عصر خودرو

بررسی روند معاملات آتی سکه در هفته گذشته؛

حجم معاملات در کمینه ۹۵

عصر بازار- فشارهای کاهشی روی قیمت طلای جهانی هر چند طی هفته گذشته کمتر از هفته‌های قبل بود ولی باز هم با سرایت به بازار آتی سکه، کم رونقی این معاملات را بیشتر کرد، چنانچه طی هفته گذشته حجم معاملات آتی سکه کاهش ۷ هزار و ۴۶۱ واحدی را به ثبت رساند و به ۲۶ هزار و ۵۱۸ معامله رسید. این رقم کمترین حجم معاملات در سال ۹۵ محسوب می‌شود.

حجم معاملات در کمینه ۹۵
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، اتفاقات شاخص طی هفته گذشته در بازار آرام و کم‌حجم سکه آتی را می‌توان منفی شدن بیشتر حجم معاملات نسبت به مدت مشابه دو هفته قبل و لمس قیمت 1304 دلار برای اونس دانست که طی دو ماه اخیر پایین‌ترین قیمت طلا بوده است؛ رقمی که برای این فلز بسیار متزلزل است و می‌تواند طلا را به کانال 1200 دلاری وارد کند.

    هفته گذشته بازار آتی سکه روند کم نوسانی را پشت سر گذاشت، در این راستا سکه آتی در سررسید اردیبهشت در قیمت یک میلیون و 165 هزار و 500 تومان و اونس با قیمت هزار و 324 دلار پرونده خود را در پایان دو هفته قبل بسته بود، با این تفاسیر بود که آغاز هفته گذشته با روندی تقریبا منفی برای معاملات آتی سکه شروع شد.

    در هفته گذشته پایین ترین قیمت سکه آتی در سررسید اردیبهشت یک میلیون و 161 هزار تومان و در روز چهارشنبه به ثبت رسید، در این هفته بین بالاترین و پایین‌ترین قیمت، اختلاف کمی وجود داشت، چنانچه بالاترین قیمت سکه آتی در سررسید اردیبهشت و با قیمت یک میلیون و 167 هزار و 500 تومان به ثبت رسید که بر این مبنا سکه آتی نوسان اندک 6 هزار و 500 تومانی را طی هفته به ثبت رساند.

    با این اوصاف کم نوسان بودن معاملات آتی سکه طی هفته گذشته را باید زیر سایه کم‌نوسان بودن طلای جهانی دانست. طی این هفته اونس، نوسانی 10 دلاری را از سر گذراند که تاثیر این نوسان 10 دلاری در بازار آتی سکه رقمی در حدود 7 هزار تومان و روی محور کاهش بود.

    در واقع میانگین نوسان روزانه سکه آتی طی هفته گذشته تنها 2 هزار تومان بود؛ به همین دلیل در پی کم نوسان بودن معاملات و قیمت‌های این هفته، هفته‌ای کم‌حجم را نیز از سر گذراندیم.

     

    سرنوشت تاریک و روشن اونس

    اظهارات جانت یلن در روز جمعه دو هفته قبل باز‌هم با احتیاط و عدم قاطعیت همراه بود، چنانچه این مقام مسوول در این زمینه اظهار کرد: اخبار خوبی از اقتصاد آمریکا شنیده شده، اما برای تصمیم‌گیری برای نرخ بهره زود است و در این زمینه نیاز به صبر بیشتری وجود دارد تا آمارهای اقتصادی مطمئن‌تری را به دست آورده و بعد در زمینه نرخ بهره تصمیم‌گیری کنیم. در واقع این اظهارات را می‌توان مقدمه روند امیدواری کمی در بازار دانست تا در یکی دو ماه آینده نرخ بهره افزایش پیدا کند و این سیگنال‌ها موجب شد اونس در بازار روند کاهشی با شیب کم را طی کند.

    با این تفاسیر به این دلیل که هنوز تصمیم قطعی در ارتباط با نرخ بهره گرفته نشده است، فلز زرد کاهش آنچنانی نداشت، در واقع و بنابر اظهارات جانت یلن، اظهارات دو‌پهلو همیشه باعث شده است که سرمایه‌گذاران با احتیاط بیشتری در بازار دست به تصمیم‌گیری بزنند، چنانچه به گفته کارشناسان این شرایط روندی را در بازار به وجود می‌آورد که فعالان بازار نه جرات خرید و نه فروش دارند، شرایطی که به سیاست انتظار موسوم است و در این شرایط معمولا حجم معاملات رو به کاهش می‌رود.

    پیش‌بینی‌ها نشان‌دهنده این موضوع است که وارد شدن اونس در کانال 1200 دلاری می‌تواند فروشنده‌ها در بازار آتی را افزایش دهد که این امر اگرچه حجم معاملات را افزایش می‌دهد، اما روند نزولی در بازار آتی را تشدید خواهد کرد.

    تحلیل‌های تکنیکال چه می‌گویند؟

    فرزان سهرابی، تحلیلگر تکنیکال بازار آتی سکه با استناد به نمودار سکه آتی تحویل آبان ماه می‌گوید در این سررسید شاهد نوسان قیمت در چنگال ترسیم شده طی چند ماه پیش بوده‌ایم که با عبور قیمت از خط روندش به سمت پایین و همزمان از خط میانه چنگال مسیر نزول خود را تا کف چنگال هموار ساخته است.

    به گفته وی، در نمودار سکه تحویل دی ماه نیز شاهد نتیجه مشابه تحلیلی همانند نمودار آبان ماه هستیم که تنها تفاوت هدف قیمتی در نمودار دی‌ماه این است که در ابتدا به نظر می‌رسد قیمت با هدف رسیدن به خط میانه چنگال پس از عبور از آن به فکر لمس خط پایین چنگال است.

    تحلیل سهرابی نشان می‌دهد نکته مهم در هر دو نمودار عبور قیمت از خط‌های روند صعودیشان به سمت پایین و با نظر به کاهش قیمت است. بنابراین یاد‌آوری این نکته ضروری است که عموما قیمت‌ها پس از عبور از خط روندشان تمایل به لمس مجدد آن و سپس ادامه مسیر دارند.

    به گفته وی با استفاده از تکنیک فیبوناچی کانال دریافتیم قیمت در سررسید اسفند از کف کانال خود خارج شد و همچنان خط پایین کانال با خط روند صعودی خود برابر است. بنابراین به نظر می‌رسد قیمت طی روزهای آینده با نوسانات غیر‌قابل انتظار روبه‌رو‌ می‌شود که اتخاذ موقعیت معاملاتی به مثابه رانندگی در جاده یخی است.

    وی با استناد به نمودار تحویل اردیبهشت می‌گوید قیمت از تمام سطوح بادبزن فیبو به سمت پایین عبور کرده است و در چنگال اندروی ترسیم شده در حال نوسان است که به نظر می‌رسد با کاهش قیمت طلا تا سطح 1277 دلار قیمت در این سررسید تا خط میانه چنگال کاهش یابد. اما در نمودار طلا خط روند تازه شکل گرفته صعودی در 1290 دلار است و رسیدن قیمت تا 1277 دلار شاید لحظه‌ای و موقت باشد و صرفا این قیمت را لمس کند.

    برچسب ها