عصر خودرو

نفت ایران رکورددار گرانی‌ها شد

عصر بازار- در آستانه سفر دبیرکل اوپک به تهران درحالی شیطنت‌های عربستان برای اجرای طرح فریز آغاز شده که نفت سبک صادراتی ایران در بین کل شاخص های نفت جهان بالاترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داد.

نفت ایران رکورددار گرانی‌ها شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، شیطنت‌های جدید عربستان سعودی و سیاست‌های یک بام و دو هوای بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک در قبال اجرای طرح «فریز» نفتی منجر به توقف جهش قیمت نفت خام در بازار جهانی شده است.

    بر این اساس در حالی که روسیه و برخی از کشورهای عضو اوپک برای پیوستن به طرح «فریز» اعلام آمادگی کرده‌اند و هفته جاری هم با سفر «محمد بارکیندو» دبیرکل نیجریایی اوپک به تهران، مذاکرات جدید برای پیوستن ایران به این طرح آغاز می‌شود، وزیر انرژی عربستان سعودی تأکید می‌کند نیازی به اجرای فریز نیست و عرضه و تقاضا، قیمت را در بازار نفت تعیین خواهد کرد.

    از این رو در معاملات منتهی به 26 اوت سال جاری میلادی، قیمت تمامی شاخص‌های معتبر نفت خام جهان تثبیت شد و تنها قیمت نفت سبک صادراتی ایران در مقایسه با سایر شاخص‌های جهانی بالاترین افزایش قیمت را تجربه کرد.

    در معاملات منتهی به 26 اوت، قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک با تنها یک سنت افزایش در محدوده 45 دلار و 53 سنت، نفت وست تگزاس (نفت شیرین) آمریکا با 2 سنت کاهش در محدوده 47 دلار و 15 سنت، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 29 سنت افزایش در محدوده 48 دلار و 92 سنت در بازار معامله شده است.

    علاوه بر این، شاخص نفت دوبی هم با 4 سنت کاهش در محدوده بشکه‌ای 45 دلار و 94 سنت و قیمت شاخص نفت عمان با 17 سنت کاهش در محدوده 46 دلار و 11 سنت در بازار داد و ستد شده است.

    نفت سبک ایران رکورددار گرانی‌ها شد

     با وجود تثبیت قیمت شاخص‌های معتبر نفت جهان، هر بشکه نفت سبک صادراتی ایران با افزایش حدود یک دلاری در معاملات منتهی به 26 اوت، بالاترین جهش قیمتی را در بین کل شاخص‌های نفتی جهان به خود اختصاص داده است.

    از این رو قیمت هر بشکه نفت سبک صادراتی ایران با ثبت این افزایش یک دلاری در محدوده‌ای 45 دلار و 44 سنت در بازار داد و ستد شد و برخلاف نفت سبک، قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران در معاملات منتهی به 26 اوت با 7 سنت کاهش روبرو شد. از این رو قیمت هر بشکه نفت خام سنگین ایران در این مدت در محدوده 44 دلار و 4 سنت در بازار داد و ستد شده است.

    از سوی دیگر از ابتدای سال 2016 میلادی تاکنون متوسط قیمت فروش هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران 38 دلار و 12 سنت و متوسط قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی کشور حدود 36 دلار بوده است که کماکان با قیمت 50 دلاری سال 2015 تفاوت چندین دلاری دارد.

    مهمترین تحولات بازار نفت

    اجرای طرح «فریز» نفتی، افزایش بی‌سابقه و غیرقابل پیش‌بینی ذخایر استراتژیکی نفت آمریکا یکی از مهمترین دلایل تثبیت قیمت نفت در معاملات هفته گذشته به شمار می‌رود.

    بر اساس اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، حجم ذخایر نفت این کشور با افزایش 2.5 میلیون بشکه‌ای به بیش از 523 میلیون و 600 هزار بشکه رسید، ولی با وجود این افزایش، رشد تقاضا برای خرید فرآورده‌های نفتی در اروپا، مانع کاهش بیشتر قیمت طلای سیاه در بازار شده است.

    هم‌اکنون برخلاف آمریکا، حجم ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به کمترین میزان در طول چند هفته گذشته رسیده است، ضمن آنکه کاهش 700 هزار بشکه‌ای تولید نفت نیجریه به دلیل ناآرامی‌ها در این کشور آفریقایی عضو اوپک را می‌توان از دیگر عواملی عنوان کرد که مانع سقوط بیشتر قیمت نفت در بازار شده است.

    از سوی دیگر در کنار آغاز بازی‌های جدید عربستان سعودی در بازار، افزایش بی‌سابقه تولید و صادرات نفت عراق و توافق این کشور با اقلیم کردستان و عراق به منظور صادرات مشترک نفت کرکوک و برنامه‌ریزی‌های جدید به منظور افزایش حجم سرمایه‌گذاری در صنعت نفت عراق را می‌توان از دیگر عوامل تضعیف‌کننده قیمت نفت در بازار نام برد.

    برچسب ها