عصر خودرو

انزوای جهانی آمریکا در ارتباط با بانک آسیایی AIIB

عصر بازار- درخواست کانادا برای عضویت در بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا (AIIB) که جمهوری اسلامی ایران نیز عضو هیات موسس آن است، باعث شده تا آمریکا که تاکنون به این بانک ملحق نشده در یک انزوای جهانی قرار بگیرد.

انزوای جهانی آمریکا در ارتباط با بانک آسیایی AIIB
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، کانادا از جمله حلقه های مهم مفقوده ای بود که به رغم دیگر کشورهای پیشرفته و غربی حاضر به عضویت در بانک نشده بود اما ظاهرا رهبران جدید و جوان این کشور با اعلام آمادگی برای این مهم، به دنبال گسترش روابط اقتصادی با چین و دیگر نقاط جهان هستند.
    با این حساب اکنون تنها متحد آمریکا که پیشنهادی برای عضویت در بانک نداده و علاقه ای هم به این کار نشان نمی دهد، ژاپن است.
    این بانک دی ماه سال گذشته با سرمایه 100 میلیارد دلاری و 57 عضو تاسیس شد و حالا گفته می شود شمار اعضای آن با درخواست های جدید بزودی به 90 کشور خواهد رسید.
    «بیل مورنی» وزیر دارایی کانادا که به چین سفر کرده است گفت که ما با عضویت در این بانک می خواهیم برای کانادایی ها و دیگر مردم جهان فرصت رشد و توسعه فراهم کنیم.
    این اظهارات در حالی مطرح می شود که «جاستین ترودو» نخست وزیر جوان کانادا در پکن با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین دیدار و گفت و گو کرده است و قصد دارد در نشست سران گروه «جی 20» در شرق این کشور طی روزهای آینده شرکت کند.
    این اجلاس در شهر هانگ جو در استان جه جیانگ در شرق چین طی روزهای 14 و 15 شهریور ماه جاری برگزار می شود.
    «شی» به او گفت که ما بسیار تمایل داریم در بسیاری از زمینه ها از جمله مسائل بانکی و مالی و عرصه انرژی با کانادا همکاری کنیم.
    روزنامه «ساوت چاینا» از هنگ کنگ می نویسد که قبل از این، آمریکا اشاراتی درباره علاقه مندی به عضویت در این بانک داشته اما هرگز درخواست عضویت رسمی نکرده است.
    آمریکا و ژاپن اصلی ترین مدیران و سهامداران بانک جهانی و بانک توسعه آسیا (ADB) هستند و نگرانند عضویتشان در بانک چینی (AIIB) باعث بروز مشکلاتی در مدیریت بانک جهانی برای آنها شود.
    نخست وزیر کانادا این هفته با «لی کچیانگ» همتای چینی خود نیز در پکن گفت وگو کرد و گفت کشورش علاقه فراوانی به گسترش رابط با چین دارد.
    بسیاری از دیگر کشورهای غربی نظیر آلمان، فرانسه و انگلیس نیز پیشتر به عضویت در بانک زیر ساختی سرمایه گذاری چین درآمده اند که از این حیث برای آمریکا شکستی بزرگ محسوب می شود که هم پیمانان خود را یکی پس از دیگر در بانکی می بیند که چین مبتکر آن است.
    از جمله اعضای این بانک می توان به کشورهای ایران، بنگلادش، برونئی، کامبوج، چین، هند، اندونزی، اردن، قزاقستان، کویت، لائوس، لوکزامبورگ، مالدیو، مالزی، مغولستان، برمه، نپال، نیوزیلند، عمان، پاکستان، فیلیپین، قطر، عربستان سعودی، سنگاپور، سریلانکا، سوییس، تاجیکستان، تایلند، بریتانیا، ازبکستان، ویتنام، استرالیا، اتریش، برزیل، دانمارک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، اسپانیا و سوئیس اشاره کرد.
    جمهوری اسلامی ایران هجدهم فروردین ماه سال 94 به عنوان سی و چهارمین عضو بانک توسعه زیرساخت آسیا به عنوان هیات موسس آن پذیرفته شد.

    برچسب ها