عصر خودرو

سفر به آغار و دالان؛

گاز در فلات مرکزی ایران هم زبانه می کشد

عصر بازار- به اقرار موسسات مطالعاتی بین المللی انرژی، ایران بزرگترین دارنده ذخایر گازی جهان است،سفر چند ساعته به منطقه زاگرس جنوبی نشان داد تکیه گاه ایران در این حوزه تنها پارس جنوبی نیست بلکه مجموع میادین گازی متعددی است که این مزیت را برای کشور رقم زده است.

گاز در فلات مرکزی ایران هم زبانه می کشد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، جاده، کوه های سر به فلک کشیده با پوشش گیاهی پراکنده و نه چندان سرسبز، گرمای بیش از 40 درجه و اتوبوسی که از میان گردنه هایی به مراتب مخوف تر از گردنه های چالوس و هراز، در دل رشته کوه زاگرس به سمت جنوب غربی شیراز در حرکت است.

    مسیر 170 کیلومتری شیراز تا منطقه فراشبند استان فارس، فرصت استراحت نیمروزی را در اختیار تیم خبری که برای بازدید از پالایشگاه گاز فراشبند و میدان گازی آغار و دالان در حرکت بودند، فراهم کرد.

    خورشید به بالاترین نقطه خود در آسمان رسید که وارد منطقه عملیاتی زاگرس جنوبی و میدان گاز آغار و دالان شدیم.

    گرمای طاقت فرسای شهریورماه در جنوب کشور نیز موجب توقف فعالیت متخصصان صنعت نفت کشور نشده بود و همچنان تولید گاز در این منطقه ادامه داشت.

    همانند دیگر مناطق عملیاتی به منظور رعایت الزامات ایمنی، با آن شدت گرما و تابش مستقیم نور خورشید مجبور شدیم کلاه ضد ضربه ای به سرگذاریم تا مجوز ورود به پالایشگاه را داشته باشیم.

    پالایشگاه فراشبند که در دل استان فارس قرار گرفته است وظیفه پالایش گاز ترش میادین آغار و دالان را برعهده دارد.

    این گاز پس از عملیات شیرین سازی در پالایشگاه به خط لوله دوم سراسری برای مصرف در شهرهای شمالی کشور تزریق می شود.

    براساس آمار و اطلاعاتی که مدیر عامل شرکت بهره برداری زاگرس جنوبی در حین بازدید از پالایشگاه گاز فراشبند در اختیار خبرنگاران قرارداد، این شرکت که زیر مجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی است دارای 5 منطقه عملیاتی به نام های پارسیان،سرخون و گشوی جنوبی،آغار و دالان و نار و کنگان است که هرکدام از این مناطق عملیاتی میادین نفتی و گازی مختلفی را در حیطه خود جای داده است.

    الف) منطقه عملیاتی پارسیان

    این منطقه دارای چهار میدان فعال عملیاتی شامل میادین تابناک، هما، شانول و وراوی بوده که در مجاورت شهرهای لامرد،خنج و مهر قرار گرفته اند.تعداد چاه‌های تولیدی این منطقه 91 حلقه و ظرفیت تولید گاز این منطقه نیز حدود 80 میلیون متر مکعب گاز در روز است.

    *میدان گازی تابناک

    این میدان در جنوب غرب شهرستان لامرد واقع شده  است که گاز تولیدی از 42 حلقه چاه فعال را پس از انتقال از مراکز سه گانه جمع آوری، به وسیله دو خط لوله 30 اینچ به پالایشگاه گاز پارسیان ارسال می‌کند.

    هم اکنون توان تولید روزانه گاز و مایعات گازی این میدان به ترتیب برابر 39 میلیون متر مکعب و 19هزار و 300 بشکه است.

    *میدان گازی وراوی

    این میدان در 30 کیلومتری شرق شهرستان لامرد قرار گرفته که دارای 12 حلقه چاه تولیدی به همراه تسهیلات سرچاهی، خطوط لوله جریانی و یک چند راهه است.

    گاز تولیدی این میدان به وسیله یک خط لوله 16 اینچ به پالایشگاه گاز پارسیان ارسال می شود و توان تولید روزانه گاز این میدان 8 میلیون متر مکعب و توان تولید مایعات گازی آن 1100بشکه است.

    *میادین گازی شانول و هما

    این میادین که در مجاورت شهرخنج قرار گرفته اند به ترتیب دارای 16 و 20 حلقه چاه تولیدی با تسهیلات سر چاهی ،خطوط لوله جریانی و دو مرکز جمع آوری هستند.

    گاز تولیدی این میادین پس از ارسال به مرکز تفکیک که شامل لخته گیر،مخزن سه فازی و پمپ ارسال مایعات به صورت گاز و مایعات گازی توسط دو خط لوله 36 اینچ و 6 اینچ به پالایشگاه گاز پارسیان ارسال می شود.

    توان تولید روزانه گاز این 2 میدان در مجموع 33 میلیون مترمکعب و توان تولید روزانه مایعات گازی آنها 10هزار بشکه مایعات گازی است.

    ب) منطقه عملیاتی سرخون و گشوی جنوبی

    این منطقه شامل میادین گازی سرخون و گشوی جنوبی است که در حال حاضر تنها میدان فعال این منطقه میدان سرخون با ظرفیت تولیدی 9 میلیون متر مکعب گاز در روز و 4300 بشکه مایعات گازی و 21 حلقه چاه فعال گازی است.

    همچنین توسعه میدان گشوی جنوبی در این منطقه در برنامه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است. میدان گازی سرخون در 20 کیلومتری شمال شرقی بندرعباس واقع شده و گاز تولیدی این میدان به پالایشگاه گاز سرخون ارسال می شود.

