عصر خودرو

وزیر اقتصاد ترکیه:

روسیه و ترکیه استفاده از دلار را در حوزه گردشگری حذف می‌کنند

عصر بازار- وزیر اقتصاد ترکیه گفت: روسیه و ترکیه قرار است در مبادلات دو کشور به ویژه در حوزه گردشگری از ارزهای رایج دو کشور یعنی روبل و لیر استفاده شود.

روسیه و ترکیه استفاده از دلار را در حوزه گردشگری حذف می‌کنند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، وزیر اقتصاد ترکیه گفته است که روسیه و ترکیه به دنبال استفاده از ارزهای رایج دو کشور برای حذف سلطه دلار در بازارهای جهانی هستند. تعامل این دو کشور با استفاده از ارزهای ملی به ویژه در بخش‌های گردشگری خواهد بود.

    نیهاد زیبکی که در نشست ترکیه و روسیه صحبت می‌کرد گفت: مذاکرات فنی برای به کارگیری ارزهای ملی دو کشور در تجارت طرفین پیشرفت خوبی داشته است و بانک مرکزی دو کشور در پی اجرایی کردن این مدل است.

    وی تصریح کرد: استفاده از ارزهای دو کشور به جای دلار در حوزه گردشگری یکی از اهداف اصلی آنهاست.

    زیبکی گفت: هدف ما این است که شهروندان روسی که از ترکیه بازدید می‌کنند هزینه‌های خود را به روبل بپردازند و همچنین اجازه دهند تا گردشگران ترکیه که از روسیه دیدار می‌کنند مبالغ را به لیر (پول رایج ترکیه) پرداخت کنند.

    بر اساس این گزارش، طی یک سال گذشته بسیاری از کشورها به پیمان‌های پولی دوجانبه و چندجانبه به دنبال حذف سلطه دلار در بازارهای جهانی هستند آنها با این پیمان‌ها می‌خواهند ارزهای ملی را جایگزین دلار کنند. چین و روسیه پیشگامان این پیمان‌های دوجانبه بودند و تفاهم‌نامه‌های زیادی در این باره امضا شده است. دیگر کشورها هم این روند را ادامه می‌دهند. روز گذشته ایران و روسیه هم تفاهم‌نامه استفاده از پول‌های ملی به جای دلار امضا کردند.

    برچسب ها