عصر خودرو

وزیر راه و شهرسازی:

جاده ابریشم ترکیب حمل و نقل دریایی، ریلی، هوایی و جاده ای است

عصر بازار- وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برخی از فعالیت های انجام شده در مسیر توسعه راه های ارتباطی ایران و جهان گفت: جاده ابریشم قرن ۲۱ ترکیبی از حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی و جاده ای است.

جاده ابریشم ترکیب حمل و نقل دریایی، ریلی، هوایی و جاده ای است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، عباس آخوندی روز شنبه در یازدهمین اجلاس جهانی شهرداران جاده ابریشم که با حضور جمعی از مسئولان داخلی و خارجی در شبستان امیرالمومنین برگزار شد با اشاره به پیشرفت یکباره جمعیت و آبادانی در ایران اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 9 برابر توسعه شهری در فاصله زمانی کمتر از 60 سال در ایران اتفاق افتاده است و این رشد سریع شهر نشینی در ایران با مسایل و چالش های متعددی رو به رو بوده است، از این رو مسئله کیفیت زندگی در شهرهای ایران از مسائل عمده وضعیت شهرنشینی در کشور است.

    آخوندی حاشیه نشینی، کیفیت زندگی و بد مسکنی را معضل امروز بسیاری از شهرهای جهان دانست و افزود: در حال حاضر نزدیک به 19 میلیون نفر از جمعیت شهر نشین ایران در وضعیت بدمسکنی که شامل زندگی در حاشیه شهرها و بافت فرسوده است زندگی می کنند، بنابراین ما با این چالش واقعی رو به رو  هستیم.

    وزیر راه و شهرسازی گفت: همزمان با توسعه سریع شهر نشینی در ایران و رشد سریع شهر نشینی ما با یک پدیده مخرب با عنوان جنگ تحمیلی رو به رو شدیم که آثار مخرب فراوانی را در شهرنشینی ایران داشته است و مدت زمان طولانی درگیر این جنگ بودیم و پیامد های فراوانی برای شهرهای درگیر جنگ و شهرهای مرکزی ما ایجاد کرد که پذیرای جنگ زدگان بودند.

    وی با اشاره به برنامه افزایش کیفیت زندگی در شهرها در این وزارت خانه بیان کرد: قابلیت حرکت در شهرها و میان شهرها و افزایش کیفیت زندگی مهم ترین سیاستی است که تمام برنامه های این وزارت خانه را معطوف به خود کرده است.

    آخوندی بیان کرد: اولین سیاست ما در مسیر رسیدن به رفاه شهری بازآفرینی شهری است چرا که معتقدیم تمام ثروت مادی، فرهنگی و اقتصادی ما در همین شهرهای موجود پنهان شده است و بنابراین راه بهینه استفاده مجدد و خلق مجدد همین شهرهاست و به هیچ وجه در پی این نیستیم که سکونت گاه های جدیدی بسازیم، به همین خاطر باز آفرینی شهرها سیاست اصلی ماست.

    وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: امروزه مفهوم یکپارچگی حمل و نقل و حمل و نقل سبز سبب شده است تا شهرسازی ریل پایه برای شهرهای بزرگ ما در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

    آخوندی گفت: حمل و نقل ریلی در آینده نزدیک به عنوان اصلی ترین حمل و نقل بی شهری و درون شهری در ایران خواهد بود و در این مورد ریل و ایستگاه های ریلی نه تنها به عنوان حمل و نقل بلکه به عنوان کانون های اصلی فعالیت های شهری نظیر برنامه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد.

    وی موقعیت قرار گیری ایستگاه های شهری راه آهن و حمل و نقل مترویی را از سیاست های عمده راه و شهرسازی دانست و خاطر نشان کرد: در حال حاضر بسیاری از ایستگاه هایی که در فاصله 10 تا 15 کیلومتری شهرها در حال اجرا بود را به قلب شهر منتقل کردیم.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به چهره کنونی حمل و نقل ریلی در کشور بیان کرد: تغییر چهره نقل و انتقالات ریلی از چهره مسافربری به حمل و نقل بار از اهداف دیگر ماست و امیدواریم بتوانیم  بخش قابل توجهی از مسافران را از آزاد راه ها به سمت حمل و نقل ریلی هدایت کنیم و انشالله امسال پروژه دو خطه کردن راه آهن قزوین و تهران را اجرایی خواهیم کرد.

