عصر خودرو

یخ معاملات مرغ منجمد در بورس چرا آب نمی شود؟

دور زدن دستور وزیر از مسیر میدان بهمن

عصر بازار- بیش از یک ماه از دستور وزیر کشاورزی نسبت به عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا می گذرد و براین اساس عرضه مرغ منجمد به عنوان یکی از این کالاهای اساسی در بورس آغاز شده است.

دور زدن دستور وزیر از مسیر میدان بهمن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس نیوز، بیش از یک ماه از دستور وزیر کشاورزی نسبت به عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا می گذرد و براین اساس عرضه مرغ منجمد به عنوان یکی از این کالاهای اساسی در بورس آغاز شده است. به این ترتیب مرغ طی این مدت با قیمت پایه 5100 تومان از سوی شرکت پشتیبانی امور دام در بورس کالا عرضه می شود اما نکته اینجاست که این سازمان همزمان با عرضه مرغ منجمد در بورس کالا این محصول را در بازارهای پخش عمده مرغ نظیر بازار تره بار بهمن نیز عرضه می کند و نکته تامل برانگیزتر اینکه قیمت عرضه شده مرغ منجمد در بازار، پایین تر از نرخ این محصول در بورس است؛ به عبارت دیگر شرکت پشتیبانی امور دام به ظاهر دستور وزیر را اجرا کرده اما به گونه ای که عملا مرغ متقاضی در بورس نداشته باشد.

    در همین رابطه خبرنگار ما در گزارشی میدانی به بازار میوه و تره بار بهمن در جنوب شهر تهران رفته است تا این موضوع را بررسی کند. یکی از عرضه کنندگان مرغ منجمد در تره باره بهمن در این باره می گوید: مرغ منجمد به صورت روزانه و با قیمت هر کیلوگرم 4800 تومان در بازار میوه و تره بار بهمن عرضه می شود.

    وی افزود: در حال حاضر عرضه مرغ منجمد در این پایگاه با مشکلی مواجه نیست و مرغ منجمد به صورت روزانه توسط ماشین های سازمان پشتیبانی امور دام در بازار بهمن عرضه می شود.

    وی اظهار داشت: غرفه داران مرغ منجمد را با قیمت 5100 تومان به خرده فروشان و همچنین به مردم می فروشند.

    با این تفاسیر شرکت پشتیبانی امور دام همزمان با عرضه مرغ منجمد در بورس کالا با قیمت پایه 5100 تومان برای هر کیلوگرم، این کالا را با قیمت 4800 تومان به عرضه کنندگان عمده مرغ می فروشد و بنابراین معاملات مرغ منجمد در بورس کالا نمی تواند برای مصرف کنندگان این محصول جذاب باشد. به این ترتیب راهکار اصلی تشویق متقاضییان مرغ به بورس کالا براساس دستور و اعتقاد وزیر جهاد کشاورزی، پایین آوردن قیمت پایه مرغ منجمد در بورس کالاست.

    حال سوال این است که با توجه به این ساز و کار عرضه نامناسب و البته هدف دار شرکت پشتیبانی امور دام، چرا اصولا چنین سیاست و عرضه نامناسب شرکت پشتیبانی در بورس کالا در کنار عرضه با شرایط جذاب تر و قیمت کمتر در بازار غیرشفاف خارج از بورس ادامه دارد و چرا مسوولان بورس کالا نسبت به تایید این عرضه های خارج از منطق شرکت پشتیبانی در بورس ادامه می دهند؟

    برچسب ها