عصر خودرو

عوامل افزایشی هم آرامش بازار را برهم نزد

چسبندگی دلار در سطح جدید

عصر بازار- روز چهارشنبه، دلار با ۴ عامل افزایشی رو‌به‌رو شد؛ ولی باز هم از محدوده ۳ هزار و ۵۶۰ تومان عبور نکرد. در پنجمین روز هفته، دلار با ۳ تومان رشد به قیمت ۳ هزار و ۵۵۶ تومان رسید.

چسبندگی دلار در سطح جدید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، بالا بودن ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان، رشد جزئی نرخ حواله درهم، افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی و پایین آمدن ارزش اونس در ابتدای روز، 4 عاملی بودند که قیمت دلار را تحریک کردند؛ با این حال، این 4 نیرو نتوانستند دامنه نوسانات این ارز را افزایش دهند و دلار همچنان در میانه کانال 3 هزار و 500 تومان باقی ماند. به اعتقاد فعالان، عرضه ارز توسط برخی صرافی‌های بانکی و قوی نبودن نیروهای افزایشی موجب شد قیمت نوسان زیادی را تجربه نکند. به‌عنوان مثال، در ابتدای روز چهارشنبه، بهای اونس در بازارهای جهانی پایین آمد تا برخی فعالان، از احتمال حضور معامله‌گران سکه در بازار ارز سخن بگویند؛ ولی در ادامه روز، بهای طلای جهانی کمی افزایش یافت تا حضور سکه بازان کمرنگ‌تر شود. عوامل یاد شده دست به دست هم دادند تا دلار روز چهارشنبه به نوسانات محدود خود در سطح جدید قیمتی ادامه دهد. شاخص ارزی از ابتدای هفته، در دامنه محدود 3 هزار و 550 تا 3 هزار و 555 تومان نوسان کرد تا بتوان از چسبندگی نرخ دلار در سطح جدید سخن گفت. برخلاف افزایش قیمت دلار، روز چهارشنبه سکه تمام بهار آزادی، 3 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 112هزار تومان رسید. کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی مهم‌ترین عاملی بود که فلز گران بهای داخلی را کاهشی کرد. همسو با سکه تمام، نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز افت قیمت را تجربه کردند.

     

    5 روز در یک دامنه

    روز چهارشنبه، دلار در میانه کانال باقی ماند تا برای پنجمین روز متوالی بالای مرز 3 هزار و 550 تومان نوسان کند. شاخص ارزی در ابتدای هفته با رشد 6 تومانی از مرز 3 هزار و 550 تومان عبور کرد و به قیمت 3 هزار و 554 تومان رسید. در حالی که بسیاری از معامله‌گران پس از عبور دلار از میانه کانال، انتظار رشد بیشتر این ارز را داشتند، در ادامه هفته نوسان چندانی را تجربه نکرد و حتی نتوانست به محدوده 3 هزار و 560 تومان نزدیک شود. در واقع، دلار در 5 روز گذشته در دامنه بسیار محدود 3 هزار و 550 تا 3 هزار و 555 تومان نوسان کرده است. روندی که در روز چهارشنبه نیز به آرامی ادامه یافت. در پنجمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 554 تومان آغاز کرد که افزایشی یک تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه شنبه داشت.

    پس از ثبت این قیمت، دلار در مقطعی از روز توانست تا بهای 3 هزار و 557 تومان نیز بالا رود؛ ولی پس از رسیدن به این نقطه، قیمت در مسیر کاهشی قرار گرفت. در نهایت روز چهارشنبه، دلار با قیمت 3 هزار و 556 تومان به کار خود پایان داد که 3 تومان بالاتر از روز سه شنبه بود. قیمت دلار در حالی روز چهارشنبه نوسان چندانی را تجربه نکرد که از سوی 4 عامل تحریک می‌شد.

     

    مقاومت در برابر افزایشی‌ها

    روز چهارشنبه، قیمت دلار در برابر عبور از محدوده 3 هزار و 560 تومان مقاومت کرد. در پنجمین روز هفته، بالا بودن ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان، تحرکات معامله‌گران فردایی و رشد جزئی نرخ حواله درهم در کنار کاهش بهای اونس نتوانستند قیمت دلار در بازار داخلی را از محدوده 3 هزار و 560 تومان عبور دهند. به گفته برخی فعالان، کاهش اثرات عوامل افزایشی در نرخ ارز را می‌توان ناشی از مقاومت بازار دانست.

    برچسب ها