عصر خودرو

دلار در محدوده ۳۵۶۰ تومان باقی ماند

رکوردزنی سکه تمام در میانه شهریور

عصر بازار- در اولین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی از حبس ۱۵روزه خارج شد، ولی دلار در محدوده ۳ هزار و ۵۶۰ تومان باقی ماند. روز شنبه، سکه تمام با ۱۰ هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان رسید.

رکوردزنی سکه تمام در میانه شهریور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این اتفاق موجب ثبت دو رکورد شد: بالاترین نرخ فروش از 30 مرداد و بیشترین میزان رشد روزانه از بیست و یکم همان ماه. این رکوردها در حالی ثبت شدند که سکه از تاریخ 30 مرداد در کانال یک میلیون و 110 هزار تومان زندانی شده بود. برخلاف رکوردزنی‌های سکه، در بازار موازی ارز، دلار کشش زیادی برای افزایش قیمت از خود نشان نداد. روز شنبه، دلار با کاهش جزئی 2 تومانی به قیمت 3 هزار و 562 تومان رسید.

    به گفته فعالان، خروج نسبی معامله‌گران سکه از بازار مهم‌ترین عاملی بود که زمینه‌ساز کاهش قیمت دلار شد. پیش از این، روز پنج‌شنبه، دلار با خریدهای سکه بازان توانسته بود وارد محدوده 3 هزار و 560 تومان شود. برخلاف کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، نرخ رسمی این ارز در مرکز مبادلات ارزی، با 14ریال افزایش به قیمت 3 هزار و 127 تومان رسید. تا پیش از ساعت 14 بعدازظهر روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی هم چنان در کانال یک میلیون و 110 هزار تومان حضور داشت، ولی از این مقطع زمانی، قیمت وارد کانال بالاتر شد تا برای اولین‌بار از تاریخ 28 مرداد، سکه نوسان کانالی را تجربه کند. در اولین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 117 هزار تومان آغاز کرد که نشان دهنده رشد 7 هزار تومانی نسبت به قیمت روز پنج‌شنبه بود. افزایش ابتدای روز بیش از هر عاملی ناشی از رشد بهای اونس در بازارهای جهانی روز جمعه بود. در واقع می‌توان گفت، صعود طلای جهانی به محدوده هزار و 320 دلار، کلید بازگشت سکه به کانال یک میلیون و 120 هزار تومان را زد. در این میان، در ابتدای روز کاهش قیمت دلار مانعی بر سر راه سکه برای ورود به کانال بالاتر بود، ولی زمانی که شاخص ارزی بار دیگر به محدوده 3 هزار و 560 تومان بازگشت، سکه نیز زمینه را برای رشد بیشتر قیمت فراهم دید و با 3 هزار تومان افزایش دیگر به قیمت یک میلیون و 120 هزار تومان رسید. البته ورود سکه به کانال بالاتر در شرایطی رخ داد که ارزش ذاتی آن تا ساعت 3 بعدازظهر حدود یک میلیون و 115 هزار تومان و 5 هزار تومان پایین‌تر از قیمت بازار بود.

    در اولین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 557 تومان آغاز کرد که کاهشی 7 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه داشت. فعالان، خروج معامله‌گران سکه از بازار ارز را مهم‌ترین عاملی دانستند که زمینه‌ساز افت دلار شد. برخی فعالان اعتقاد داشتند که افزایش بهای اونس موجب شد که سکه بازان در بازار ارز مداخله نکنند، در نتیجه، قیمت دلار از این مسیر کمتر تحریک شد. با این وجود، در ادامه روز، مسیر قیمت دلار عوض شد و این ارز به محدوده 3 هزار و 560 تومان بازگشت. به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم و رسیدن به قیمت 975 تومان یکی از اهرم‌هایی بود که دلار را به محدوده 3 هزار و 560 تومان بازگرداند و مانع از افت بیشتر آن شد. افت دلار در روز شنبه در حالی رقم خورد که در ساعات انتهایی روز در بخش غیررسمی بازار، نرخ‌های بالاتری در حال ثبت شدن بود، موضوعی که می‌تواند، معاملات روز یکشنبه را تحت‌تاثیر قرار دهد.

    برچسب ها