    ج) منطقه عملیاتی سروستان و سعادت آباد

    میادین نفتی سروستان و سعادت آباد که در مجاورت شهرستان سروستان واقع شده اند دارای تاسیسات سر چاهی، خطوط لوله جریانی،واحد بهره برداری، نمک زدایی ، ایستگاه تقویت فشار گازهای همراه نفت ، سیستم پمپاژ نفت به پالایشگاه شیراز و سیستم شیرین سازی و تثبیت فشار بخار نفت هستند.

    در حال حاضر در این دو میدان 6 حلقه چاه فعال بوده و ظرفیت تولید نفت خام این میادین بیش از 6500 بشکه در روز است که به پالایشگاه شیراز ارسال می شود.

    د) منطقه عملیاتی آغار و دالان

    ستاد عملیاتی این منطقه در حاشیه جنوبی استان فارس و در نزدیکی شهرستان فراشبند قرار دارد . این منطقه شامل دو میدان گازی آغار و دالان و شامل 26 حلقه چاه تولیدی است. در حال حاضر توان تولید این منطقه حدود 44 میلیون متر مکعب در روز است و با توسعه میدان آغار در سالهای آینده حدود 20 میلیون متر مکعب به این ظرفیت اضافه می شود.

    *میدان گازی آغار

    این میدان در فاصله 110 کیلومتری جنوب شرقی شیراز و 35 کیلومتری جنوب شرقی فیروز آباد در مجاورت شهر قیر قرار گرفته است.

    در این میدان 13 حلقه چاه تولیدی وجود دارد که توان تولید روزانه 23 میلیون متر مکعب گاز و 4200 بشکه مایعات گازی را دارد.

    گاز میدان پس از جمع آوری در چهار مرکز جمع آوری وارد یک مرکز تفکیک شده و سپس گاز و مایعات گازی جهت فرآورش توسط خطوط لوله مستقل به پالایشگاه گاز فراشبند ارسال می شود .

    *میدان گازی دالان

    میدان گازی دالان در فاصله 120 کیلومتری جنوب شرقی شیراز و فاصله 20 کیلومتری جنوب شرقی شهر فراشبند قرار دارد.

    در این میدان 13 حلقه چاه تولیدی گاز وجود دارد. توان تولید این میدان 20 میلیون متر مکعب گاز و 5600 بشکه مایعات گازی در روز است. این میدان دارای تسهیلات سرچاهی، خطوط لوله جریانی،سه مرکز جمع آوری گاز و همچنین پالایشگاه گاز فراشبند است.

    پالایشگاه گاز فراشبند شامل لخته گیرهای جداکننده گاز از مایع، تفکیک گرهای دو وسه فازی، شش واحد نم زدائی گاز ،یک واحد تنظیم نقطه شبنم هیدروکربوری، واحد تثبیت مایعات گازی، مخازن ذخیره و ایستگاه بارگیری مایعات گازی است. گاز این پالایشگاه بنا به نیاز می تواند جهت تزریق در میادین نفتی به مناطق نفت خیز جنوب و یا به خط لوله سراسری شرکت ملی گاز ارسال شود. همچنین امکان ارسال مایعات گازی تولیدی به پالایشگاه فجرجم و یا پالایشگاه شیراز  توسط خط لوله وجود دارد.

    ه) منطقه عملیاتی نار و کنگان

    عمده تولید گاز شرکت بهره برداری زاگرس جنوبی از میدان های این منطقه که شامل دو  میدان نار و کنگان و دارای 73 حلقه چاه تولیدی است صورت می گیرد . توان تولید روزانه این منطقه حدود 90 میلیون متر مکعب گاز است.

    *میدان گازی نار

    میدان گازی نار در نزدیکی شهر جم در استان بوشهر قرار گرفته است.دراین میدان 29 حلقه چاه تولیدی گاز وجود دارد .

    این میدان دارای تسهیلات سرچاهی،خطوط لوله جریانی،سه مرکز تفکیک و جمع آوری شامل مخازن جداکننده دوفازی و سه فازی است. گاز و مایعات گازی میدان پس از جداسازی به صورت مستقل به پالایشگاه فجر جم ارسال می شود.

    همچنین به منظور استمرار تولید گاز از این میدان، فاز اول ایستگاه تقویت فشار گاز نار در سال 1388  احداث شده است. توان تولید روزانه گاز و مایعات گازی این میدان به ترتیب 32 میلیون متر مکعب و 4500 بشکه در روز است.

    *میدان گازی کنگان

    این میدان در فاصله 160 کیلومتری جنوب شرقی بوشهر و در نزدیکی شهرکنگان واقع شده است و در زمره بزرگترین میادین گازی خشکی خاورمیانه به شمار می رود.

    تاکنون در میدان کنگان 44 حلقه چاه تولیدی گاز حفاری شده است و این میدان دارای تسهیلات سرچاهی، خطوط لوله جریانی، چهار مرکز تفکیک و جمع آوری شامل مخازن جدا کننده دو فازی و سه فازی است.

    توان تولید روزانه گاز و مایعات گازی این میدان به ترتیب 58 میلیون متر مکعب و 18000بشکه است.

    بازدید چند ساعته خبرنگاران از میدان گازی آغار و دالان و پالایشگاه فراشبند این نکته را با وضوح یادآور شد که تنها تکیه گاه گاز ایران پارس جنوبی نیست،بلکه ایران به تنهایی و به وسعت پارس جنوبی وحتی بیشتر، میادین شناخته شده و ناشناخته گازی را در خود جای داده است.

    میادین خشکی پراکنده که شاید تنها بخشی از آن منطقه زاگرس جنوبی باشد.

    برچسب ها