عصر خودرو

پیش بینی از اختلالات عرضه فلز سرخ؛

خطری که از مس پشتیبانی می کند

عصر بازار-ذخایر استراتژیک چین و برخی صندوق های بزرگ مس به دلیل کاهش سرمایه گذاری با افزایش خطر اختلالات عرضه همراه شده است و این مساله می تواند از بهبود تدریجی قیمت ها پشتیبانی کند.

خطری که از مس پشتیبانی می کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، قیمت مس از ابتدای امسال تاکنون در محدوده 4318 تا 5131 دلار در هر تن در نوسان بوده است. این محدوده 813 دلاری با محدوده 2040 دلاری سال 2015 مقایسه می شود. افت قیمت های مس در سال2016در ماه ژانویه اتفاق افتاد و اوج قیمت ها در ماه مارس مشاهده شد و هم اکنون نیز قیمت این فلز تثبیت شده است.

    اگرچه پایین ترین نرخ ها در این نوسان ها به چشم می خورد، ولی هنوز بالاترین قیمت ها مشاهده نشده است. در هر دو بورس شانگهای و لندن از اواخر ژوئن تلاش هایی برای افزایش قیمت ها انجام شده است.

    تعادل عرضه و تقاضا

    پیش بینی ها برای تعادل عرضه و تقاضای مس از مازاد اندک تا کسری پایین متفاوت بوده است. نگاه فست مارکتز 170 هزار تن کسری است. گروه بین المللی مطالعات مس(ICSG) 56 هزار تن کسری پیش بینی کرده است و  برخی نیز مازاد 150 تا 300 هزار تنی را برآورد کرده اند.

    در بازار 21 میلیون تنی این کالا، بیشتر تعادل های عرضه و تقاضا مثبت یا منفی یک درصد مصرف سالانه است که تفاوت بین نتیجه‌ برآورد شده و واقعی حاکی از بازار متعادل است.

    علاوه بر این با توجه به کاهش های اخیر و پنج سال بازار نزولی، احتمالا خطر روند کاهشی محدود خواهد شد و قابلیت یک بهبود، می تواند فرصت های بیشتری را فراهم می کند.

    ذخایر LME در ماه های اخیر افزایش یافته است که این امر می تواند قابلیت نزولی برای قیمت ها داشته باشد. ذخایر کلی این بورس در ابتدای سال 464 هزار تن بود و این میزان در پایان مارس تا 611 هزار تن افزایش یافت که در پایان ژوئن به 423 هزار تن رسید.

    تب و تاب قیمت مس در فصل نخست امسال همزمان با اوج گیری ذخایر LME بود، اما از آنجا که حرکت ذخایر از لندن به شانگهای صورت گرفت، بنابراین به عنوان بازار صعودی مشاهده شد. خلاف این جریان حتی اگر ذخایر بورس کاهش یابد، سبب افت قیمت مس می شود.

    صادرات مس تصفیه شده چین در پنج ماهه نخست امسال 160 هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه پارسال(105 هزار تن) بیشتر شد.

    پیش بینی بازار مس

    کاهش قیمت مس، ذخایر نسبتا پایین و وضعیت بازار پیشنهاد می کند که روند نزولی محدود خواهد شد. با توجه به مشکلات معادن، کاهش قیمت ها و تاثیر افت سرمایه گذاری، پیش بینی می کنیم اختلالات عرضه بیشتر شود.

    پیش بینی ما برای فصل سوم سال 4750 تا 5270 دلار در تن است. قیمت ها در نیمه نخست امسال به طور میانگین 4694 دلار در تن بود. پیش بینی می شود، قیمت ها در نیمه دوم 2016 نیز به 5000 دلار برسد و بر این اساس، میانگین قیمت مس برای کل سال را از 5000 دلار به 4850 دلار کاهش دادیم.

    نمودار 1- با وجود افزایش ذخایر LME، قیمت ها برای جهش یا تثبیت در سطوح بالا مدیریت شدند افزایش ذخایر نشان دهنده تغییر در موجودی  است تا افزایش عرضه.

    نمودار 2- سطح مقاومت در 5270 دلار در نظر گرفته شده، در حالی که سطح حمایت بازار 4750 دلار  است.

    برچسب ها