عصر خودرو

دو سناریوی افزایش تولید گاز

عصر بازار- درست زمانی که روزنامه‌نگاران در ترمینال دو فرودگاه مهرآباد در انتظار پرواز به جنوب کشور هستند تا از مناطق عملیاتی «نفت و گاز زاگرس جنوبی» دیدن کنند، خبر می‌رسد که فازهای ١٥ و ١٦ عسلویه آتش گرفته‌اند.

دو سناریوی افزایش تولید گاز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اعتماد، خبر دهان به دهان می‌چرخد و آتش‌سوزی شدید توصیف می‌شود. روزنامه‌نگاران با مجری طرح توسعه فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی تماس گرفتند و او گفت: «آتش‌سوزی در محل حوضچه فاضلاب صنعتی گاز رخ داده و اختلالی در واحد فرآیندی پالایشگاه گاز ایجاد نشده است. ستاد بحران تشکیل شده و گروه‌ اطفای حریق در محل حادثه حاضر و در حال مهار آتش هستند.»

    روزنامه‌نگاران در حال سفر به شیراز بودند تا از منطقه‌ای دیدن کنند که بیش از 30 درصد گاز مصرفی کشور را تامین می‌کند؛ منطقه‌ای به نام «نفت و گاز زاگرس جنوبی». این منطقه خود از پنج منطقه عملیاتی تشکیل شده است؛ بخش‌هایی از آن در استان فارس است و بخش‌هایی هم در استان بوشهر: «نار و کنگان»، «آغار و دالان»، «پارسیان»، «سرخون و گشوی جنوبی» و «سروستان و سعادت آباد». این مناطق ٩ میدان گازی دارند و ٣٧ میدان جدید کشف‌شده، زاگرس جنوبی را استان‌های فارس و بوشهر تا کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری گسترده می‌کند. اهمیت این بازدید در این است که بیش از 30 درصد گاز مصرفی کشور از این منطقه تامین می‌شود؛ جالب آنکه تا همین دو سال پیش زاگرس جنوبی، حدود 50 درصد گاز مصرفی ایران را تامین می‌کرد؛ زمانی که سیاست‌های وزارت نفت به برداشت بیشتر از میادین مشترک با قطر در پارس جنوبی چرخش کرد، سطح تامین گاز کشوری از این میادین کم شد.

    دوم| شبی با حافظ

    شیراز – حافظیه – فالوده شیرازی – فال حافظ -...؛ میزبانی روابط عمومی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی همه روزنامه‌نگاران را شگفت‌زده می‌کند؛ آنها با روشی نامانوس در مسافرت‌های خبری، روزنامه‌نگاران را آماده یک بازدید سخت و پرچالش برای فردا می‌کنند.

    سوم| پیامکی اعتراضی وآغاز سفر

    صبح زود، همه در لابی هتل منتظر اتوبوسی هستند که قرار است گروه را به «فراشبند» ببرد؛ شهری در مرز استان‌های بوشهر و فارس. منطقه‌ای که دو میدان گازی «آغار و دالان» با ٢٦ حلقه چاه گاز در آن قرار دارد. ٤٣ میلیون متر مکعب در روز گاز تولید می‌کند و حدود شش درصد گاز مصرفی کل ایران را تامین می‌کند.

    ساعت ٧ و ٣٩ دقیقه صبح پیامکی مشترک به همه روزنامه‌نگاران ارسال می‌شود. پیامکی که از یک خط ثابت همراه اول به همه گروه ارسال می‌شود: «... آیا می‌دانید بیش از ٤٥ هزار نفر نیروی قرارداد مستقیم (مدت موقت) در شرکت نفت وجود دارد که علی‌رغم اینکه کار یکسانی را در شرایط آب‌وهوایی با همکار رسمی خود، حتی در یک اتاق کاری، انجام می‌دهند اما حقوق و مزایایی کاملا متفاوت می‌گیرند و روزگار می‌گذرانند !؟ یکی حقوق زیر خط فقر مصوب وزارت کار و دیگری حقوق مکفی با تمام مزایا؟»

    فرستنده این پیامک روزنامه‌نگاران را دعوت کرده تا اگر توانش را دارند «فیش حقوقی نیروی قرارداد مستقیمی را با 10 تا ١٥ سال سابقه کار با فیش حقوقی نیروی رسمی پنج ساله مقایسه کنند.» او این سفر را خیری برای انعکاس واقعیت‌ها توصیف کرده بود. روزنامه اعتماد به‌شکل مستقل صحت این ادعا را تایید یا رد نمی‌کند اما بخش‌هایی از این پیامک را به عنوان گوشه‌ای از سفر بازتاب داده است.

