عصر خودرو

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

ایران از لحاظ ذخایر معدنی جزء ۱۵ کشور مطرح دنیاست

عصر بازار- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با اشاره به سابقه بیش از هفت هزار سال معدنکاری ایران گفت: جمهوری اسلامی از لحاظ ذخایر معدنی یکی از ۱۵ کشور مطرح دنیاست.

ایران از لحاظ ذخایر معدنی جزء ۱۵ کشور مطرح دنیاست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، محمد تقی کره ای روز شنبه در مراسم بهره برداری از یک واحد تولید پودر بنتونیت در شهرستان سرایان از توابع خراسان جنوبی افزود: ایران از لحاظ ذخایر مواد معدنی از جمله مس، آهن و روی بیش از یک درصد سهم معدنی دنیا را در اختیار دارد.
    وی اضافه کرد: در حالی که ایران یک درصد مساحت خشکی های جهان را دارد، بیش از یک درصد ذخایر طبیعی دنیا مربوط به کشور ماست.
    رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور ادامه داد: از 42 مخاطره طبیعی ، شاهد وقوع 32 مورد از جمله زلزله در ایران هستیم و بیش از 16 درصد زلزله بالای 10 هزار نفر کشته در 100سال اخیر در کشور ما اتفاق افتاده است.
    وی همچنین با اشاره به اهمیت اکتشاف معدنی در کشور اضافه کرد: بر اساس نرم بین المللی اگر فعالیت های اکتشافی به عمق 150متری زمین هدایت شود، کشف ذخایر مواد معدنی سه برابر می شود.
    کره ای گفت: از ابتدای دولت یازدهم فعالیت های اکتشافی در عمق زمین با استفاده از روش هایی مثل زئوفیزیک هوایی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد: در سال 94 برابر 10سال قبل برداشت ژئوفیزیک هوایی در کشور انجام شده که بخش عمده آن مربوط به خراسان جنوبی است.
    وی در ادامه با اشاره به توجه ویژه مقام معظم رهبری نسبت به خراسان جنوبی اظهار کرد: باید با همت و جدیت این منطقه آباد شود.
    عملیات اجرایی واحد پودر بنتونیت سرایان در سال 94 با 30میلیارد ریال سرمایه گذاری و 30 هزار تن ظرفیت سالانه آغاز شد و امروز به بهره برداری رسید.
    از مجموع سرمایه گذاری در این واحد تولیدی و صنعتی، 20میلیارد ریال سهم بخش خصوصی و بقیه از محل صندوق توسعه ملی تامین و پرداخت شد.
    مرکز شهرستان سرایان در فاصله 165کیلومتری شمال غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
    با بهره برداری از این واحد زمینه اشتغال 25نفر به صورت مستقیم فراهم شد.
    در خراسان جنوبی بیش از 2 میلیارد تن ذخایر معدنی قطعی وجود دارد و از نظر معدنی جزء پنج استان برتر کشور محسوب می شود.
    معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت در سفر به خراسان جنوبی علاوه بر شرکت در مراسم بهره برداری از واحد پودر بنتونیت، از واحد تولید شمش منیزیم در فردوس و شرکت کویر تایر بیرجند بازدید و با استاندار خراسان جنوبی نیز دیدار می کند.

    برچسب ها