عصر خودرو

ایجاد رونق اقتصادی با جذاب شدن سرمایه‌گذاری

عصر بازار- در بیان دیدگاه های اقتصادی بدون شک معرفی راهکارها بهتر از صرف انتقاد است، انتقاد به خودی خود سازنده است ولی بدون شک با ارایه راهکار بسیار ارزشمندتر و سودمندتر است.به همین دلیل و در هفته دولت، مناسب دیدم تا در مورد مهمترین مسیله دولت یازدهم ارایه راهکار دهم. راهکاری که می تواند دولت را به موفقیتی بزرگ در اقتصاد برساند و به تمامی اهداف و وعده های داده شده نزدیک کند.

ایجاد رونق اقتصادی با جذاب شدن سرمایه‌گذاری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، حال برای دستیابی به این مهم نکاتی را بر میشمارم که به حتم دقت به آنها و ایجاد چارچوبی برای رسیدن به آنها می تواند کمک شایان توجهی را به دولت برای دستیابی به این مهم بکند.

    رونق اقتصادی، آن هم به صورت واقعی و نه مقطعی تنها در صورتی رخ می دهد که دولت بتواند جذابیت‌های کوچک و بزرگ درسرمایه‌گذاری برای  بازارهای مختلف مالی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند؛ مهم‌ترین نکته در این امر این است که دولت تنها با ایجاد این جذابیت و بدون آنکه خود سرمایه‌گذاری را متقبل شود می‌تواند سرمایه‌های زیادی را در بخش‌های مختلف صنعتی ،عمرانی، کشاورزی و توریسم جذب نماید که این منابع هم شکوفایی اقتصادی را نوید خواهد داد و هم حرکت به سمت یک اقتصاد مقاومتی.

    نباید شک کرد که از انباشت پس اندازهای خرد هر یک از آحاد جامعه ما می توانیم به یک مجموع سرمایه بسیار زیادی دست یابیم که همه آحاد مردم با هر سرمایه ای می توانند در این رونق اقتصادی همراه و همگام با دولت باشند. مهمترین نکته برای ایجاد این رونق آن است که برای جذاب کردن سرمایه گذاری ها دولت باید از مجموعه ابزارهایی استفاده نماید تا بتواند در سرمایه گذاری های  مختلف از اصل سرمایه مردم محافظت کند و مردم بدانند که در هر نوع خاصی از سرمایه گذاری ها اصل سرمایه شان از دست نمی رود که بی تردید باید عنوان کرد مهم ترین اصل در جذاب کردن بازارهای مالی در ارتباط با جذب سرمایه گذاری ها و تشویق سرمایه گذاران باید صورت بگیرد، همین ایجاد امنیت است که خود بحثی طویل و بلند است.

    البته نباید بی توجه از کنار این نکته گذشت که بخشی از این ایجاد امنیت مستقیم به خود دولت بر می گردد چراکه در مواردی وجود قوانین دست و پا گیر و عدم تشویق ها و معافیت‌های مالیاتی سرمایه‌گذاران را از سرمایه‌گذاری دور و دلسرد می کند که در این قسم دولت به راحتی می تواند این قوانین دست و پاگیر را از جلوی راه سرمایه گذارن داخلی بردارد تا بدون تردید در وجود امنیت به راحتی برای پیشرفت سرزمینشان سرمایه گذاری کنند.

    نباید از قلم انداخت و نادید گرفت یکی از اصل های پر اهمیت ایجاد جذابیت در سرمایه گذاری این است که سرمایه‌گذاران در محلی سرمایه‌گذاری می‌کنند که نسبت به تورم و نرخ‌های رایج، سود بیشتری را بتوانند کسب کنند پس دولت باید در امتداد ایجاد این جذابیت بتواند سرمایه گذاری ها را دسته بندی کند و ابتدا به حرکت، مواردی را به آنان معرفی کند که سود بهتر در بازده کوتاه تری را به سرمایه گذاران می رساند؛ برای مثال سرمایه گذاری در توریسم و گردشگری ازجمله مواردی است که دولت بسیار سریع تر می تواند آحاد مردم را ترغیب به سرمایه گذاری در این قسم نماید چراکه هم بازدهی مناسبی را به همراه دارد و هم زمان کوتاه تری را به خود اختصاص می دهد.

    البته در این بین کشاورزی بویژه در قسمت گلخانه ای ها که از تعدد موارد برخوردار است و بسیاری از تولیدات گلخانه ای نیاز روزمره مردم را تشکیل می دهند هم می تواند برای مردم جذاب و سودمند باشد . البته این گفته دلیلی بر آن نیست که اقلام دیگر سرمایه گذاری سودمند نیستند بلکه تنها از نگاه عامه و سود رسانی کوتاه مدت عرض شد. اما نباید فراموش کنیم که دولت می تواند در مباحث سرمایه گذاری در بخش صنعت و تولید هم رغبت سرمایه گذاران را به آن سمت سوق دهد با انجام انسجام در برنامه ها که به نظر نگارنده باید سه بخش را تصور کرد؛ کوچکترین بخش آن به بازارسهام اختصاص می یابد که همه مردم جامعه با کمترین سرمایه و پس انداز هم می توانند در تولید ملی و شکوفایی اقتصادی سهمیم شوند چراکه با خرید سهام یک کارخانه بزرگ به هر میزان سهامدار آن واحد تولیدی صنعتی می شوند.

    بخش دیگر هم  سرمایه گذاری در واحد های تولیدی کوچک  و زودبازده که سرمایه گذاران خاص خود را می طلبد  که البته این نوع سرمایه گذاری هم سودمند و زود بازده است و سوم سرمایه گذاری صنعتی و در اشل بزرگ است که یک مولفه طولانی است. همه این ها مثال ها عامیانه بیان شده  تا همه در هر جایگاهی از ارکان مدیریتی دولت هستند بدانند که این ایجاد رونق در اقتصاد کار دشواری نیست تنها نیاز به برنامه ریزی و همتی بلند دارد که بی شک دولت یازدهم این عزم را برای رسیدن به اهداف در برنامه های خود دارد. و باید عامدانه بگویم تنها این ایجاد جذابیت است که می تواند ما را از این مدار سرسخت رکود به سمت رونق و شکوفایی اقتصادی رهنمون سازد.

    *سیدعلی عباسی،کارشناس اقتصادی و سرمایه گذاری

    برچسب ها