عصر خودرو

تجدیدپذیرها کانون توجه انرژی جهان در سال ۲۰۱۶

عصر بازار- سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک در سه‌ماه دوم سال ۲۰۱۶ به ۶۱.۵ میلیارد دلار رسیده است که این عدد در مقایسه با سه‌ماه اول سال، بیانگر افزایش ۱۲ درصدی سرمایه گذاری، و در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۵ بیانگر کاهش ۳۲ درصدی (معادل ۹۰ میلیارد دلار) سرمایه گذاری در این زمینه بوده است.

تجدیدپذیرها کانون توجه انرژی جهان در سال ۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بر اساس آخرین داده‌های مرکز مالی انرژی‌های نو "بلومبرگ" نگاهی به وضعیت سال 2016  تاکنون و نگاهی به ربع اول و دوم سال با هم، نشان می‌دهد که میزان سرمایه گذاری جهانی در نیمه اول سال در زمینه انرژی‌های پاک 116.4 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با نیمه اول سال 2015، 23 درصد پایین‌تر آمده است.

    بر اساس آخرین آمار همین مرکز، در سال 2016، سرمایه گذاری اروپا به میزان 4 درصد (33.5 میلیارد دلار)، برزیل 36 درصد (3.7 میلیارد دلار) افزایش یافته است؛ این در حالی است که در مناطق دیگر از جمله چین 34 درصد (33.7 میلیارد دلار)، هندوستان یک درصد (3.8 میلیارد دلار)، آسیا پاسیفیک 47 درصد (12.1 میلیارد دلار)، خاورمیانه و آفریقا 46 درصد (4.2 میلیارد دلار)، آمریکا 5 درصد (23.1 میلیارد دلار) و منطقه آمریکا به طور کلی شامل ایلات متحده و برزیل با هم، 62 درصد (2.3 میلیارد دلار) کاهش یافته است.

    مایکل لایبریچ،   مدیر امور مشاوران مرکز مالی انرژی‌های جدید بلومبرگ می‌گوید: «وقتی که به میزان کل سرمایه گذاری جهانی سال جاری در زمینه انرژی‌های نو نگاه می‌کنیم می‌بینیم که از میزان سرمایه گذاری در مقایسه با سال 2015کاهش یافته است؛ با این حال سرمایه‌گذاری چین در زمینه پروژه‌های بادی و خورشیدی نسبت به آن چیزی که سال گذشته پیش بینی می‌شد، افزایش یافته است. اما به طور کل می‌توان گفت، کاهش تقاضای برق و تغییر سیاست‌ها باعث شد تا در سال جاری بیشتر بر روی توسعه انرژی‌های بادی و خورشیدی تمرکز شود».

    با این اوصاف، تغییرات در بازار انرژی خورشیدی یکی دیگر از دلایل اصلی کاهش سرمایه‌گذاری بر روی این انرژی‌ها در سال جاری در جهان بوده است، پنل‌های فتوولتاییک و ساختار پروژه‌ها در بسیار از کشورها ارزان تر شده است و پروژه‌ها از پروژه‌های کوچک ابعاد به پروژه‌های با فایده که از منظر موضوعات capex ارزان تر هستند، شیفت داده شده‌اند.

    تجدیدپذیرها در مسیر صعود

    در حالی‌که آمار و ارقام برای سال 2016 تاکنون در مسیر کاهشی بوده است، اما BNEF آشکار کرد که سرمایه گذاری جهانی در حوزه انرژی‌های پاک در سال گذشته نسبت به آن چیزی که قبلاً فکر می‌شد، بیشتر شده است. آمار و ارقام نشان می‌دهد سرمایه گذاری جدید در سال 2015، 348.5 میلیارد دلار بوده، که تقریباً 20 میلیارد دلار بالاتر از تخمین‌های 328.9 میلیارد دلاری بود که در ژانویه منتشر شد. البته مرور اطلاعات روی معاملات سرمایه گذاری در آن زمان افشا نشد، با این حال دو تا از بزرگ‌ترین تغییرات در کل سال 2015، تجدیدنظر 29 میلیارد دلاری برای ارزیابی مالی پروژه‌های مفید بادی و خورشیدی- به‌ویژه در چین و آمریکا- و اصلاح روند کاهشی10 میلیارد دلاری جهت هزینه کردن ظرفیت‌های توزیع کوچک مانند صفحات خورشیدی پشت بام‌ها به‌ویژه در ژاپن بود.

    «ابراهام لو»  کارشناس اقتصاد انرژی در مرکز مالی انرژی‌های نو بلومبرگ می‌گوید: «نبایستی به آمار و ارقام ربع دوم سال خیلی منفی نگاه کرد؛ 348.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری سال گذشته کاملاً پیشگامانه بود، طوری که 11 درصد از سال 2014 و 30 درصد از سرمایه گذاری انجام شده در سال 2013 بالاتر بود».

    جزییات سال 2016

    براساس ارزیابی مالی پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر، بزرگ‌ترین سرمایه گذاری نیمه اول سال 2016، 92 میلیارد دلار بزرگ‌تر و 19 درصد پایین تر از سال 2015 بوده است. بزرگ‌ترین ارزیابی مالی از ربع دوم در سواحل بادی در اروپا با 3.9 میلیارد دلار سرمایه گذاری نهایی روی 588 مگاوات ساعت روی پروژه "بیاتریک" در آب‌های انگلستان است، که به‌وسیله موسسه انرژی SDIC، موسسه انرژی‌های تجدیدپذیر SSE و سازمان کپنهاگ به صورت مشترک در حال انجام است. سایر پروژه‌های بادی که در ربع دوم سال، تأمین مالی شده پروژه‌های 450 مگاواتی بروکام، 385 مگاواتی آرکونا (در آلمان) و پروژه‌های 400 مگاواتی horn Rev3 در آب‌های "دانیش" هستند.

    یکی از پروژه‌های بسیار متهورانه در حوزه تکنولوژی انرژی‌های تجدیدپذیر، پروژه 100 مگاوات خورشیدی و زمین گرمایی "اینجی کاتو"  در آفریقای جنوبی است که ارزش آن تا 756 میلیون دلار تخمین زده می‌شود، نصب پروژه‌های بادی ساحلی Enel Cimarron با ظرفیت 400 مگاوات و ارزش مالی 610 میلیون دلار، و همچنین پروژه‌های 300 مگاواتی AZTE قائداعظم در پاکستان به میزان 363 میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

    پروژه‌های کوچک مقیاس خورشیدی در نیمه اول سال 2016، 19.5 میلیارد دلار سرمایه جذب کرده، که این میزان 32 درصد پایین تر از مدت مشابه سال گذشته است. مقداری از این کاهش‌ها، ناشی از پایین آمدن هزینه‌هاست؛ اما برای بزرگ‌ترین بازار برای این سیستم‌ها یعنی ژاپن- جایی که گستره آن تا 6.4 میلیارد دلار در H1 بالا رفته است- نیز بازار با کم رونقی مواجه است و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 66 درصد کاهش داشته است.

    سرمایه گذاری بازارهای عمومی به طور خاص در کمپانی‌های انرژی‌های پاک در نیمه اول سال 2016 به 3.8 میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با 6 ماهه اول سال 2015، 56 درصد کاهش داشته است، گرچه نباید از نظر دور داشت که در فاصله زمانی ربع اول تا ربع دوم سال جاری شاهد رشد سریعی در این زمینه بودیم.

    برچسب ها