عصر خودرو

اونس به محدوده ۱۳۲۰دلار بازگشت

هفته خوب سکه‌های کوچک

عصر بازار- در دومین هفته شهریورماه، دلار و سکه برای دومین هفته متوالی مسیر معکوسی را طی کردند. هفته گذشته، دلار ۴/ ۰درصد افزایش و سکه ۱/ ۰ درصد کاهش قیمت را ثبت کردند. در این میان، بخش زیادی از رشد دلار مربوط به صعود روز آخر بود.

هفته خوب سکه‌های کوچک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز پنج‌شنبه، دلار با 8 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 564 تومان رسید. برخلاف افزایش بهای دلار، در آخرین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی با 2 هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و 110 هزار تومان رسید. تا ساعت 3 بعدازظهر پنج‌شنبه بهای اونس در بازارهای جهانی در مسیر کاهشی قرار داشت. افت سکه تمام در هفته‌ای ثبت شد که سکه‌های کوچک‌تر روزهایی طلایی را پشت سر گذاشتند. هفته گذشته، نیم سکه با 4/ 1 درصد رشد به قیمت 570 هزار تومان و ربع سکه با 1/ 2 درصد افزایش به قیمت 297 هزار تومان رسید.

    سکه زندانی کانال

    در 6 روز معاملاتی هفته گذشته، سکه در دامنه یک میلیون و 110 تا یک میلیون و 115 هزار تومان زندانی بود. شنبه گذشته، سکه با هزار تومان کاهش روی قیمت یک میلیون و 110 هزار تومان قرار گرفت و جالب آنکه در انتهای هفته، روی همین قیمت به‌کار خود پایان داد. در برخی مقاطع هفته گذشته، سکه به‌شدت تحت‌تاثیر افت بهای اونس در بازارهای جهانی قرار گرفت، ولی سکه‌بازان با خرید ارز و بالا بردن دلار مانع سقوط کانالی دارایی خود شدند. به‌عنوان مثال، روز پنج‌شنبه، دلار با 8 تومان افزایش از محدوده 3 هزار و 560 تومان عبور کرد و به قیمت 3 هزار و 564 تومان رسید. علت اصلی رشد بهای دلار، حضور معامله‌گران سکه در بازار ارز و خرید دلار عنوان شد. البته، کاهش عرضه بازارساز دیگر عاملی بود که تعدادی از معامله‌گران به آن اشاره کردند. به گفته فعالان، صرافی‌های بانکی روزهای پنج‌شنبه معمولا تنها تا ساعت یک بعدازظهر اقدام به عرضه ارز می‌کنند، حال آنکه در روزهای عادی این فرآیند تا ساعت 3 بعدازظهر ادامه دارد. رشد روز آخر در ادامه روزهای عمدتا افزایشی دومین هفته شهریورماه بود. دلار که پنج‌شنبه دو هفته پیش با قیمت 3 هزار و 548 تومان به‌کار خود پایان داده بود، روز شنبه تا قیمت 3 هزار و 554 تومان بالا رفت و روز چهارشنبه، روی قیمت 3 هزار و 556 تومان ایستاد. پس از عبور دلار از محدوده3هزار و560تومان در روز پنج‌شنبه، اکنون دیدگاه‌های گوناگونی در ارتباط با روند امروز در بازار وجود دارد. برخی فعالان اعتقاد دارند هر چقدر به انتهای شهریورماه نزدیک شویم، تقاضای مسافرتی در بازار بالا می‌رود. این در حالی است که عده دیگری اعتقاد دارند که عرضه بازارساز توان این را دارد که تقاضا و قیمت بازار را مدیریت کند. به عقیده این دسته، معامله‌گران احتمال می‌دهند که بازارساز روز شنبه با قدرت بیشتری بازگردد و در برابر حضور دلار در محدوده 3 هزار و 560 تومان مقاومت کند. این پیش‌بینی‌ها در حالی عنوان می‌شود که عده زیادی از معامله‌گران روند روز شنبه بازار را تحت تاثیر قیمت بسته شده اونس در روز جمعه دانسته‌اند.

    جمعه علیه جمعه

    بازارهای جهانی که جمعه دو هفته پیش بر موضع گیری‌های مقام‌های فدرال رزرو آمریکا متمرکز بودند، جمعه هفته گذشته را در انتظار و بعد در واکنش به انتشار گزارش اشتغال‌زایی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان سپری کردند. اونس طلا که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته روی قیمت‌های 1323 و 1310 دلار ایستاده بود، روز چهارشنبه، آخرین روز آگوست را با قیمت 1309 دلار به پایان برد تا افت ماه هشتم میلادی فلز زرد به حدود 3 درصد برسد. روز پنج‌شنبه، در اولین روز سپتامبر قیمت 1314 دلار ثبت شد تا بازارها روز جمعه را با نوسان‌های انتظاری پیرامون بهای 1312 دلار آغاز کنند. اونس تا ساعت 5 عصر روز گذشته به قیمت 1314 دلار رسید و در این ساعت بود که گزارش اشتغال‌زایی آمریکا در ماه آگوست منتشر شد. بر اساس این گزارش، آمریکا در این ماه 151 هزار شغل ایجاد کرده است. رقم مورد انتظار حداقل175 هزار مورد بود تا عدد روز جمعه بدتر از انتظار باشد. نرخ بیکاری آمریکا هم روی 9/ 4درصد مانده‌است. این داده‌ها باعث جهش اونس و ثبت قیمت 1320 دلار تا ساعت 7 عصر شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی هفته گذشته رقم خورده باشد. واضح است که بازار داخلی، کار خود را در صبح شنبه براساس قیمت نهایی روز دوم سپتامبر آغاز خواهد کرد.

    برچسب ها