری، مدت دار و قرض الحسنه  از 980 هزار میلیارد تومان در پایان سال گذشته به 1028 هزار میلیارد در خرداد افزایش یافته است. میزان سپرده های غیر دولتی در حالی در سه ماهه ابتدایی 1395 حدود 4.9 درصد رشد داشته که این تغییر در قیاس با دوره مشابه سال قبل باسرعت کمتری همراه بود، به طوری که در خرداد سال قبل نسبت به اسفندماه 1393 سپرده های بانکی تا 5.3 درصد رشد داشت.

    در عین حال که میزان سپرده های مدت دار در خرداد امسال نسبت به پایان سال قبل با رشد 5.2 درصدی از 818 هزار میلیارد تومان به 861 هزار میلیارد افزایش یافته بود. این رشد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش همراه است به طوری که در خرداد سال گذشته نسبت به اسفند 1393 با 7.2 درصد تغییر داشت و اکنون سرعت سرمایه گذاری تا دو درصد کاهش دارد.

    این در حالی است که در پایان سال 1394 و به دنبال کاهش نرخ تورم، نرخ سود بانکی کاهش یافته بود و در همین دوره نیز با وجود تاکیداتی که بر کاهش نرخ وجود داشت، برخی کارشناسان نیز معتقد بودند که ممکن است در صورت ریزش نرخ سود و کاهش جذابیت آن، خروج سپرده و یا کاهش تمایل برای سپرده گذاری در بانک ها را به همراه داشته باشد، آنهم در شرایطی که موسسات اعتباری غیر مجاز می‌توانند با پرداخت سودهای کلان و جذاب‌تر از سود مرسوم شبکه بانکی، سپرده گذاران بانکی را جذب خود کرده و تحت تاثیر قرار دهند.

    با این حال در سال جاری نیز در اواخر خردادماه، بار دیگر برای کاهش نرخ سود سپرده  بین بانکها توافق شده و از 18 به 15 درصد رسید. تغییری که قرار است ادامه داشته و تا زمان تناسب با تورم تک رقمی که به طور کاهنده پیش می رود، ادامه داشته باشد.

    برچسب ها