    آخوندی همچنین از افزایش تعداد و کیفیت قطارهای بین شهری تهران و قزوین خبر داد و افزود: برنامه ها افزایش تعداد قطارها و افزایش کیفیت قطارهای موجود است تا مردم حمل و نقل راحت و سریع ریلی در قزوین و تهران را تجربه خواهند کرد.

    وی اظهار داشت: یکپارچگی حمل و نقل و از بین بردن دیوار فرضی ارتباط درون شهری و برون شهری تسهیل حمل و نقل درب تا درب را به همراه خواهد داشت.
    وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود به تمدن تاریخی ایران اشاره کرد و افزود: از نظر ما ایجاد ارتباط موثر و هدفمند مهم ترین سرمایه اجتماعی است و ما هیچ مانعی برای ایجاد ارتباط بین ملت ایران و ملت های آسیای میانه، کشورهای شبه قاره هند و چین وجود ندارد و امیدواریم در حوزه حمل و نقل ارتباط ریلی ایران و کشورهای همسایه را ایجاد کنیم.

    آخوندی خبر داد: ما مصمیم خطوط ریلی ایران را به خطوط ریلی آسیایی وصل کنیم و در حال حاضر در حال توسعه و نوسازی خطوط ریلی خود در داخل کشور هستیم.

    افتتاح خط ریلی ایران و افغانستان

    وی با اشاره به افتتاح خط ریلی ایران و افغانستان گفت: اواخر این هفته خط ریلی ایران و افغانستان افتتاح خواهد شد.

    وزیر راه و شهرسازی همچنین به حمل و نقل جاده ای کشور ایران و ارتباط آن با همسایه های کشور گفت: تلاش کردیم تا پایانه های مرزی خود را نوسازی کرده ایم تا تسهیلات لازم برای رفت و آمد ملت ها در این منطقه فراهم شود.

    آخوندی همچنین از نوسازی ناوگان هوایی و توسعه فرودگاه های بین المللی ایران خبر داد و افزود: جاده ابریشم جدید، جاده ابریشم ریلی، هوایی و زمینی خواهد بود و اولین قرار ریلی از چین به سمت ایران فعال شده است.

    وی گفت: به نظر ما همه این امکانات مادی زمانی میتواند بهره وری ایجاد کند که در بستر یک ارتباط فرهنگی قرار گیرد و بدون ارتباط فرهنگی این حجم از سرمایه گذاری بدون نتیجه خواهد ماند.

    وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: شهرهای ما قرابت فرهنگی بسیار زیادی را شهرها و کشورهای همسایه دارد، لذا مردم ایران با کشورهای همسایه غریبه نیستند، لذا فکر میکنیم واژه ایران شهر به عنوان یک نماد فرهنگی و یک نماد تمدنی به ما هویت می بخشد و ما میتوانیم تمام شهرهای خود را تحت عنوان ایران شهر تعریف کنیم.

    آخوندی ادامه داد: ایران شهری که اسلام، تمدن و فرهنگ رکن اساسی آن را تشکیل میدهد و در تمدن جدید زندگی میکنیم.

    وی اظهار کرد: قزوین به عنوان یک شهر تاریخی یک نماد ایران شهری بر روی جاده ابریشم است، لذا از همه میهمانان درخواست داریم تا تمام ایران را بشناسند، چرا که در بحث بازآفرینی شهری به دنبال نوسازی بناها نیستیم و معتقدیم باید بازخوانی مجدد از مفهوم ایران شهری صورت گیرد ودر واقع در پی این هستیم که شهرهای ایران اسلامی را در دوران جدید برمبنای بازاندیشی در حوزه ایران شهری بازآفرینی کنیم.

    وزیر راه و شهرسازی در پایان مقدم همه شهرداران شهرهای جاده ابریشم را به ایران شهر قزوین گرامی داشت.

    برچسب ها