عصر خودرو

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی پاسخ داد:

برجام چه تأثیری بر صنعت پتروشیمی گذاشت؟

پتروشیمی شاهد چه اتفاقات جدیدی بود؟

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی توضیح داد که برجام چه تأثیری بر صنعت پتروشیمی گذاشته است.

برجام چه تأثیری بر صنعت پتروشیمی گذاشت؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، مرضیه شاهدایی در پاسخ به این سوال توضیح داده است: پتروشیمی، صنعتی است که توسعه آن نیاز به برقراری روابط قوی بین المللی دارد، چرا که حجم سرمایه‌گذاری و ارز مورد نیاز این صنعت رقم بزرگی است و به این منظور باید فاینانس یا سرمایه خارجی جذب شود. از این بابت در زمان تحریم مجتمع‌های پتروشیمی با مشکلات عدیده‌ای حتی در تأمین قطعات و تجهیزات مواجه شدند و ساخت واحدهای جدید نیز تحت تأثیر کمبود منابع مالی قرار گرفت. اما خوشبختانه با روی کار آمدن دولت یازدهم و بهبود شرایط بین‌المللی کشور این هزینه‌ها روند کاهشی در پیش گرفت و تولید نیز افزایش یافت. تقریباً می‌توان گفت که تولید محصولات پتروشیمی تابعی از وضع صادرات است و با لغو تحریم‌های فروش محصولات،فضایی فراهم شد که تولید بهبود یابد. از طرف دیگر شرکت‌هایی که در نظر داشتند تا فرآیند تولید و تکنولوژی‌های خود را به روز کنند بعد از اجرای برجام با گشایش جدیدی رو به رو شدند. به طوری که الان شرکت‌های خارجی تمایل دارند که با شرکت‌های ایرانی همکاری کنند و در این زمینه تماس‌ها و ملاقات‌های زیادی انجام شده است. بسیاری از این شرکت‌های تأمین‌کننده و لای سنسور (دارنده امتیاز) قطعات و تجهیزات پتروشیمی که پیش از تحریم‌ها با ایرانی‌ها همکاری داشتند در دوره تحریم رابطه خود را قطع کرده بودند اما اکنون دوباره این روابط احیا شده است.

    وی که در ویژه‌نامه روزنامه دولتی ایران به تشریح عملکرد بخش تحت صدارت خود می‌پرداخت، افزود: در زمینه تأمین فاینانس واحدهای پتروشیمی کشور روند مذاکرات بسیار بهبود یافته به طوری که شرکت‌های خارجی در طول تحریم حتی حاضر نبودند پاسخ ما را بدهند اما اکنون شرکت‌های معتبر جهانی در ایران حاضر می‌شوند و ابراز علاقه‌مندی می‌کنند و حتی پیشنهاد می‌دهند که خودشان سرمایه‌گذاری کنند. برخی از این شرکت‌های معتبر حتی تا به حال برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی هیچ تمایلی نشان نداده بودند. برای مثال سرمایه‌گذارانی که تا الان در بخش نفت و گاز سرمایه‌گذاری می‌کردند اکنون برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی اعلام آمادگی می‌کنند.

    شاهدایی در پاسخ به این سوال که تاکنون با کدام شرکت‌ها تفاهمنامه امضا کرده اید؟ نیز بیان کرد: دو تفاهمنامه لینده آلمان با پتروشیمی کیان و توتال فرانسه تاکنون به امضا رسیده است اما در ماه‌های آتی چندین تفاهمنامه و قرارداد دیگر به امضا خواهد رسید. همچنین با شرکت‌هایی از کشورهای اروپایی، ژاپن و کره در حال مذاکره هستیم و بتدریج تفاهمنامه‌ها نیز امضا خواهد شد. مشکلات بانکی یکی از موانعی است که سرمایه‌گذاران آن را به عنوان سدی در مسیر سرمایه‌گذاری عنوان می‌کنند.

    برچسب ها