عصر خودرو

طلای سیاه به محدوده ۴۳ دلار رسید

افت قیمت نفت با فشار آمریکایی

عصر بازار- در پی اعلام خبر افزایش ذخایر نفت ایالات متحده و قرار گرفتن ذخیره فصلی نفت این انبار‌ها در بیشترین سطح طی ۲۰ سال اخیر، قیمت نفت تا محدوده ۴۳ دلاری افت کرد. نفت در تمام طول هفته گذشته مسیری تماما نزولی را تجربه کرد و تنها روز گذشته با قرار گرفتن معامله‌گران در موقعیت خرید اندکی افزایش قیمت را تجربه کرد، از همین رو پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت بیشترین افت هفتگی را طی ۸ ماه اخیر تجربه کند.

افت قیمت نفت با فشار آمریکایی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت 16 به وقت تهران) نفت خام آمریکا 52 سنت افزایش یافت و 72/ 43 دلار معامله شد. نفت برنت نیز با ثبت رشد قیمتی 65 سنتی به 1/ 46 دلار بر بشکه رسید. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا که در روز چهارشنبه منتشر شد، ریزش 7 درصدی قیمت نفت در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه را به همراه داشت. بر اساس این گزارش، حجم ذخایر نفتی این کشور در هفته منتهی به 28 آگوست 3/ 2میلیون بشکه افزایش یافته و به 9/ 525 میلیون بشکه رسیده است، این مقدار بیش از دو برابر مقداری بود که بازار انتظار داشت. از سویی بر اساس این گزارش، ذخیره فرآورده‌های نفتی که شامل بنزین و نفت کوره نیز هست، نزدیک به 10 برابر پیش‌بینی‌های موجود رشد کرد.

    اما آنچه که هیجان معامله‌گران را بیشتر برانگیخت، این بود که بررسی‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌داد میزان فصلی موجودی انبارهای نفتی آمریکا در بیشترین سطح خود طی 20 سال اخیر قرار گرفته است. نگرانی از مازاد عرضه مهم‌ترین عامل افت قیمت نفت در دو روز گذشته محسوب می‌شود.در حالی آمار نفتی آمریکا افت قیمت‌ها را به دنبال داشته که اخبار مثبتی از احتمال فریز تولید نفت منتشر شده است، با این حال به نظر می‌رسد مانند هفته‌های گذشته همچنان این اخبار بر بازار نفت اثرگذار نیست.

    در این راستا، عادل بن احمد الجبیر، وزیر امورخارجه عربستان روز پنج‌شنبه اعلام کرد که تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک در حال رسیدن به اجماع و اتفاق نظر درخصوص سطح تولید هستند. قرار است وزیران کشورهای عضو اوپک ٢٦ تا ٢٨ سپتامبر در حاشیه اجلاس مجمع بین‎المللی انرژی در الجزایر گردهم آیند و بر سر تثبیت تولید جهانی نفت مذاکره و توافق کنند. روسیه، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان نیز به‌عنوان کشوری خارج از اوپک در این نشست حضور خواهد داشت. همچنین ایران و عراق نیز به‌عنوان دو کشوری که ظرفیت رشد تولید دارند اعلام کرده‌اند در اجلاس الجزایر شرکت خواهند کرد.

    با این حال کارشناسان بر این باورند در بهترین حالت آنچه در نشست الجزایر رخ خواهد داد توافق ضعیفی بر سر توقف رشد تولید خواهد بود که نمی‌تواند تاثیر مثبتی بر بازار نفت بگذارد، چراکه از سویی میزان کنونی تولید کشورهای عضو اوپک در سطح بالایی قرار دارد و از سوی دیگر تولیدکنندگان نفت شیل به‌عنوان بازیگرانی مهم و اثرگذار بر بازار نفت در این نشست غایب هستند. در واقع اگر حتی توافقی در الجزایر شکل بگیرد، به محض اینکه قیمت‌ها به آستانه 50 دلار برسد، تولیدکنندگان شیل آغاز به افزایش تولید کرده و هر توافقی را بی‌اثر خواهند کرد.

     

    برچسب ها