عصر خودرو

توسط وزیر اقتصاد عنوان شد؛

۳ دلیل شکست خصوصی سازی

عصر بازار- وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به دلایل عدم توفیق اجرای سیاست خصوصی سازی در کشور گفت: موافق تعیین اهلیت در واگذاریها نیستم. بعلاوه این که اصلاح ساختار شرکتها پیش از واگذاری حرف قشنگ اما نشدنی است.

۳ دلیل شکست خصوصی سازی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، علی طیب نیا بعدازظهر دیروز در مجمع سازمان خصوصی سازی در خصوص دلایل عدم توفیق واگذاریها در سال گذشته گفت: مقاومت بسیار سخت دستگاههای دولتی در تمامی مراحل واگذاریها مهمترین دلایل سه گانه عدم توفیق اجرای سیاست خصوصی سازی در کشور است.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: وضعیت نامناسب شرکتهای باقیمانده در سبد خصوصی سازی نیز دومین دلیل است که با توجه به زیانده بودن و وضعیت نامناسب این شرکتها، در عمل کار ارزشگذاری بنگاههای دولتی را با مشکل مواجه کرده است.
    وی ادامه داد: سومین دلیل عدم توفیق خصوصی سازی نیز این است که در دو سال گذشته شرایط بازار سرمایه نامناسب بوده است که این موضوع نه تنها اجرای سایست خصوصی سازی در کشور بلکه برخی بخش ها از اقتصاد، از جمله نهادهایی چون بانکها را هم با مشکل مواجه کرده است.
    طیب نیا اضافه کرد: خوشبختانه امسال وضعیت بازار سرمایه نسبت به دو سال گذشته بهتر است که این موضوع امکان فروش شرکتهای دولتی را افزایش می دهد و اگر در شیوه قیمتگذاری سهام شرکتهای دولتی اصلاحاتی را انجام دهیم و در صورتی که مقاومتها نیز کمتر شود، می توانیم به موفقیت اجرای خصوصی سازی در کشور امیدوار باشیم.

    موافق تعیین اهلیت در واگذاریها نیستم
    وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در خصوص تعیین اهلیت در واگذاریها تصریح کرد: شخصا موافق تعیین اهلیت در واگذاریها نیستم چرا که تجربه نشان می دهد زمانی که اهلیت مبنای واگذاریها باشد، خصوصی سازی وارد شیوه هایی همچون واگذاری از طریق مذاکره می شود که این نوع واگذاری با اگر و اماهای زیادی مواجه است. بعلاوه این که تجربه تعیین اهلیت در واگذاریها در سالهای گذشته تجربه خوبی نبوده است.

    اصلاح ساختار شرکتها پیش از واگذاری، حرف قشنگ اما نشدنی
    وی گفت: در برخی مواقع اظهارنظرهایی می شود که بهتر است دولت ابتدا اقدام به اصلاح ساختار شرکتها و پس از آن اقدام به واگذاری سهام خود کند که بر این اساس باید گفت این موضوع حرف قشنگ اما نشدنی است؛ چرا که اگر بتوانیم شرکتها را اصلاح ساختار و سودآور کنیم دلیلی ندارد که دیگر آنها را واگذار کنیم.
    طیب نیا افزود: همچنین در 30 سال گذشته نتوانسته ایم بنگاهها را سودآور و مدیریت کنیم و حالا که بحث خصوصی سازی پیش آمده برخی می خواهند یک شبه شرکتها را اصلاح ساختار و سودآور کنند.
    وی با اشاره به این که برخی افراد اصلاح ساختار را در راستای آوردن بهانه ای برای عدم واگذاری بنگاهها مطرح می کنند اذعان داشت: در دنیا، کشورها از این جهت روی به اجرای سیاست خصوصی سازی آورده اند که دولتها در مجموع توان مدیریت و سودآور کردن شرکتها را ندارند و مدیران خوبی برای اداره بنگاهها نیستند و به همین جهت است که روی به اجرای خصوصی سازی آورده اند.
    وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که در کشور ما همه کارها در راستای واگذاری سهام شرکتهای دولتی در دست سازمان خصوصی سازی نیست و برخی عوامل بیرونی هم در این زمینه تاثیرگذارند اظهار امیدواری کرد با بهبود شرایط بورس رفته رفته امکان واگذاری شرکتهای دولتی فراهم شود تا این که تا پایان امسال شاهد اتمام اجرای خصوصی سازی در کشور باشیم.
    وی در ادامه با تشکر از پوری حسینی به عنوان رئیس کل سازمان خصوصی سازی و اعضای هیات عامل این سازمان اظهار داشت: به حق مدیران این سازمان جزو فعال و کارآمدترین مدیران زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی هستند و کار فوق العاده سختی در این سازمان در راستای واگذاریها انجام می شود؛ چرا که باید از مقامات محلی گرفته تا نهادهای نظارتی پاسخگو باشند.
    طیب نیا افزود: از سوی دیگر چسبندگی سختی به اموال و دارایی های دولت در تمامی سطوح مدیریتی دیده می شود که این موضوع اجرای سیاست خصوصی سازی در کشور را با مشکل مواجه کرده است و بر این اساس از مدیران سازمان خصوصی سازی که با درستی و پاکدستی و تخصص اقدام به واگذاری سهام دولتی می کنند تشکر می کنم.

    برچسب ها