عصر خودرو

رفع کامل موانع مبادلات ارزی با ۵ کشور اروپایی;

افزایش سرمایه ۸۸۰ میلیارد تومانی بانک توسعه صادرات از محل تسعیر

عصر بازار- مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره و رفع موانع مبادلات ارزی با کشورهای آلمان، ایتالیا، بلژیک، سوئیس و اسپاینا، گفت: در ۵ ماهه اول امسال ۵۶۱ میلیون دلار ال سی گشایش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۱برابری داشته است.

افزایش سرمایه ۸۸۰ میلیارد تومانی بانک توسعه صادرات از محل تسعیر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از فارس، علی صالح‌آبادی در نشست خبری امروز تشریح عملکرد این بانک در حوزه اعطای تسهیلات پرداخت‌ها اظهار داشت: یکی از برنامه‌های این بانک اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های شیمی، مکانیک، IT و دارو است که بر اساس آن خط اعتباری 200 میلیارد ریالی برای آن اختصاص پیدا کرده که به تازگی تصمیم گرفته‌ایم این خط اعتباری را به 500 میلیارد ریال افزایش دهیم.

    وی افزود: با پیگیری‌های مکرر 220 میلیارد ریال برای یارانه سود تسهیلات از دولت دریافت کرده‌ایم که تاکنون 49 میلیارد ریال یارانه سود تسهیلات به حساب صادرکنندگان گیرنده تسهیلات از بانک توسعه صادرات واریز شده است. کل اعتبار در نظر گرفته شده برای یارانه تسهیلات 3 هزار میلیارد ریال است اما تاکنون 220 میلیارد ریال واریز شده است.

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات یکی دیگر از برنامه‌های این بانک را برگزاری نشست‌های تخصصی با صادرکنندگان در کل کشور عنوان کرد و گفت: جلسات متعددی در اتاق‌های بازرگانی استان‌ها با حضور همه صادرکنندگان در استان‌های آذربایجان شرقی، یزد و کهگیلویه و بویراحمد برگزار کردیم و این جلسات با توجه به ثمرات مثبت آن در آینده ادامه خواهد داشت.

    صالح‌آبادی با اشاره به کشورهای هدف صادراتی، گفت: یکی از کشورهای هدف روسیه است که باید سطح تعاملات را گسترش دهیم، در همین راستا کمیسیون مشترک ایران و روسیه تفاهم‌نامه و قراردادهایی امضا کرد و همچنین با بانک روسی قراردادی منعقد کردیم که موجب آن این بانک برای فعالان اقتصادی ایران ال‌سی برات اسنادی گشایش می‌کند.

    وی اضافه کرد: هم اکنون با 6 بانک روسی امکان مبادلات مالی فراهم شده است.

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به مشکلات صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در کشور عراق، گفت: با توجه به هزینه‌های جنگ با داعش دولت عراق بازپرداخت پول صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران را با تأخیر انجام می‌دهد و به همین دلیل مقرر شد بانک توسعه صادرات به طلب‌کاران قطعی از دولت عراق تسهیلات پرداخت کند که حجم اعتبار آن 200 میلیون دلار است.

    صالح‌آبادی با بیان اینکه برقراری ارتباط اقتصادی پایدار با کشورهای همسایه یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی است، افزود: علاوه بر برقراری ارتباط با روسیه طرح انتقال برق بین ارمنستان و ایران در یک سال پیش شروع شده همچنان در حال پیگیری است و امیدواریم سال آینده این طرح به بهره‌برداری برسد، پس از بهره‌برداری مبادله برق بین ایران و ارمنستان انجام خواهد شد.

    وی همچنین به تأسیس شرکت در قالب مدیریت خدمات صادرات با مشارکت بانک کشاورزی، توسعه تعاون و توسعه صادرات اشاره کرد و اظهار داشت: معمولاً در تمام کشورها وظیفه این شرکت‌ها فراهم کردن زمینه صادرات به کشورهای هدف است و این شرکت ایرانی با همین هدف تأسیس شده و به زودی به صادرکنندگان در این باره اطلاع‌رسانی خواهد شد.

