عصر خودرو

رویترز:

آرامکوی عربستان در چین به حراج گذاشته می‌شود

عصر بازار- رویترز اعلام کرد: مسئولان عربستانی به دنبال فروش شرکت نفتی آرامکو در بازار بورس چین هستند.

آرامکوی عربستان در چین به حراج گذاشته می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، دولت عربستان بعد از افت شدید درآمدهای نفتی که طی دو سال گذشته با کاهش 70 درصدی قیمت نفت ایجاد شده، در پی فروش بزرگترین شرکت نفتی آرامکو است.

    عربستان مدعی شده است که فروش 5 درصد از سهام آرامکو برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیرساختی این کشور انجام شود، اما شواهد حاکی است که سعودی‌ها اکنون با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

    بنابر اذعان خود مسئولان سعودی، سال گذشته عربستان 98 میلیارد دلار کسری بودجه داشت که صندوق بین‌المللی پول آن را با 1.5 درصد افزایش اصلاح کرد و رقم 140 میلیارد دلار را صحیح دانست.

    طی چند روز گذشته، عربستان 11 هزار نفر کارگر افغانی، پاکستانی و همچنین 9 هزار نفر کارگر فیلیپینی را اخراج کرد که حتی حقوق‌شان را نیز نپرداخته است، این مسئله مورد اعتراض وزرای امور خارجه کشورهای یادشده قرار گرفت.

    همچنین اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه عربستان نتوانسته ماه‌ها حقوق شهروندان خودش را پرداخت کند، که نارضایتی عمومی را در کشور دامن زد.

    رویترز اظهارات خالد الفلیح وزیر نفت انرژی عربستان را اینگونه بیان می‌کند که چینی‌ها علاقمندی برای فروش آرامکو بزرگترین شرکت نفتی این کشور در بازار بورس کشورشان هستند.

    خالد الفلیح اضافه کرده است که مطمئناً همه بازارهای بورس جهان که با آنها ملاقات می‌کنیم مشتاق به فروش این شرکت بزرگ نفتی در بازار بورس‌شان هستند.

    وی افزود: این طبیعی است که چین بخواهد چنین مذاکره‌ای را برای فروش آرامکو داشته باشد. سعودی‌ها با توجیه اصلاح اقتصادی به دنبال فروش 5 درصد از سهام آرامکو هستند، این شرکت نفتی دولتی است و سعودی‌ها می‌گویند پول آن را در زیرساخت‌های کشور سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

    مقامات سعودی تخمین زده‌اند که ارزش کل این سهام 2 تریلیون دلار باشد و مقامات سعودی می‌گویند که فهرست متنوعی از بازارهای بورس مانند چین،‌نیویورک و لندن را در اختیار دارند که خواهان فروش آرامکو هستند.

    برچسب ها