عصر خودرو

دیدگاه تحلیلگران تکنیکال به افق بازار چیست؟

بازار فلزات اساسی تحت تاثیر دو عامل مهم

عصر بازار- تحلیلگران بازارهای جهانی معتقدند طی روزهای آینده بهای مس و سایر فلزات اساسی تحت تاثیر دو عامل مهم قرار خواهد گرفت.

بازار فلزات اساسی تحت تاثیر دو عامل مهم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، بهای مس و دیگر فلزات اساسی طی ماه گذشته میلادی در مسیر کاهش حرکت کرد، این در شرایطی است که  دیروز  با وجود کاهش ارزش دلار و تغییر مسیر سایر فلزات، اما فلز سرخ همچنان در پایین ترین میزان در چند هفته اخیر باقی مانده است.

    نخستین عامل موثر بر قیمت فلزات اساسی، وضعیت اقتصاد چین است. روز گذشته اعلام شد فعالیت های کارخانه ای این کشور در ماه گذشته میلادی با بالاترین سرعت در دو سال اخیر رشد کرده است. البته تحلیلگران معتقدند وضعیت دومین اقتصاد بزرگ جهان هنوز تا ثبات و رونق فاصله دارد.

    شاخص رسمی فعالیت های کارخانه ای که با بررسی وضعیت شرکت های بزرگ دولتی اندازه گیری می شود در ماه گذشته به 50.4 افزایش یافته که بالاترین میزان از اکتبر سال 2014 است. رقم مربوط به ماه گذشته میلادی بسیار بالاتر از پیش بینی اقتصاددان ها در نظرسنجی خبرگزاری رویترز است.

    ارقام بالاتر از 50 به معنای افزایش فعالیت ها و ارقام پایین تر از این رقم به معنای کاهش فعالیت هاست.

    شاخص کایکسین از فعالیت های تولیدی که با ارزیابی وضعیت شرکت های کوچک و متوسط بدست می آید در ماه گذشته میلادی 50 بوده است. این رقم نسبت به پیش بینی اقتصاددان ها یعنی 50.1 و رقم مربوط به ماه ژوییه یعنی 50.6 پایین تر است.

    از سوی دیگر، شاخص فعالیت های خدماتی در ماه گذشته میلادی 53.5 بوده است. در ماه ژوییه این رقم 53.9 بود. با آنکه رقم شاخص کاهش یافته اما بالاتر از 50 است و این یعنی فعالیت ها رشد کرده اند.

    اقتصاددان ها معتقدند با آنکه هر سه شاخص بالای 50 هستند اما ابهام های عمیقی در باره آینده وجود دارد زیرا برای مثال، رشد سفارش ها کند شده و صادرات کاهش یافته است. وضعیت اقتصادی نسبت به ماه های اخیر بهتر شده اما یک ریسک بزرگ اقتصاد چین را تهدید می کند و آن راضی بودن مقامات این کشور از وضعیت کنونی است.

    اگر دولت و بانک مرکزی چین به این نتیجه برسند که به اجرای سیاست های حمایتی جدید نیازی نیست، از میزان حمایت ها کاسته خواهد شد و این ریسکی بزرگ است زیرا بخش هایی از اقتصاد دچار ضعف است. برای مثال سرمایه گذاری خصوصی کاهش یافته و سیاست های دولت در حوزه مسکن ثبات ندارد.

    بدین ترتیب خبرهای روز گذشته از اقتصاد چین به معنای افزایش تقاضا برای فلزات اساسی نیست.

    دومین عامل موثر بر قیمت فلزات اساسی، تغییرات ارزش دلار است که پیش بینی شده صعودی باشد. در روزهای اخیر پیش بینی افزایش نرخ های بهره در آمریکا در آینده نزدیک به رشد ارزش دلار منجر شده است. البته این افزایش سریع و پایدار نیست اما در هر حال هر رشدی که در ارزش دلار رخ دهد سبب افزایش فشارها بر قیمت فلزات اساسی می شود. تحلیلگران تکنیکال می گویند نمودارها نشان می دهند افق بازار در ماه های آینده منفی است.

    در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها