عصر خودرو

بازگشت اصل سرمایه‌ تاجر ایرانی با حکم دستگاه قضا

پذیرش خطا و عذرخواهی‌ «مرسک» در پرونده تجهیزات حفاری

عصر بازار- مدیرعامل شرکت نفتی پارس طلائیه با اشاره به در جریان بودن پرونده تخلف مرسک لاین در جابه‌جایی کانتینرهای تجهیزات حفاری این شرکت، گفت: نماینده مرسک نزد ما آمد و با پذیرش خطا و عذرخواهی ،متقبل پرداخت اصل سرمایه تلف شده شد.

پذیرش خطا و عذرخواهی‌ «مرسک» در پرونده تجهیزات حفاری
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، روز هشتم اردیبهشت‌ماه سال گذشته بود که یکی از کشتی‌های متعلق به مرسک‌ لاین به دلیل بدهی به شرکت خصوصی بازرگانی ایرانی (پارس طلائیه) با 34 خدمه در آبراهه‌های خلیج فارس توقیف و به لنگرگاه عباسی در بندر شهید باهنر منتقل شد.

    شرکت مرسک‌لاین یکی از بزرگترین شرکت‌های حمل کننده کالای دریایی در دنیا است و 50 درصد حمل کالا در دریا را انجام می‌دهد. این شرکت دانمارکی 700 فروند شناور و کشتی در مالکیت و 700 فروند شناور در اجاره چارترینگ دارد‌.

    ‌شناور یادشده متعلق به یکی از شرکت‌های‌ مرسک‌لاین «maersk» از زیرمجموعه‌های‌ گروه مولر بود، کشتی مذکور با‌ پرچم جزایر مارشال تردد داشته است و شکایت شاکی ‌منجر به صدور حکم قضایی دادگاه در تاریخ 25 اسفندماه سال گذشته برای توقیف اموال این شرکت شده بود.

    ‌توقیف این کشتی که از جده می‌آمد به دلیل بدهی شرکت مرسک‌لاین به شرکت نفتی پارس طلائیه و در راستای حکم دادگاه انجام شد.

    پس از آن روز پنج‌شنبه 17 اردیبهشت‌‌ماه 94 بود که سازمان بنادر و دریانوردی ‌‌به آزادسازی کشتی توقیفی مرسک‌لاین اقدام کرد. سازمان بنادر‌ حکم به آزادی کشتی مذکور داد و مدعی شد از این خط حمل‌کننده دریایی ضمانت‌نامه اخذ کرده است.

    بنا به گفته مدیرعامل پارس طلائیه در همان زمان، سازمان بنادر و دریانوردی به دخالت پرداخت و به بهانه‌های واهی از جمله مذاکرات لوزان، مدعی‌ عدم مالکیت مرسک درباره کشتی توقیفی مذکور‌ و خواستار رفع توقیف شد، این سازمان اعلام کرد ضمانت‌های لازم به مبلغ ١۰ میلیون دلار اخذ و حقوق پارس طلائیه تضمین شده است.

    در آن زمان شرکت مرسک زیر بار این تاوان‌دهی نمی‌رفت و قبول نمی‌کرد که خسارت شرکت ایرانی را بابت تلف کردن 10 کانتینر در امارات (‌برابر‌ با بارنامه رسمی صادره از مرسک) پرداخت کند، آرشیو این گزارشات که همه پیگیری شد، موجود است.

    اما در روزهای اخیر مدیرعامل شرکت پارس طلائیه  از پذیرش خطا توسط نمایندگان کشتیرانی مرسک و عذرخواهی آنها گفت.

    حمیدرضا جهانیان با اشاره به پرونده طلب پارس طلائیه از مرسک لاین و حکم دادگاه ایران (شعبه شهید مدنی) در ا‌ین‌باره، توضیح داد: پس از کش و قوس‌های فراوان، کشتیرانی مرسک به اشتباه خود در خصوص تلف کردن کالاهای ما در امارات اقرار کرد.

    وی با بیان اینکه طلب پارس طلائیه از مرسک‌لاین بابت تلف شدن حدود 10 کانتینر تجهیزات حفاری در امارات است، گفت: آنها کالای ما را در بندر امارات تلف کردند. مرسک بیش از 1000 کانتینر برای شرکت پارس طلائیه حمل کرده‌‌ است اما این کانتینرها در بندر امارات پیاده شد اما تحویل ما نشد و پس از پنج ماه از سوی امارات به مزایده رفت و به فروش رسید.

    مدیرعامل شرکت نفتی پارس طلائیه گفت: اما به تازگی شرکت مرسک‌ نماینده رسمی خود را از انگلستان با تأیید اسناد نمایندگی توسط وزارت امور خارجه به ایران فرستاد؛ آنها به ما اعلام کردند که در این پرونده ‌اشتباه کرده‌‌اند و اشتباه خود را می‌پذیرند.

    وی افزود: نماینده کشتیرانی مرسک بابت این زیان از ما عذرخواهی و اعلام کرد که اصل‌ رقم سرمایه که هدر رفت را به پارس طلائیه پرداخت می‌کند، اما آنها از ما خواهش کردند که خسارتی از آنها دریافت نکنیم، .

    مدیرعامل شرکت نفتی پارس طلائیه با اشاره به اینکه به 3 دلیل قبول کردیم که از مرسک خسارت دریافت نکنیم، توضیح داد: اول آنکه آنها به قوانین ‌جمهوری اسلامی ایران احترام گذاشتند، دوم‌ تمکین مرسک به احکام دستگاه قضا در ایران و سومین مورد قبول اشتباه توسط مرسک و عذرخواهی آنها بود که دستاورد بزرگی برای ایران است.

    جهانیان اظهار داشت: در واقع مرسک، تخلف خود را پذیرفت و اعلام کرد که به حکم قضایی جمهوری اسلامی ایران و قوانین این کشور احترام می‌گذارد.

    وی درباره زیان پارس طلائیه در این قضیه، بیان کرد‌: آن 10 کانتینری که از پارس طلائیه در امارات به حراج گذاشته شد، حدود 3 میلیون و 600 هزار یورو ارزش مالی داشت، اما دادگاه فقط یک کانتینر را ارزیابی کرد، ولی چون مرسک خطای خود را پذیرفت، در قالب مذاکراتی قبول کردیم که خسارت از آنها دریافت نکنیم، اما اصل سرمایه را به ما برگردانند؛ میزان خسارت پارس طلائیه در این اتفاق حدود 8 میلیون دلار بود‌.

    مدیرعامل شرکت نفتی پارس طلائیه ادامه داد: نماینده مرسک در این دیدار از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بابت ایجاد امنیت در آب‌های بین‌المللی قدردانی و اذعان کرد که نیروهای نظامی ایران در آب‌های بین‌المللی، در چندین مورد موجب بروز امنیت برای کشتی‌های این خط کشتیرانی نیز شده است.

    جهانیان با اشاره به درخواست‌ نماینده مرسک برای همکاری با آنها در ارتقاء فعالیت این خط کشتیرانی در بنادر ایران، گفت: در این جلسه به آنها اعلام کردیم که مرسک به اشتباه و شاید منفعت‌طلبانه در دوران تحریم، بنادر ایران را رها کرد، در حالی که باید آن زمان در بنادر ایران می‌ماند‌، مهم این بود که در دوران گرفتاری و تحریم مرسک با ایران همکاری می‌کرد،به آنها گفتیم که کشتیرانی‌هایی نظیر کره و چین در بنادر ایران ماندند و در این دوران پساتحریم هم قطعاً جای کشتیرانی نظیر مرسک را در بنادر کشور خواهند گرفت، در واقع مرسک بازار ایران را از دست داد و زیان دید.

    مدیرعامل شرکت نفتی پارس طلائیه با قدردانی از اقتدار دستگاه قضا در این پرونده، تأکید کرد: به هر حال احترام به قوانین جمهوری اسلامی ایران، تمکین به احکام دستگاه قضا در ایران و قبول اشتباه توسط مرسک سه دستاورد‌ حاصل این اتفاق بود و به همین دلیل ما هم از دریافت خسارت خودداری کردیم؛ ‌مرسک‌ شرکت بازرگانی بزرگی است که سهامداران آن همیشه مدعی هستند اگر اراده کنند می‌توانند حمل و نقل دنیا را متوقف کنند اما این شرکت بزرگ در مقابل عظمت جمهوری اسلامی ایران و قوه قضائیه کشور سر تعظیم فرود آورد و این ارزشمند است به همین دلیل، پارس طلائیه هم از دریافت خسارت از مرسک گذشت و فقط به دریافت اصل سرمایه قانع شد.

    وی‌ همچنین یادآور شد: ‌البته شرکت پارس طلائیه خسارات وارده از طرف دولت آمریکا در این قضیه و دخالت در امور خصوصی و تجاری که منجر به عدم اجرای دستور قضایی در توقیف قبلی شد را به صورت‌ طرح دادخواست، در دستگاه مقتدر قضایی مطرح خواهد ‌کرد.

    برچسب ها