عصر خودرو

بررسی چالش‌های عرضه‌های اخیر یک محصول در بورس کالا ؛

سایه‌روشن معاملات پی‌وی‌سی

عصر بازار- روز گذشته را باید یکی از ملتهب‌ترین ایام حتی در تاریخ بورس کالای ایران به شمار آورد. رفت و برگشت عرضه ها، حضور جدی خریداران و نیاز به افزایش عرضه PVC، تلاش بورس کالای ایران برای تنظیم بازار با حفظ سقف قیمتی پیشین، وجود تقاضای ۱۰ برابری در برابر عرضه‌های موجود گریدهای S انواع PVC، حضور تقاضای کاذب، ادامه رشد قیمت گریدهای الکلی همچون منواتیلن گلایکول و دی اتیلن گلایکول، انتظار بازار برای اعلام قیمت‌های پایه جدید در هفته پیش رو و نیاز بازار به عرضه‌های جدید و بیشتر را می‌توان واقعیت معاملات محصولات پتروشیمی در روز گذشته دانست.

سایه‌روشن معاملات پی‌وی‌سی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، با توجه به عرضه غالب محصولات شیمیایی در سامانه بهین‌یاب در روزهای چهارشنبه، انتظار بر این است که توجه اصلی در این روز به این گروه کالایی تعلق بگیرد؛ هرچند که عرضه PVC باعث شد که معاملات محصولات شیمیایی در خبرها به حاشیه رانده شود. در روز گذشته حجم معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالا با احتساب مچینگ رقمی نزدیک به 15 هزار و 770 تن بود؛ هرچند که عرضه در این گروه کالایی بیش از 29هزار تن ثبت شده است. این آمار نشان می‌دهد که به‌رغم افزایش 600 تنی حجم عرضه‌ها به نسبت هفته گذشته، حجم معاملات رقمی نزدیک به 3000 تن کاهش یافته است. افزایش حجم عرضه محصولات شیمیایی نکته مهمی به شمار می‌آید؛ هرچند که عقب‌نشینی تقاضا باز هم باعث شد تا حجم معاملات به شدت کاهش یافته که نیاز به بررسی و تحلیل دارد.

    ساده ترین گمانه زنی از علت تحقق این شرایط یعنی کاهش حجم معاملات با وجود افزایش حجم عرضه‌ها را باید در انتظار بازار برای اعلام قیمت‌های پایه جدید در هفته پیش رو دانست زیرا این احتمال وجود دارد که قیمت‌های پایه جدید فضا و نرخ‌های بهتری را برای خرید پدید آورد. همچنین بازار به وجود عرضه کافی محصولات شیمیایی در بورس کالا خوش بین است. این در حالی است که غالب عرضه‌های برخی محصولات همچون استایرن منومر پتروشیمی پارس کاملا در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته و همچنین التهاب هفته‌های گذشته برای برخی از گریدها به تعادلی منطقی دست یافته است.

    با توجه به موارد بالا هنوز هم برخی گریدها همچون ترکیبات الکلی مانند منو‌اتیلن گلایکول یا دی‌اتیلن گلایکول با جذابیت بالایی مورد داد و ستد قرار گرفته که نیاز به عرضه‌های جدید را خاطرنشان می‌سازد. البته این گروه کالایی هفته‌ها است که با التهابی محسوس مورد معامله قرار گرفته ولی دلیل این شرایط را باید در وضعیت بازار صنایع پایین‌دستی آنها در کنار زمان اوج تقاضای فصلی جست‌وجو کرد. به عبارت ساده‌تر با توجه به حضور در روزهای گرم سال همچنین افزایش تولید و مصرف برخی محصولات پلاستیک یا ظروف بسته‌بندی آب معدنی و مایعات شیرین، تقاضا برای این کالا افزایش یافته است. با توجه به این موارد و با گذشت زمان می‌توان انتظار داشت که این بازار مهم نیز متعادل شود.

    کف عرضه 10 محصول پتروشیمی شهریور ماه

    رخداد مهم روز گذشته را می‌توان اعلام کف عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا از سوی دفترصنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در شهریورماه دانست.  به گزارش خبرگزاری فارس، کف عرضه 10محصول پتروشیمی که شهریورماه در بورس کالای ایران عرضه می‌شود، عبارتند از پلی‌اتیلن سنگین دورانی 600 تن، پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن 5 هزار تن،پلی‌اتیلن سنگین بادی 2هزار و 200 تن، پلی‌اتیلن سنگین فیلم 2 هزار و 500 تن، پلی‌اتیلن سنگین تزریقی 350 تن، پلی‌اتیلن سبک خطی 3 هزار و 500تن، پلی‌اتیلن سبک فیلم 6 هزار تن، دی اتیل هگزانول یک هزار تن و اسید ترفتالیک 200 تن، همچنین PVC-S-655 ( گرید S انواع PVC ) نیز 9 هزار و 500تن اعلام شده است. عرضه منظم محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران از سوی شرکت‌های پتروشیمی بر اساس دستورالعمل‌ها و قوانین موجود با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حال انجام است.

    خبر فوق در شرایطی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بازار PVC هفته‌ها است که با مشکلاتی رو‌به‌رو است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که عرضه PVC در بورس کالا در هفته جاری رقمی کمتر از کف عرضه 9 هزار و 500 تنی بوده هر چند که در هفته‌های اخیر نیز همین وضعیت ادامه داشته است. این در حالی است که وجود سقف 10درصدی رشد قیمت PVC در بورس کالا هنوز هم پابرجا است و تا لحظه تنظیم این گزارش تغییری در این خصوص ایجاد نشده است؛ هرچند که شنیده‌ها حاکی از برگزاری برخی جلسات برای بهبود وضعیت بازار است.

    درخصوص واقعیت‌های بازار و همچنین کش و قوس‌های آن نمی‌توان اظهارنظر قاطعی داشت زیرا مستندات متقنی در دسترس نیست، اما شنیده‌های بازار و اخباری که در بین فعالان این حرفه رد و بدل می‌شود، موارد جذابی را حکایت نمی‌کند. در هر حال وجود التهاب در بازار PVC بر کسی پوشیده نیست و مقایسه تقاضایی 10برابر عرضه‌ها یا بیشتر در برابر گریدهای S برای گروه کالایی PVC خود نشان‌دهنده واقعیت‌های این بازار است.

    البته باید به صراحت به این نکته نیز اشاره داشت که نمی‌توان گفت تمام حجم تقاضای موجود واقعی است و باید گفت واقعیت‌های تولید وجود 50 هزار تن تقاضا در روز گذشته را غیرممکن می‌داند بنابراین واسطه گری و سفته‌بازی بخشی از تقاضای موجود را ایجاد کرده که البته در صورت رشد عرضه‌ها در بورس کالا، این حجم تقاضا به سرعت متعادل خواهد شد. در آینده زوایای التهابات موجود را بیش از پیش مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.

    برچسب ها