عصر خودرو

بغداد و اربیل صادرات مشترک نفت کرکوک را آغاز کردند

عصر بازار- شرکت نفت دولتی سوموی عراق و اقلیم کردستان پس از انعقاد توافقی مقدماتی در خصوص تقسیم درآمد، صادرات مشترک نفت خام از میدان عظیم نفتی کرکوک را مجددا آغاز کرده اند.

بغداد و اربیل صادرات مشترک نفت کرکوک را آغاز کردند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، منابع تجاری گفتند، شرکت نفت دولتی سوموی عراق و اقلیم کردستان پس از انعقاد توافقی مقدماتی در خصوص تقسیم درآمد، صادرات مشترک نفت خام از میدان عظیم نفتی کرکوک را مجددا آغاز کرده اند.

    این اتفاق نشان دهنده پیشرفت در روابط بغداد و اربیل است که چندین سال بر سر نحوه تقسیم درآمدهای نفتی با یکدیگر اختلاف داشتند.
    صادرات نفت کرکوک از بندر جیهان ترکیه در ساحل مدیترانه که حجم آن به 150 هزار بشکه در روز می رسید، از ماه مارس متوقف شده بود و بغداد و اربیل در تلاش برای انعقاد یک توافق جدید در این باره بودند.
    قبل از ماه مارس، نفت کرکوک به صورت یکجانبه از سوی اقلیم کردستان صادر می شد. سومو، سازمان بازاریابی نفت عراق از اواسط سال 2015، یعنی زمانی که اقلیم کردستان فروش نفت خام خود و نفت کرکوک را به صورت مستقل آغاز کرده بود،هیچ نفتی را از جانب خود از بندر جیهان صادر نمی کرد.
    یک منبع کشتیرانی آگاه گفت: «ارسال نفت از طرف شرکت سومو از ساعت 6 صبح امروز از سر گرفته شده است... در حالی که جزئیات نهایی توافق بر سر نحوه تقسیم درآمد نفت هنوز حاصل نشده، نفتی که در حال حاضر از کرکوک صادر می شود، به صورت 50-50 بین سومو و کردستان تقسیم خواهد شد.»
    علاوه بر کرکوک، کردستان روزانه حدود 500 هزار بشکه نفت از میادین نفتی خود تولید می کند و این مقدار نفت همچنان به صورت مستقل از سوی اقلیم کردستان به فروش خواهد رسید.
    اما توافق بر سر نفت کرکوک ممکن است آغاز یک توافق جامع بر سر کل نفت اقلیم کردستان باشد.
    بغداد اصرار دارد که شرکت سومو تنها نهاد قانونی ای است که قادر به بازاریابی نفت عراق است. اقلیم کردستان فروش نفت به صورت مستقل را پس از متهم کردن بغداد به عدم رعایت توافق قبلی در خصوص تقسیم درآمد آغاز کرده است. اربیل بغداد را متهم کرده که پول کافی از بودجه فدرال به این اقلیم نیمه خودمختار انتقال نمی دهد.

    برچسب ها