عصر خودرو

بانک مرکزی از تجربیات تلخ گذشته درس بگیرد;

بازار ارز نیازمند ساختار جدید و نظارت شفاف است

عصر بازار- یک کارشناس اقتصادی گفت: در تجربه قبلی یکسان سازی نرخ ارز، ابزارهای موجود کافی نبود. در حال حاضر نیز شرایط به همان صورت است و ما باید از تجربیات تلخ گذشته که ارزان هم به دست نیامده، استفاده کنیم.

بازار ارز نیازمند ساختار جدید و نظارت شفاف است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، همایون دارابی در خصوص یکسان سازی نرخ ارز گفت: یکسان سازی نرخ ارز واقعا نیاز است چرا که در حال حاضر افرادی هستند که به ارز دولتی دسترسی دارند و در واقع از یک فرصت رانت قابل ملاحظه‌ای برخوردار هستند.

    وی ادامه داد: نظام ارز چند نرخی یکی از نظام‌های کمک کننده به فساد مالی در اقتصاد است و به همین دلیل اکثر اقتصاددانان و کارشناسان وضعیت چند نرخی را مطلوب نمی‌دانند.

    این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: در کشور ما در گذشته تلاش شد که ارز تک نرخی شود اما به دلیل شرایط ناشی از تحریم شاهد ورود دوباره نظام چند نرخی ارز هستیم که البته در حال حاضر بانک مرکزی در حال حرکت به سمت نظام تک نرخی است و طبق آخرین مصوبه به بانک ها اجازه داده است که وارد بازار ارز و خرید و فروش ارز به قیمت آزاد شوند.

    دارابی با بیان اینکه بازار ما در حال حاضر یک بازار عقب افتاده به لحاظ ساختاری است که نیازمند تغییر قوانین و ارکان و ساختار است، گفت: ما نیازمند ایجاد بورس ارز و ایجاد قراردادهای آتی و اختیار معامله‌ای نرخ ارز هستیم تا علاوه بر فراهم کردن شرایط برای فعالیت‌های اقتصادی تجار و صنعتگران داخلی، موانع برای سرمایه‌گذاران خارجی نیز برداشته شود چرا که در حال حاضر بحث ارز و ریسک های آن از این موارد جلوگیری کرده است.

    وی عنوان کرد: ارز تک نرخی یک نیاز فوری و واجب برای مقابله با فساد گسترده و ایجاد بستر مناسب برای انجام صادرات و واردات سالم و همچنین حضور سرمایه گذاران خارجی است.

    این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که این نگرانی وجود ندارد که مانند تجربه قبلی سال 91 با سپردن فروش ارز به بانک‌ها، التهابات ارزی تشدید شود کما اینکه در آن سال بانک مرکزی مابه‌التفاوت قیمت ارز را شبانه از بانک ها پس گرفت، گفت: آن مقطع یک دوره بحرانی در اقتصاد ایران بود. در عین حال ساختار بازار ارز ما علاوه بر آنکه مشکل دارد، ارکان و بازیگران کافی نیز ندارد یعنی بانک مرکزی به جای آنکه مانند تمام بانک های دنیا از طریق بورس ارز، قراردادهای آتی و اختیار معامله در بازار دخالت کند به صورت مستقیم اقدام به فروش ذخایر ارزی می‌کند که این امر یک خطر بزرگ برای کشور به وجود می‌آورد.

    دارابی افزود: بنابراین اگر یک بحران به وجود بیاید مانند زمانی که این شرایط در سال 91 به وجود آمد میلیاردها دلار از ذخایر بانک مرکزی از بین خواهد رفت، چنانکه طبق آمارها گفته می شود که در آن مقطع حدود بیست میلیارد دلار ارز در بانک‌های داخلی و بازار کشورهای منطقه مثل امارات فروخته شد.

    وی اضافه کرد: ابزارهایی که در آن مقطع وجود داشت ابزارهای کاملی نبود. در حال حاضر نیز شرایط به همان صورت است و ما باید از تجربیات تلخ گذشته که ارزان هم به دست نیامده است، استفاده کنیم تا یک بازار ساختارمند با ارکان شفاف، نظارت دقیق و ابزارهای پیشرفته همانند تمامی کشورها ایجاد کنیم.

    این کارشناس اقتصادی بیان کرد: قطعا هر گونه تحول در زمینه افزایش صادرات غیر نفتی، حضور در بازارهای جهانی و جذب سرمایه گذاران خارجی نیازمند یک بازار ارز قوی است و تجربه چین، کره، مالزی و دیگر کشورها نشان داده است که یک بستر قوی مبادلات ارزی لازمه توسعه است و بدون آن اگر توسعه به وجود بیاید ممکن است بسیار شکننده باشد و سرمایه گذاران خارجی را دچار دردسرهای خاصی کند.

    دارابی با بیان اینکه یکسان سازی نرخ ارز نیازمند شفاف کردن روابط ما با کارگزارن و بانک‌های خارجی است، گفت: شفاف سازی میزان تعهدات گذشته یعنی بدهی های ارزی که در دولت وجود دارد،همچنین شفافیت در تعهداتی که ما در ماه های آینده در اقتصاد داریم باید به طور کامل دیده شود.

    وی اظهار داشت: بسیاری از اوقات نیازمند هستیم که بانک‌های مرکزی با یکدیگر مراوداتی داشته باشند،یعنی همان طور که بانک‌‌ها از طریق اتاق های پایاپای به همدیگر متصل هستند، در نظام جهانی نیز بانک ها از طریق نهادهای بین المللی همانند صندوق بین المللی پول و بانک جهانی و همچنین قراردادهای دوجانبه و چند جانبه و بورس‌های بین المللی و بازار مبادلات ارزی و طلا به هم ارتباط پیدا کنند و مبادلات شفاف و روشنی ایجاد کنند.

    دارابی تاکید کرد: قطعا یک بانک مرکزی واقعی بانکی است که علاوه بر داشتن ارتباطات بین المللی قوی بتواند بر روی مصارف و منابع درآمدی ارزی خود نیز اشراف کامل داشته باشد.

    برچسب ها