عصر خودرو

نایب رییس خانه معدن:

شیوه اجرای مالیات بر ارزش افزوده باعث تعطیلی کارخانه‌ها شده است

عصر بازار: نایب رییس خانه معدن ضمن انتقاد از شیوه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده اظهار کرد: باید بپذیریم معضل مالیات بر ارزش افزوده باعث شد کارخانه‌های سنگ از یک ماه گذشته دچار مشکلات عدیده و با هدف اعتراض تعطیل شوند.

شیوه اجرای مالیات بر ارزش افزوده باعث تعطیلی کارخانه‌ها شده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محمدرضا بهرامن با اشاره به اینکه مالیات بر ارزش افزوده را باید مصرف‌کننده پرداخت کند، تصریح کرد: درحال حاضر مصرف‌کننده خود را با قانون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده غریبه می‌داند، چراکه فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه صورت نگرفته است و عدم اجرای زیرساخت‌ها باعث شده تولیدکننده دچار چالش شود.

    وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان در دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان دچار مشکل هستند، تاکید کرد: چگونه تولیدکننده‌ای که پس از گذشت حتی یکسال نتوانسته مالیات بر ارزش افزوده را از مشتری دریافت کند بر اساس قانون هر سه ماه یکبار با سازمان امور مالیاتی تسویه کند؟

    نایب رییس خانه معدن با بیان اینکه باید شرایطی ایجاد شود که پرداخت‌ها در مسیر اصلی خود قرار گیرند، گفت: امروزه با توجه به رکود وحشتناکی که عارضه تولید شده و آسیب جدی به واحدها می‌زند، تولیدکنندگان با مشکل نقدینگی مواجه شده‌اند؛ لذا باید شرایطی فراهم شود که تولیدکننده پس از وصول مالیات بر ارزش افزوده، آن را پرداخت کند.

    بهرامن با تاکید بر اینکه کسانی که بر اساس مقررات عمل کرده و دارای دفاتر قانونی هستند در بحث مالیات با چالش مواجه‌ هستند، گفت: هر بنگاهی طبق قانون موظف است، مسائل و مبانی قانونی را در حوزه مالیات رعایت کند. هر آنچه غیر از این باشد فاقد استاندارد و غیر قانونی است لذا باید تمام دفاتر با افشاگری بر پایه واقعیت‌های اصلی وجود داشته باشند.

    وی افزود: کسانی که دفتر قانونی ندارند، مورد بحث نیستند و طبق قانون باید با آنها برخورد شود اما به دلیل نبود زیرساخت، در حال حاضر تولیدکنندگان شناسنامه‌دار دچار مشکلات فراوانی شده‌اند.

    نایب رییس خانه معدن گفت: به دلیل دریافت دیرهنگام مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان، تولیدکنندگان نتوانستند مالیات بر ارزش افزوده را به موقع پرداخت کنند و دچار آسیب‌های فراوان شده‌اند.

    بهرامن با تاکید بر اینکه امروزه شرایط نقدینگی در کشور با چالش روبرو است، اظهار کرد: خرید و فروش‌ها به صورت اقساطی انجام می‌شود و تولیدکنندگان به ویژه در بخش معادن و صنایع معدنی نتوانستند مشتریان را به نقدخری مجاب کنند؛ لذا در این شرایط چگونه انتظار می‌رود هر سه ماه یکبار مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شود؟

    وی همچنین با اشاره به دریافت مالیات بر ارزش افزوده از شمش طلا تصریح کرد: یکی از مشکلات، اخذ مالیات بر ارزش افزوده به صورتی که قدرت رقابت را می‌گیرد، وجود دارد. برای مثال در حال حاضر از شمش طلا که بر اساس قیمت‌های جهانی نرخ‌گذاری می‌شود مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌شود که این مساله قدرت رقابت را کاهش می‌دهد.

    بانک مرکزی که یکی از واردکنندگان شمش طلاست نیاز نیست مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند و این مساله تولیدکنندگان شمش طلا را برای فروش شمش به بانک مرکزی دچار مشکل کرده است.

    برچسب ها