عصر خودرو

میرصانعی اعلام داشت:

آغاز رایزنی برای تغییر دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزارها

عصر بازار: دبیر کانون کارگزاران بورس از تلاش برای بازبینی دستورالعمل کارگزاران بورس اوراق بهادار خبر داد و گفت: عدم تناسب مجوزهای کارگزاری با اندازه بازار سرمایه کشور، به توسعه رقابت منفی می‌انجامد.

آغاز رایزنی برای تغییر دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزارها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، روح الله میر صانعی از تصمیم سازمان بورس برای بازبینی دستورالعمل رتبه بندی شرکت‌های کارگزاری و تغییرات گسترده در آن خبر داد و گفت: بیش از 4 سال از اجرای رتبه بندی شرکت‌های کارگزاری سپری می‌شود و این در حالی است که بروز برخی تغییرات و یا مشکلات در این مقررات لزوم بازبینی و اصلاحات اساسی در دستورالعمل رتبه بندی شرکت های کارگزاری را بدیهی می‌سازد.

    دبیر کل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار با اشاره به تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار برای بازنگری دستورالعمل رتبه بندی شرکت های کارگزاری عنوان کرد: سازمان بورس به دنبال تنظیم جمع بندی نهایی این دستورالعمل و سپس ارایه به کانون کارگزاران به منظور پیشنهاد و همفکری در این زمینه بوده و جلسات مشترک با متولیان بازار سرمایه ادامه دارد.

    این مقام مسئول در برابر این پرسش که چرا با وجود توسعه بازار سرمایه در یک دهه گذشته، همچنان از ارایه مجوز های برای فعالیت شرکت های کارگزاری جدید خبری نیست؛ پاسخ داد: منطق سرمایه گذاری ایجاب می کند که فعالان در هر بازاری متناسب با اندازه و ابعاد آن فعالیت داشته باشند. چنانچه بازار با سرریز شدن فعالان خود مواجه باشد، زمینه فساد در بازار ایجاد می شود.

    وی گفت: فرض کنید بازار پول که از ظرفیت و حجم پولی مشخصی برخوردار است، به یکباره با تعداد بیش از حد موسسه های اعتباری و بانکی در این بازار مواجه شود، در این وضعیت پدیدآمدن رقابت ناسالم اقتصادی میان این نهادها اجتناب ناپذیر بوده و نتیجه‌ای جز بروز تخلف های مختلف را نخواهد داشت. نتیجه ای که دست آخر مردم باید هزینه آن را بپردازند.

    میر صانعی افزود: اینکه صدور مجوز فعالیت شرکت های کارگزاری بطور کامل در دسترس همه ذی نفعان بازار سرمایه باشد، بدون آنکه نیاز سنجی منطقی و علمی با ساختار امروز بورس صورت گیرد، نه تنها در راستای رقابت کامل نیست، بلکه به وجهه بازار سرمایه ضربه خواهد زد.

    وی براین بارو است که در حال حاضر بازار سرمایه ایران در قیاس با اندازه و حجم و ارزش معاملات روزانه و ماهیانه بازار های سرمایه دنیا با بالاترین آمار فعالیت شرکت های کارگزاری مواجه است. از سوی دیگر اغلب شرکت های کارگزاری با زیان عملیاتی مواجه هستند که ناشی از تعدد بی حساب و کتاب آنها در مقایسه با حجم و ارزش معاملات بازار سرمایه است.

    دبیر کل کانون کارگزاران عنوان کرد: در شرایطی که ارزش روزانه معاملات بازار سهام به سختی تا 100 میلیارد تومان در روز بالغ می شود، افزوده شدن شرکت های کارگزاری فقط به دامنه دار شدن رقابت های منفی می انجامد. ارایه تخفیف های بی منطق و بالای برخی کارگزاری های بورس کالا به مشتریان از جمله این رقابت ها است که برنامه هایی در حوزه سروسامان دادن میزان ارایه تخفیف شرکت های کارگزاری در دستور کار کانون کارگزاران قرار دارد.

    به باور این مقام مسئول، مادامی که بازار سرمایه ایران متناسب با بورس های دنیا از افزایش چشمگیر حجم و ارزش معاملات برخوردار نشود، نیازی به تعدد شرکت های کارگزاری نیست.

    برچسب ها