عصر خودرو

مدیرعامل تأمین سرمایه بانک ملت مطرح کرد؛

توسعه بازار بدهی با رونق گواهی سپرده کالایی

عصر بازار- گواهی سپرده کالایی می تواند همچون سایر ابزارهای بدهی به عنوان اوراق با درآمد ثابت با حداقل سود سالیانه در بازار سرمایه معامله شود و شرکت ها از این اوراق به عنوان ابزار تأمین مالی استفاده کنند. از این رو می توان گفت افزایش حجم معاملات گواهی سپرده کالایی به رونق بازار بدهی و کلیت بازار سرمایه کمک کند.

توسعه بازار بدهی با رونق گواهی سپرده کالایی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، سازمان بورس و اوراق بهادار در ابلاغیه اخیر خود مجوز امکان سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری مشترک در گواهی سپرده کالایی را صادر کرد.براساس این ابلاغیه انواع صندوق ها می توانند با اضافه کردن موضوع امکان سرمایه گذاری در گواهی سپرده کالایی در اساسنامه و امیدنامه خود حداکثر پنج درصد از کل دارایی های صندوق را به سرمایه گذاری در این نوع از اوراق اختصاص دهند. بر این اساس این سوال مطرح می شود که سرمایه گذاری در گواهی سپرده کالایی چه مزیت هایی برای صندوق ها و بطور کلی بازار سرمایه در پی خواهد داشت؟

    در همین ارتباط، مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه بانک ملت عنوان کرد: بسیاری از شرکت ها تولید کننده و اشخاص حقیقی فعال در حوزه غلات فعالیت می کنند که پیشتر در فرآیند فروش محصولات و حتی دریافت تسهیلات بانکی دارای مشکلات فراوانی بوده اند. از این رو در راستای ایجاد تسهیل در فرآیند معاملات، گواهی سپرده کالایی تعریف شده تا امکان نقد کردن کالا فراهم شود.

    علی قاسمی به مزیت های گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و اظهار داشت: کاهش هزینه جا به جایی و انبارداری، کاهش فاصله زمانی نگهداشت مواد اولیه بین فرآیند تولید و مصرف مواد، ثبات قیمت ها در بازار فروش و جلوگیری از رشد بی رویه قیمت به دلیل احتکار مواد، تأمین مالی تولید کننده در کمترین زمان ممکن و با هزینه کمتر از جمله مهمترین مزیت های گواهی سپرده کالایی به شمار می رود.

    وی افزود: شرکت های تولید کننده کوچک و متوسط که پیشتر به صورت فیزیکی معامله می کردند احتمال استاندارد نبودن کالاهای موجود در انبارها برای آنها بسیار زیاد بوده و معمولاً شرکت های تولید کننده و مصرف کننده از این بابت با مشکلاتی مواجه بودند که این امر نیز با گواهی سپرده کالایی مرتفع گردید.

    مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه بانک ملت در خصوص کاربردهای این نوع اوراق در بازار پول و سرمایه ابراز داشت: پشتوانه دریافت تسهیلات از نظام بانکی یکی از این موارد به شمار می رود. چرا که گواهی سپرده کالایی به عنوان اوراق قابل معامله در بورس می تواند پشتوانه ای برای دارندگان جهت دریافت تسهیلات باشد و می توان گفت بازوی اجرایی برای رکن تسهیلات ایجاد شده است.

    علاوه بر این، تضمین به منظور انجام معامله در بورس کالا و در اختیار داشتن آمار و اطلاعات دقیق از وضعیت موجودی انبارها از طریق سایت رسمی بورس کالا و در نهایت استاندارد سازی کالاها و امکان نقد کردن کالاهای راکد از جمله کاربردهای اصلی گواهی سپرده کالایی به شمار می رود.

    قاسمی در خاتمه با بیان انکه می توان از گواهی سپرده کالایی به عنوان ابزار بدهی در بازار سرمایه استفاده کرد، در این خصوص اظهار داشت: گواهی سپرده کالایی می تواند همچون سایر ابزارهای بدهی به عنوان اوراق با درآمد ثابت با حداقل سود سالیانه در بازار سرمایه معامله شود و شرکت ها از این اوراق به عنوان ابزار تأمین مالی استفاده کنند. از این رو می توان گفت افزایش حجم معاملات گواهی سپرده کالایی به رونق بازار بدهی و کلیت بازار سرمایه کمک کند.

    برچسب ها