    چهارم| سناریوهای افزایش تولید گاز

    فراشبند، حدود 180 کیلومتری جنوب غرب شهر شیراز است؛ اما جاده‌ای پرپیچ دارد و حدود چهار ساعت طول می‌کشد تا اتوبوس گروه به منطقه آغار و دالان برسد. بازدید از بخش‌های مختلف تاسیسات گازی این منطقه و نشست خبری با مدیرعامل شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی بخشی از این بازدید است. غلامحسین منتظری خبر می‌دهد که ظرفیت تولید گاز در منطقه زاگرس جنوبی روزانه ٢٢٥ میلیون مترمکعب و معادل ٩ فاز پارس جنوبی است. بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، میزان تولید گاز در چهار ماه سرد سال به 209 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید. او توضیح می‌دهد که مجموع تولید گاز از منطقه زاگرس جنوبی از ابتدای امسال تا ابتدای شهریورماه امسال ٢٧ میلیارد مترمکعب است و تاکنون ٦/٨ میلیون بشکه هم میعانات گازی تولید شده است. به گفته منتظری گاز تولیدی در میدان‌های نار و کنگان روزانه 90 میلیون مترمکعب است که به پالایشگاه فجر جم در استان بوشهر ارسال می‌شود؛ منطقه عملیاتی پارسیان هم چهار میدان گازی دارد که روزانه80  میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کند. در منطقه عملیاتی آغار و دالان هم روزانه ٤٤ میلیون مترمکعب گاز توسط دو میدان گازی تولید می‌شود که برای پالایش به پالایشگاه گازی فراشبند منتقل می‌شود.

    منتظری از دو برنامه افزایش ظرفیت تولید گاز از میادین منطقه زاگرس جنوبی خبر می‌دهد و می‌گوید: برنامه اول نصب و راه‌اندازی ایستگاه‌های تقویت فشار در میادین گازی است که پس از نصب و راه‌اندازی ایستگاه تقویت فشار میدان گازی نار، نصب تاسیسات مشابه در سه میدان گازی هما، وراوی و کنگان در برنامه قرار گرفته است. به گفته او دومین سناریوی افزایش تولید گاز در این منطقه حفاری چاه‌های جدید است و از ابتدای سال تاکنون، با حفاری 9 حلقه چاه جدید، در مجموع به‌طور متوسط روزانه حدود هشت میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز ایران افزوده شده است.

    پنجم| خبر جدید آتش‌سوزی ماهشهر

    مسیر بازگشت سخت‌تر و طولانی‌تر به نظر می‌آمد؛ پنج ساعت تاخیر در پرواز از فرودگاه شهید دستغیب شیراز به تهران مسافران را کلافه کرده بود.

    همه این مدت اما به خبر جدیدی فکر می‌کردم که عصر از یک آتش‌سوزی جدید در پتروشیمی بوعلی ماهشهر منتشر شده بود؛ منطقه‌ای که آتش گرفتنش همزمان با تعطیلات عید فطر خبرساز شده بود و آتش آن باعث کشاندن وزیر و معاونش به منطقه شده بود. منصور قمر، فرماندار ماهشهر در مورد جزییات این آتش‌سوزی گفته برخی ضایعات به جا مانده از آتش‌سوزی قبلی در مخزن پتروشیمی بوعلی در هنگام تخلیه و تعمیر به وسیله جرقه دچار حریق شد. کمی بعد رییس روابط عمومی مجتمع پتروشیمی خبر آتش‌سوزی را تکذیب کرده و گفته بود: به دلیل گرمای شدید هوا، دودی که از مخزن آسیب دیده متصاعد شده بود در کمتر از 10 دقیقه با حضور آتش‌نشانان از بین رفت. این مخزن خالی است و فقط مقداری لجن و ضایعات کف مخزن موجود بود که گرمای هوا منجر به ایجاد دود در آن شد که برخی آن را به آتش‌سوزی تعبیر کردند.

    در تنها ٢٤ ساعت، دو خبر متفاوت از آتش‌سوزی‌های جدید در تاسیسات نفت و گاز ایران منتشر شد، می‌توان اینها را کنار همه آتش‌سوزی‌های ماه‌های اخیر دید. تکذیب آتش‌سوزی، پیشگیری از انتشار خبرش، حتی محدود بودن ابعداد آتش، آیا همه اینها تغییری در واقعیت ایجاد می‌کند؟

    برچسب ها