عصر خودرو

ایران چقدر فرآورده نفتی و گاز وارد می‌کند؟

عصر بازار- حجم واردات گاز و فراورده های نفتی ایران در سال گذشته به ۲ میلیارد و ۲۳۳ میلیون دلار رسید .

ایران چقدر فرآورده نفتی و گاز وارد می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، کاهش قیمت نفت و فرآورده های نفتی در بازارهای جهانی مهمترین دلیل کاهش ارزش دلاری محموله های وارداتی به ایران تلقی می شود .

    در حالی حجم واردات گاز و فراورده های نفتی در سال گذشته کاهش چشمگیری را تجربه کرده است که بسیاری از منتقدین ، واردات بنزین را دستاویز حمله به دولت یازدهم قرار داده اند . این در حالی است که آمارها نشان می دهد حجم واردات این اقلام یعنی فرآورده های نفتی و گاز به کشور در سال 1394 حتی از دوره تحریم فروش بنزین به ایران نیز کمتر شده است . در سال 1391 که تحریم های نفتی علیه ایران به اجرا گذاشته شد حجم واردات فراورده هیا نفتی و گاز از 5 میلیارد و 700 میلیون دلار ناگهان به 2 میلیارد و 650 میلیون دلار کاهش یافت اما این وضعیت در سال 1392 تداوم نیافت و ارزش اقلام وارداتی مذکور به 3 میلیارد 263 میلیون دلار رسید .

    هر چند دولت نسبت به واردات بنزین با کیفیت به منظور اختلاط بنزین و پیگیری از بحران های زیست محیطی ناشی از تولید بنزین با کیفیت اقدام می کند اما حجم واردات این اقلام در سال گذشته حتی از سال های تشدید تحریم ایران و ممانعت از فروش بنزین به کشور کمتر است .

    ارزان شدن قیمت فرآورده های نفتی ، در پی کاهش قابل توجه قیمت نفت در بازارهای جهانی یکی از مهمترین دلایل کاهش ارزش واردات در این حوزه تلقی می شود . قیمت نفت در بازارهای جهانی به شدت در سه سال اخیر روندی کاهشی را تجربه کرده است . کشورهای نفتی بخش مهمی از درآمدهایشان را از دست داده اند و بررسی ها نشان می دهد ایران به دلیل موقعیت ویژه خود ، پس از برجام ، کمترین آسیب را از محل کاهش قیمت نفت پذیرا شده است .

    نمودار زیر وضعیت واردات گاز و فراورده های نفتی از سال 1387 تا پایان سال گذشته را از نظر ارزشی نشان می دهد :

    برچسب ها