عصر خودرو

دونیم شدن بازار ارز تحت تاثیر سخنان یلن

عصر بازار- هفته گذشته میلادی تحت تاثیر اظهارات رئیس کل فدرال رزرو به دونیم تقسیم شد؛ دوره‌ای که معامله گران در انتظار سخنرانی و موضع خانم یلن در رابطه با نرخ بهره کلیدی آمریکا مانده و با کاهش نوسان بازار، دلار تا حدی تضعیف شد و در دوره دوم بعد از سخنرانی وی که احتمال افزایش نرخ بهره را در آینده نزدیک افزایش داد و به تقویت ارزش دلار در برابر سایر ارزها انجامید.

دونیم شدن بازار ارز تحت تاثیر سخنان یلن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بررسی تحولات بازار ارز در هفته اخیر میلادی(منتهی به 28 اوت) حاکی از آن است که ارزش دلار آمریکا نسبت به هفته ماقبل آن در برابر ین 1.62، یورو 1.14 و فرانک 1.82 تقویت شد؛ اما در برابر پوند با ریزش 0.46 درصدی همراه بود.

    آن‌طور که بانک مرکزی گزارش داده نا اطمینانی درمورد جهت گیری رئیس کل فدرال رزرو در سخنرانی خود در حمایت یا مخالفت با افزایش سریع‌تر نرخ بهره و همچنین بستن بسیاری از حساب‌ها توسط معامله‌گران در آستانه سخنرانی وی برای ریسک، موجبات تضعیف دلار را رقم زد، ولی در مقابل انتشار اخبار اقتصادی فراتر از انتظار از جمله فروش خانه‌های نوساز و سفارش‌های صنعتی و همچنین تقویت چشم‌انداز رشد اقتصادی آمریکا و از سوی دیگر حمایت رئیس کل فدرال رزرو در گردهمایی بانک‌های مرکزی جهان موجب ریزش ارزش دلار در برابر برخی اسعار شد.

    به طور کلی می‌توان بازار ارز در هفته گذشته را تحت تاثیر اظهارات مقامات فدرال رزرو دانست. در بخش اول شاخص دلار در روزهای میانی هفته نوسان چندانی نداشت ولی به تدریج تقویت و در ادامه با اندکی ضعف مواجه شد. این در حالی است که برخی چهره ‌های کلیدی بانک مرکزی آمریکا بر لزوم افزایش نرخ بهره قبل از پایان سال حتی ماه سپتامبر تاکید و از آن حمایت کرده بودند، اما به دلیل برنامه سخنرانی خانم یلن در برنامه گردهمایی بانکهای جهان بسیاری از فعالان بازار ارز منتظر نتیجه آن موضع گیری رئیس فدرال رزرو می توانست مسیر آتی سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا را مشخص کند، ماندند.

    برخی بر این باور بودند که خانم یلن با سایر مقامات فدرال رزرو هم نظر است و به دلیل بهبود بازار اشتغال و چشم انداز رشد اقتصادی این کشور، سیاست نرخ بهره بسیار ضعیف کنونی را کنار خواهد گذاشت. اما در مقابل برخی کارشناسان با توجه به لحن محافظه کارانه وی در جلسه ای در ماه‌های اخیر و نرخ تورم آمریکا تاکید داشتند که هنوز برای راضی کردن شخصی با ویژگی‌های شناخته شده از خانم یلن، اجرای سیاست انبساطی کافی نیست.

    در سوی دیگر اخبار مثبت اقتصادی از جمله رشد مناسب فروش خانه‌های نوساز و سفارشات صنعتی، دورنمای رشد اقتصادی آمریکا را روشن تر کرد و حتی شانس افزایش نرخ بهره وجوه فدرال درماه سپتامبر و دسامبر به میزان زیادی افزایش یافت. اما این عوامل نتوانست به تقویت دلار در برابر سایر ارزها کمک کند، در عین حال که عدم اطمینان نسبت به موضع گیری خانم یلن به حدی بود که بسیاری از معامله گران اقدام به بستن حساب های خود کرده و نهایتا دلار تضعیف شد. از سویی دیگر بعد از سخنرانی رئیس کل فدرال رزروجریان تغییر کرد به طوری که یلن بر خلاف موضع گیری های احتیاطی خود در ماه‌ها و سال‌های اخیر اعلام کرد که این بانک به زمان افزایش نرخ بهره سیاستی خود نزدیک‌تر شده است. با اینکه بلافاصله بعد از سخنرانی وی دلار تضعیف شد ولی با گذشت زمان و تحلیل صحبت‌های یلن دلار در برابر سایر ارزها تقویت شد.

    برچسب ها