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: بانک توسعه صادرات هم اکنون با 90 بانک رابطه کارگزاری برقرار کرده و نزد 21 بانک حساب افتتاح کرده است و تاکنون برای صادرات خط اعتباری 3 هزار میلیارد ریالی افتتاح کرده است.

    صالح‌آبادی از رایزنی این بانک با صندوق توسعه ملی برای دریافت یک میلیارد دلار خط اعتباری پرداخت و گفت: این مبلغ برای حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی پرداخت می‌شود.

    وی در خصوص پرداخت تسهیلات اعطایی در پنج ماه ابتدای سال جاری، گفت: در پنج ماهه امسال 839 فقره تسهیلات به ارزش 17 هزار و 898 میلیارد ریال پرداخت شده که نسبت به پنج ماهه سال قبل 36 درصد رشد داشته است. مانده تسهیلات اعطایی در پایان مرداد 133 هزار و 664 میلیارد ریال بالغ شده است.

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه 18.5 درصد تسهیلات اعطایی ریالی و 81.5 درصد ارزی است، افزود: مانده سپرده‌های ریالی 17 هزار و 152 میلیارد ریال است که رشد 125 درصدی داشته است. همچنین مانده سپرده‌های ارزی 523 میلیون دلار است که تغییری نسبت به سال گذشته ندارد.

    این مسئول بانکی میزان گشایش ال‌سی توسط این بانک در پنج ماهه اول امسال را 561 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: این میزان گشایش نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 برابر افزایش یافته و همچنین از طرف دیگر صدور ضمانت‌نامه‌ها با 130 درصد افزایش به هزار و 265 میلیارد ریال رسیده است.

    صالح‌آبادی تصریح کرد: در این مدت 2 هزار و 125 حواله ارزی به ارزش یک میلیارد 706 میلیون دلار توسط این بانک انجام شده در حالی که در پنج ماهه ابتدایی سال قبل حجم حواله‌های ارزی 440 میلیون دلار بوده است.

    وی با اشاره به تأمین مالی 2 هزار میلیارد یورو ال‌سی برای پتروشیمی بوشهر از محل فاینانس چین، گفت: با بهره‌برداری از این پروژه 3 میلیارد دلار به صادرات پتروشیمی کشور افزوده می‌شود.

    گشایش ال‌سی 220 میلیون یورویی برای پتروشیمی گچساران و تأمین مالی برای فولاد کاوه جنوب به میزان 90 میلیون یورو، پرداخت 43 میلیون یورو برای قطار شهری مشهد از دیگر اقدامات بانک توسعه صادرات بود که صالح‌آبادی به آن اشاره کرد.

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات در خصوص طرح توسعه سواحل مکران، گفت: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری برای توسعه سواحل مکران طرح توسعه بندر مکران از 2.5 میلیون تن به 8 میلیون تن به مرحله اجرا رسیده است و طی قرارداد 334 میلیون دلاری این طرح پیش می‌رود که البته اولین ال‌سی گشایش شده برای این طرح 20 میلیون دلار بوده و امیدواریم این طرح ظرف سه سال به بهره‌برداری برسد.

    صالح‌آبادی درباره افزایش سرمایه این بانک از محل تسعیر دارایی‌های بانک مرکزی، گفت: با توجه به اینکه بانک توسعه صادرات اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی نداشته و هر چه در اختیار دارد خط اعتباری است و همچنین با توجه به عدم بدهی دولت به این بانک 880 میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات از محل تسعیر داریی‌های ارزی پیش‌بینی شده است.

    به گفته وی هم اکنون سرمایه بانک توسعه صادرات 2500 میلیارد تومان است.

    صالح‌آبادی در پاسخ به سؤالی درباره محدودیت مبادلات مالی با کشورهای اروپایی اظهار داشت: بانک توسعه صادرات با بانک‌های آلمان،‌ اسپانیا، سوئیس، ایتالیا و بلژیک نقل و انتقال ارز به راحتی انجام می‌دهد و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

    برچسب ها