عصر خودرو

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران:

مذاکره با هندی ها برای توسعه میدان گازی فرزاد بی ادامه دارد

عصر بازار- معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی درباره آخرین وضعیت مذاکره با شرکت های هندی برای توسعه میدان گازی فرزاد بی، می گوید، مذاکره هنوز در جریان است.

مذاکره با هندی ها برای توسعه میدان گازی فرزاد بی ادامه دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایرنا، غلامرضا منوچهری روز یکشنبه درباره امکان امضای قرارداد این میدان گازی تا پایان امسال، افزود: معلوم نیست و مذاکره ها در حال انجام است.
    وی درباره واگذاری توسعه میدان های نفتی به شرکت های خارجی گفت: تاکنون به هیچ شرکت خارجی درباره واگذاری توسعه میدان های نفتی خارج از مناقصه تعهدی داده نشده و قرار است مناقصه ها در آینده برگزار شود.
    منوچهری پیش از این گفته بود واگذاری توسعه میدان ها به شرکت های خارجی با تصمیم مراجع عالی نظام انجام می شود.
    روند تدوین مدل جدید قراردادهای نفتی مراحل پایانی خود را می گذراند و پس از تصویب این مدل قراردادی در هیات دولت، تدوین چارچوب کلی قراردادها در حال انجام است.
    به تازگی «علی کاردر» مدیرعامل شرکت ملی نفت، اعلام کرد: نخستین مناقصه میدان های نفتی در چارچوب مدل جدید قراردادی در هفته پایانی مهرماه امسال برگزار می شود.
    کاردر از میدان نفتی آزادگان جنوبی در غرب کارون به عنوان نخستین میدانی نام برد که قرار است به مناقصه بین المللی برود.
    توسعه میدان گازی فرزاد بی از مهم ترین مسایل مطرح برای گسترش همکاری میان ایران و هند است که در صورت اجرایی شدن آن، هندی ها در بخش بالادستی (اکتشاف و تولید) صنعت نفت ایران حضور پیدا می کنند.
    میدان گازی فرزاد بی را کنسرسیومی به رهبری شرکت «او.ان.جی.سی.ویدش» هند در سال 2008 میلادی در بلوک فراساحلی فارسی (بینالود) در خلیج فارس کشف کردند.
    قرار بود شرکت های هندی، پس از اکتشاف، توسعه آن را بر عهده گیرند، اما پس از تشدید تحریم ها، فعالیت خود را در ایران متوقف کردند.
    دی ماه پارسال با رفع تحریم ها، هندی ها باردیگر خواستار توسعه میدان گازی فرزاد بی شدند. وزارت نفت هند امیدوار است ایران را متقاعد کند تا امتیاز توسعه میدان گازی فرزاد بی را به شرکت هندی «او.ان.جی.سی.ویدش» واگذار نماید.
    علی اکبر شعبانپور مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس هفته گذشته درباره مذاکره با هندی ها برای توسعه میدان فرزاد بی گفته بود: قرار است یک هیات هندی برای مذاکره درباره مدل مالی سرمایه گذاری میدان فرزاد بی به ایران بیایند که انتظار می رود مذاکرات تا سپتامبر (شهریور- مرداد) نهایی شود.
    میدان مزبور ، یکی از بزرگ ترین منابع گازی است که تاکنون هند در خارج از این کشور کشف کرده است.
    بلوک فارسی در خلیج فارس شامل میدان نفتی بینالود و میدان گازی فرزاد B است.
    این بلوک دارای 21.68 تریلیون فوت مکعب ذخایر درجا شامل ١٢.٨ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی و ٢١٢ میلیون بشکه میعانات گازی قابل برداشت است.

    برچسب ها