عصر خودرو

نگاهی به صندوق های سرمایه گذاری در بورس

عصر بازار- چند سالی است که از راه اندازی اولین صندوق‌های سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران می‌گذرد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان واسطه سرمایه‌گذاری عمل کرده و با جمع آوری وجوه از اشخاص مختلف نسبت به سرمایه‌گذاری در انواع و اقسام دارایی‌ها (عمدتاً اوراق بهادار) اقدام می‌نماید.

نگاهی به صندوق های سرمایه گذاری در بورس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» ، به طور کلی در بازار سرمایه ایران سه نوع صندوق با درآمد ثابت، سهامی و مختلط وجود دارد (اخیرا صندوق‌های زمین و ساختمان نیز  به صندوق‌های موجود اضافه شده است) که بسته به نوع ریسک‌پذیری و علاقه‌مندی می‌توان در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد. از آنجایی که این صندوق‌ها نسبت به جمع‌آوری پول های خرد و یکپارچه کردن آن‌ها اقدام می‌نمایند، از قدرت چانه زنی بیشتری نسبت به اشخاص برخوردار می‌باشند.

    همچنین اندازه بزرگ صندوق‌ها باعث شده است که صرفه جویی در مقیاس ایجاد شود و بسیاری از هزینه‌های سرمایه‌گذاری برای صندوق کاهش یابد. با وجود افزایش تعدد صندوق‌های سرمایه گذاری طی سالیان اخیر، تنوعی در ماهیت سرمایه‌گذاری صندوق‌ها به وجود نیامده است.  از سویی، به نظر می‌رسد با افزایش آگاهی و دانش سرمایه‌گذاران و ورود دانش آموختگان مالی به بازار سرمایه شرایط برای ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری دیگر از قبیل پوششی، طلا، ارز و پروژه فراهم آمده است. صندوق های پوششی این امکان را به مدیران سرمایه‌گذاری می‌دهد که با کمترین محدودیت قانونی نسبت به سرمایه‌گذاری در انواع دارایی‌های از قبیل فیزیکی و مالی اقدام نمایند، شایان ذکر است که این نوع صندوق‌ها تنها برای اشخاص به‌خصوصی قابلیت سرمایه‌گذاری را دارد، اشخاصی که از ثروت و دانش کافی برخوردار باشند تا در صورتی که صندوق متحمل ضرری شد کمترین آسیب را از زیان متحمل شده را  تجربه کنند.

    صندوق‌های طلا نیز این امکان را به سرمایه‌گذاران می‌دهند که نسبت به سرمایه‌گذاری در دارایی طلا اقدام کنند، تفاوت این صندوق‌ها با خرید دارایی فیزیکی طلا یا گواهی سپرده طلا در مدیریت کردن دارایی‌ها می‌باشد، مدیران این صندوق‌ها بایستی بتوانند با اتخاذ موقعیت‌های مناسب خرید و فروش چه در بازار فیزیکی و چه مشتقه، بتوانند حداکثر افزایش را در زمان صعود قیمت‌ طلا و حداقل کاهش را در زمان کاهش قیمت طلا ببینند.

    صندوق‌های ارزی نیز این امکان را فراهم می‌کنند که اشخاص بتوانند دارایی ارزی خود را سرمایه‌گذاری نمایند و از ریسک نوسان قیمت ارز در امان بمانند و از محل سر‌مایه‌گذاری خود نیز منتفع گردند.

    صندوق‌های پروژه نیز این امکان را به سرمایه‌گذاران می‌دهند که بتوانند در پروژه‌ای مشارکت داشته باشند و از عواید ناشی از اجرای پروژه سود ببرند. به نظر می‌رسد با افزایش سطح دانش و لزوم تنوع بخشی ابزارهای مالی، تأسیس این صندوق‌ها بتواند به عمق بازار کمک کند.

     

    نویسنده: محمدرضا آقامحمد سمسار، مسئول مشاور سرمایه گذاری تامین سرمایه سپهر
    برچسب ها